64 814 läst · 226 svar
65k läst
226 svar
Är detta ett fastighetstillbehör? Slangvinda
Förtydligaatt om det uppstår ev hål i fasaden skall dom naturligtvis fyllas/fixas på ett snyggt/bra sätt så vatten inte kommer in i fasaden osv.N Nyatag skrev:
Det är väl rätt rimligt att enbart det man äger kan säljas? Men har man lånat en stege av grannen inför visning/prospekt och inte är tydlig med det kan nog detta ses som någon form av "bedrägligt beteende". En köpare bör kunna förutsätta att det som finns i/på fastigheten vid visning/prospekt tillhör fastighetsägaren.R Rejäl skrev:
Men för mig är det rimligt att ha en stege om man äger och bor i ett hus, men det finns säkert dom som inte håller med..Alfredo skrev:
Det är väl rätt rimligt att enbart det man äger kan säljas? Men har man lånat en stege av grannen inför visning/prospekt och inte är tydlig med det kan nog detta ses som någon form av "bedrägligt beteende". En köpare bör kunna förutsätta att det som finns i/på fastigheten vid visning/prospekt tillhör fastighetsägaren.
Sedan står stegen med i alla listor som jag har kunnat hitta på nätet gällande byggnadstillbehör som ska ingå vid köp.
Där av undrar jag vart detta finns skrivet?
Jag tycker också det är rimligt och jag tror lejonparten av alla husägare äger en stege. Jag tror dock även att det existerar husägare som inte äger en stege. Tror inte du det?R Rejäl skrev:
Jag förstår nog inte vad du är ute efter med "Där av undrar jag vart detta finns skrivet". En lista med de byggnadstillbehör som ska ingå handlar ju om att de ska ingå om de existerar. Finns det ingen torktumlare i huset ingår naturligtvis ingen sådan. På samma sätt med inbrottslarmet, porttelefonen, växthuset och även stegen.R Rejäl skrev:
Det står i Jordabalken att saker som normalt skulle höra till fastigheten inte gör det om de ägs av en annan person än fastighetsägaren:R Rejäl skrev:
Jordabalk 2 kap 4 §
4 § Föremål som nyttjanderättshavare eller annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten hör inte till denna, om inte föremålet och fastigheten kommit i samme ägares hand. Detsamma gäller i fråga om föremål som enligt 3 § kan höra till fastigheten och tillförts denna av fastighetsägaren utan att han eller hon ägde föremålet. Har fastighetsägaren tillfört fastigheten föremål som enligt 3 § kan höra till fastigheten och som han eller hon förvärvat under villkor att överlåtaren har rätt att återta föremålet om förvärvaren åsidosätter vad som åligger honom eller henne enligt överlåtelseavtalet, hör föremålet inte till fastigheten så länge villkoret gäller.
Tvärtom. Säljaren slapp städa garage och verktygsbod och jag har därmed sparat minst 20.000 på att köpa smågrejjer som kostar mer än man tror även om man går på biltematiken.A ArWo skrev:Den här tråden är definitivt stökig.
Det är ju lite skillnad på en slanghållare för 50 kronor och en slangvinda för betydligt mer. Är det en Gardena Roll up Li så kan du alltid komma med att de numer bara säljer den mekaniska varianten vad det verkar. Värdet av batteridrift kontra mekanisk inrullning är tveksam.
Vad gäller saker i övrigt. Se till att säljaren tömmer ALLT som ni inte kommit överens om. Visst, det kan va "bra med lite verktyg". Men sen står du där med grejer som fyller 4-5 flyttkartonger och ska gå igenom allt. Bättre köpa nytt när det väl behövs. Tro mig, det blev väldigt många vändor till tippen som jag gärna hade sluppit. Eftersom jag ändå inte hade koll på vad som låg i källaren har jag också vid flera tillfällen köpt in verktyg jag ändå hade i källaren. UT MED ALLT!
Visst har jag fått kasta en del. Men fan vad man behöver saker för att hålla ordning på en fastighet med 4 byggnader och 2400 kvm tomt