Veronica.
M Mulvaden skrev:
Ööh.. du menar tvärtom va? Jag har aldrig sett och gått på en altan byggd med 22-virke som är ok. Man måste ha extremt låga krav på utseende och funktion om man tycker 22x95 är bra grejer.
Du är medveten om att 22x95 var standard, innan 28x120 va? Du måste väga bra mkt, för att inte kunna gå på en standard altan, byggd korrekt.

Jag sa dessutom att 22x95 funkar i alla lägen. Att vissa kör Ford Focus och vissa kör Porsche, eller cyklar, har inget med saken att göra.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Veronica. Veronica. skrev:
Du är medveten om att 22x95 var standard, innan 28x120 va? Du måste väga bra mkt, för att inte kunna gå på en standard altan, byggd korrekt.

Jag sa dessutom att 22x95 funkar i alla lägen. Att vissa kör Ford Focus och vissa kör Porsche, eller cyklar, har inget med saken att göra.
Jag vet mycket väl att det var standard förr. Och jag tror mig också veta varför man övergett det; folk gillar generellt inte smäck-känslan. Min bedömning nu är att mer och mer går från 28 till 34.
Sen kan jag också tycka att för feta brädor inte passar på en liten yta. Men det handlar inte om tjockleken då, utan bredden på trallen.
 
Veronica.
Övergett? Är bara en prestige som kräver att man minsann har 34mm tjock trall, för det gick fint med 22mm och 28 är bra, rimligt tjockt och stabilt.

Grannen skulle kunna få för sig att fnysa och snacka skit, om man inte kör på 34mm trall... Ja jösses vad fånigt
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Veronica. Veronica. skrev:
Är bara en prestige som kräver att man minsann har 34mm tjock trall, för det gick
Vet inte var du får ”prestige” ifrån?

Jag ser det snarare som utveckling. Det är mycket som gick bra förr som vi övergett nu till förmån för bättre idéer. Även om inte allt nyare per automatik är bättre så skulle jag säga att smäck-altaner som byggdes förr inte är saknade.
 
Veronica.
När det byggs altaner med 34x170 för vanliga människor och inte en amerikansk MacDonaldsfamilj, ja då är det prestige och ooooh kolla på min trall, imponera på grannen och skryta över hur stabil och mäktig min trall blir.

När egot behöver något, är det prestige, fast behovet skulle uppnås genom betydligt billigare och enklare och med samma funktion.
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Veronica. Veronica. skrev:
När det byggs altaner med 34x170 för vanliga människor och inte en amerikansk MacDonaldsfamilj, ja då är det prestige och ooooh kolla på min trall, imponera på grannen och skryta över hur stabil och mäktig min trall blir.

När egot behöver något, är det prestige, fast behovet skulle uppnås genom betydligt billigare och enklare och med samma funktion.
Mycket märklig syn på varför t.ex jag har övergett smäck-virke. Jag skiter helt och fullt i vad någon annan tycker, jag väljer virke (och annat) efter vad jag upplever som bäst.

Jag antar att du själv, med ditt resonemang, inte har gått över till vattentoalett, eller dragit in rinnande vatten eller dragit in el? Utedass, hämta hinkar och enkom elda i spis var också standard förr och det funkade bra, så det är också bara prestige att inte byta.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Ja smaken är som baken. Men även med cc44 kan man stampa hårt med foten och bryta en bräda. Men det bekommer inte en del, I know.
Varför ska man stampa sönder trallen? Med det resonemanget kan man inte ha vanligt glas i fönstren heller för det går ju att slå sönder det.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Veronica.
M Mulvaden skrev:
Mycket märklig syn på varför t.ex jag har övergett smäck-virke. Jag skiter helt och fullt i vad någon annan tycker, jag väljer virke (och annat) efter vad jag upplever som bäst.

Jag antar att du själv, med ditt resonemang, inte har gått över till vattentoalett, eller dragit in rinnande vatten eller dragit in el? Utedass, hämta hinkar och enkom elda i spis var också standard förr och det funkade bra, så det är också bara prestige att inte byta.
Som du helt missade, var det vänt mot den stora massan och inte riktat mot dig personligen. Folk får välja vad de vill, men för att du ska förstå. Att byta sin vanliga toalett, till en vägghängd dito, eller en med belysning och skryta för grannarna om, det är prestige.

Att kasta ut sin fungerande spis med häll, för att köpa en induktion, då är det prestige.

Utvecklingen av samhället och levnadsstandarden, är inte ens lönt att motarbeta. De argumenten som du drar upp, har inget med saken att göra.

Det är ingen prestige att dra in rinnande vatten istället för att hämta vatten med hink i brunnen. Den liknelsen, som dina övriga, haltar betänkligt minst sagt.

För att du ska förstå. Att välja något som man tycker är bäst, baserat på att marknaden har börjat med 2cm tjocka 80" tv, eller trall för att kunna köra ravepartyn på, trots att man bara står och grillar och dricker en kopp kaffe i morgonsolen. Ja då är det prestige.

Du behöver inte anta och killgissa vad jag gör. Bara fråga så svarar jag.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska man stampa sönder trallen? Med det resonemanget kan man inte ha vanligt glas i fönstren heller för det går ju att slå sönder det.
Man ska inte stampa sönder, det var bara en referens till hur klent det är. Det tror jag även du inser. Ytterst få andra grejer vi bygger som vi sen går på och nyttjar har den egenskapen.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
TRJBerg
useless useless skrev:
Varför ska man stampa sönder trallen? Med det resonemanget kan man inte ha vanligt glas i fönstren heller för det går ju att slå sönder det.
Din analogi är inte helt bra.
1. Anledningen till att vi har de glas med sina egenskaper i fönstren är inte för att vi tycker det är oväsentligt att de lätt går sönder med de följder som är. Utan det är för att vi inte har reella alternativ. I alla fall med hänsyn till genomskinlighet och kostnad.
2. Vi belastar inte fönstren regelbundet i vår användning så att det risk för att de går sönder, dvs pga vår användning. Och vi känner inte fysiskt av deras egenskaper (förutom genomskinligheten).
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Veronica. Veronica. skrev:
Som du helt missade, var det vänt mot den stora massan och inte riktat mot dig personligen. Folk får välja vad de vill, men för att du ska förstå. Att byta sin vanliga toalett, till en vägghängd dito, eller en med belysning och skryta för grannarna om, det är prestige.

Att kasta ut sin fungerande spis med häll, för att köpa en induktion, då är det prestige.

Utvecklingen av samhället och levnadsstandarden, är inte ens lönt att motarbeta. De argumenten som du drar upp, har inget med saken att göra.

Det är ingen prestige att dra in rinnande vatten istället för att hämta vatten med hink i brunnen. Den liknelsen, som dina övriga, haltar betänkligt minst sagt.

För att du ska förstå. Att välja något som man tycker är bäst, baserat på att marknaden har börjat med 2cm tjocka 80" tv, eller trall för att kunna köra ravepartyn på, trots att man bara står och grillar och dricker en kopp kaffe i morgonsolen. Ja då är det prestige.

Du behöver inte anta och killgissa vad jag gör. Bara fråga så svarar jag.
Jag tror du drar lite för stora växlar på dina egna föreställningar, och du blandar och ger.

Men jag kan hålla med om att många renoveringar som görs görs snudd på i onödan. Om det är ”prestige” som driver? Det är jag inte lika säker på.

Men du missar att vi inte talar om att byta ut (trall)här, utan bygga nytt. Bygger du nytt kök så kommer du välja nya vitvaror. Och ska du köpa ny tv (för din gamla inte går att laga) kommer du med stor sannolikhet komma hem med en alldeles platt TV från affären. Båda exemplens helt utan prestige.

Den gamla standarden med 22x95 har övergivits nästan helt, på goda grunder. Och jag tror inte att ”prestige” är en faktor till det överhuvudtaget
 
  • Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
@Veronica. har noterat något ”typiskt svenskt” som de flesta helt missat helt. Jag håller helt med henne. Prestige/premiumdetaljer är superviktigt för den bajsnödiga medelklassen. Vanligt välgjort vin med skruvkork ratas också. Lugna ner er och sluta jaga statusmarkörer.
Finnarna t.ex. är bättre än oss på att känna sig nöjda och därmed ett lyckligt folk. De bryr sig inte heller om statusen som världens lyckligaste folk av samma anledning. De är nöjda ändå. Något vi svenskat borde sträva efter lite mer istället för att sträva efter mer.

(det går utmärkt att bygga altan med 21x95 om man lyckas hitta relativt grenfritt trallvirke)
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Veronica.
M Mulvaden skrev:
Jag tror du drar lite för stora växlar på dina egna föreställningar, och du blandar och ger.

Men jag kan hålla med om att många renoveringar som görs görs snudd på i onödan. Om det är ”prestige” som driver? Det är jag inte lika säker på.

Men du missar att vi inte talar om att byta ut (trall)här, utan bygga nytt. Bygger du nytt kök så kommer du välja nya vitvaror. Och ska du köpa ny tv (för din gamla inte går att laga) kommer du med stor sannolikhet komma hem med en alldeles platt TV från affären. Båda exemplens helt utan prestige.

Den gamla standarden med 22x95 har övergivits nästan helt, på goda grunder. Och jag tror inte att ”prestige” är en faktor till det överhuvudtaget
Det är ok. De flesta köper en plattv, just för att det bara finns såna. Vissa måste köpa en oleddisplay som är 2 mm tjock = Prestige. Andra köper en vanlig tv som är 80 mm tjock. Normalt

Vissa köper trall som är 34 mm tjock = prestige. Andra köper normen 28 mm tjock = Normalt
 
Veronica. Veronica. skrev:
Vissa köper trall som är 34 mm tjock = prestige
Jag vet inte hur mycket du själv har byggt och konstruerat och nyttjat, men jag har svårt att tro att du med hjälp av din erfarenhet kan dra en slutsats av den arten för alla oss andras beslutsfattande.
 
  • Wow
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Veronica. Veronica. skrev:
Att kasta ut sin fungerande spis med häll, för att köpa en induktion, då är det prestige.
Är det så? Det bestämmer du? Man kan helt enkelt inte bara uppskatta att det går fortare och lättare att laga mat? Det har bara med "prestige" att göra, att jag som nyttjare av induktionshällen tänker på vad mina grannar och vänner tycker och tänker?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.