13 349 läst · 79 svar
13k läst
79 svar
8 fällor när du bygger trädäck – experterna varnar
På konsumentens sida
· 3 123 inlägg
Dags att bygga altan eller trädäck kanske? Här varnar experterna för vanliga fällor vi ramlar i vid altanbygget. Läs och lär så ökar du chansen för att sommarens trallbygge blir en succé.
Du kan läsa artikeln här: 8 fällor när du bygger trädäck – experterna varnar
Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
Du kan läsa artikeln här: 8 fällor när du bygger trädäck – experterna varnar
Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Virkespriserna torde bromsa den årliga trallpaniken som annars bryter ut varje vår.
Jag bedömer utifrån mina hundpromenader i villakvarteret att de sedvanliga staplarna med tryckimpregnerat virke inte är lika förekommande som tidigare år.
Jag bedömer utifrån mina hundpromenader i villakvarteret att de sedvanliga staplarna med tryckimpregnerat virke inte är lika förekommande som tidigare år.
Rubriken insinuerade på att man kunde få tips på hur bygga trädäck med 8 olika luriga och listiga fällor. Tänkte mig falluckor, korsande spjut, vattengravar, svingande klubbor och annat festligt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 602 inlägg
Man bör ju även inkludera Svenskt Träs rekommendationer. Framför allt hur skruvarna skall placeras i trallen.
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/montering-av-trall-2021-publikation.pdf
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/montering-av-trall-2021-publikation.pdf
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Jag gillar att man lägger tjärpapp mellan reglar och bärlina och trall och reglar.
Jag ser min altan underifrån och konstruktionen är torr även i spöregn.
/W
Jag ser min altan underifrån och konstruktionen är torr även i spöregn.
/W
Administrator
· Skåne
· 7 852 inlägg
Visserligen, men han baserar sin kunskap på det här gedigna testet han är delaktig i tillsammans med RISE och Malmö stad: https://www.byggahus.se/test-basta-traslagen-till-altan-och-tradack
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Farsan (snickare i fjärde generation) lärde mej att man ska platta till spikskallen från sidan, så kryper inte spiken upp. Har gjort så på en veranda byggd 1979 och de har inte krypit upp än. Har undrat länge varför det är sånt tjat om skruv.
raveper skrev:
Låter som det tar väldigt lång tid? Eller gör man det för en gäng spikar i förväg?L LasseMorin skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Essve har väl verktyg nu för att spika från sidan likt dold skruvning?
Jag funderar på lägga ett trädäck med 34x170 standard-impregnerat virke. Finns det nackdelar med att lägga så breda plankor? Funkar det att montera dem med 'dold sidoskruvning'?