16 563 läst · 79 svar
17k läst
79 svar
8 fällor när du bygger trädäck – experterna varnar
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
Essve hade svåra problem med överhärdade C4-skruv för ett par år sedan. De knäcktes av årstidsrörelserna i trallen. Oftast runt varv 2 på gängen sett från skruvskallen. Drabbades själv och fick byta hälften av skruven redan första året. Inga problem sedan dess.Fulkemisten skrev:
Exakt där bryts de. Kanske lika bra att byta. Passa på att vända på trallen och slipa också.Johan Gunverth skrev:
Fast det kan ju vara helt olika krafter på en trappa kontra en trall. Beror ju på tralltjocklek, längd, höjder, etc.Fulkemisten skrev:
Så det är svårt att jämföra. Men att en spik är mer böjlig än alla skruvar är väl konsensus ?
Martin Timell var den som "dödade" spikandet hos alla hempulare, skruvat till allt skulle det vara.
Vilken fjant, patetiska uttalanden om att hammaren var död, nu var det skruvar som gällde. Vi hade en del goda skratt åt hans program, när det var fikapaus i byggboden
Vilken fjant, patetiska uttalanden om att hammaren var död, nu var det skruvar som gällde. Vi hade en del goda skratt åt hans program, när det var fikapaus i byggboden
Är det rostfria A4 eller bara "rostmotståndiga" C-skruv? Jag har mycket mycket svårt att tänka mig att en syrafast A4 skruv rostar av. A4 syrafast har jag på min båt som ligger i saltvatten, och min poolstege som sitter i saltvatten. Så du menar nog inte A4 misstänker jag.Fulkemisten skrev:
Jo. A4 rostfri. Det är det som är skumt. Men då rostar de nog inte av utan är från en dålig batch som tidigare påpekats.M Markarbetaren skrev:
Ja det måste det vara isf. Jag har panel utomhus som jag satte upp 2001 med A4, ännu har den inte ramlat ned. Så det var därför jag blev lite förvånad. Syrafast brukar ju hålla nån generation.Fulkemisten skrev:
Varje sommar går jag på den altan min morfar spikade ihop när stugan byggdes i mitten på 70-talet. Vanlig galvad spik i trallvirke i storlek ~20x90. CC mellan reglar längre än dagens standard 60 cm. Visst sviktar lite kanske men inte så att vi känt oss tvugna att göra om han snart 50 år gamla bygge.
Det finns även bryggor som jag gissar är byggda vid samma tid eller ännu tidigare med galvad spik. Inga problem med hållfastheten, även om det är en mer korrosiv miljö där, i direkt anslutning till ostkustens vatten, jämfört med de flesta villaträdgårdar.
Det kanske var bättre på kvalitet med galvningen på den tiden men jag tror många överdimensionerar både virke och korrosionsmotstånd nuförtiden.
Finns det någon som bygger trädäck med galvad spik nuförtiden?
Det finns även bryggor som jag gissar är byggda vid samma tid eller ännu tidigare med galvad spik. Inga problem med hållfastheten, även om det är en mer korrosiv miljö där, i direkt anslutning till ostkustens vatten, jämfört med de flesta villaträdgårdar.
Det kanske var bättre på kvalitet med galvningen på den tiden men jag tror många överdimensionerar både virke och korrosionsmotstånd nuförtiden.
Finns det någon som bygger trädäck med galvad spik nuförtiden?