Dags att bygga altan eller trädäck kanske? Här varnar experterna för vanliga fällor vi ramlar i vid altanbygget. Läs och lär så ökar du chansen för att sommarens trallbygge blir en succé.

Du kan läsa artikeln här: 8 fällor när du bygger trädäck – experterna varnar

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.

Virkespriserna torde bromsa den årliga trallpaniken som annars bryter ut varje vår.
Jag bedömer utifrån mina hundpromenader i villakvarteret att de sedvanliga staplarna med tryckimpregnerat virke inte är lika förekommande som tidigare år. :)

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Rubriken insinuerade på att man kunde få tips på hur bygga trädäck med 8 olika luriga och listiga fällor. Tänkte mig falluckor, korsande spjut, vattengravar, svingande klubbor och annat festligt.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Sofia E och 54 till
  • Laddar…
Jag gillar att man lägger tjärpapp mellan reglar och bärlina och trall och reglar.
Jag ser min altan underifrån och konstruktionen är torr även i spöregn.

/W

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Vilken lågoddsare att någon som jobbar åt intresseföreningen för tryckimpregnerat virke dissar allt annat än tryckimpregnerat furu...

• Gilla
  • Haha
guggen och 11 till
  • Laddar…
Med min erfarenhet skulle jag spika en altan idag med varmgalvade spik.
Pratade med en vän som har campingverksamhet med många altaner och trädäck.
"Satan vad jag hatar rostfria trallskruv"

• Gilla
  • Arg
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Ja det är ju så skönt att trampa på en gammal spik som krypit upp.

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 9 till
  • Laddar…
Farsan (snickare i fjärde generation) lärde mej att man ska platta till spikskallen från sidan, så kryper inte spiken upp. Har gjort så på en veranda byggd 1979 och de har inte krypit upp än. Har undrat länge varför det är sånt tjat om skruv.

raveper raveper skrev:
Ja det är ju så skönt att trampa på en gammal spik som krypit upp.

• Gilla
  • Arg
Sommartorparn och 6 till
  • Laddar…
Tänk på att dölja betongplintarna så slipper se dom. Det är så fult. Finare då ned rostiga skruvar än synliga plintar.

• Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
L LasseMorin skrev:
Farsan (snickare i fjärde generation) lärde mej att man ska platta till spikskallen från sidan, så kryper inte spiken upp. Har gjort så på en veranda byggd 1979 och de har inte krypit upp än. Har undrat länge varför det är sånt tjat om skruv.
Låter som det tar väldigt lång tid? Eller gör man det för en gäng spikar i förväg?

• Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Essve har väl verktyg nu för att spika från sidan likt dold skruvning?

Jag funderar på lägga ett trädäck med 34x170 standard-impregnerat virke. Finns det nackdelar med att lägga så breda plankor? Funkar det att montera dem med 'dold sidoskruvning'?

Veronica.
22x95 funkar i alla lägen. 28x120 också. Att köra 34x170 för att trallen ska klara av alla feta släktingar som hoppar hage, känns lite väl mkt USA.

Allt är inte bättre, bara för att det är större.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.