7 812 läst · 40 svar
8k läst
40 svar
6 risker hotar dig som äger din bostad
Inte mitt påhitt!Minnie Mesola skrev:
Citat "Vid intresseavvägningen ska beaktas att gäldenären enligt artikel 8 i Europakonventionen har rätt till respekt för sitt hem och att det därför krävs starka skäl för att en bostad ska kunna utmätas."
Visst. Fina ord. Ungefär lika sant som att alla är lika inför lagen.M Markarbetaren skrev:
Minnie
Låter orimligt högt imo, Ekonomifakta:V Vesh skrev:Kollar man på privat sektor har medellönen gått från 16 475:- år 1990 til 48 800:- år 2021 enligt SCB, så en ökning på 296%, samma period har snittpriser på fastigheter i hela landet ökat med 485% (Stor-Malmö har haft högst ökning med 634%)
Så i absoluta tal skulle en ränta på 13% 1990 motsvara 2,68% i rikssnitt och ca 2% i Stor-Malmö år 2021. Normaliserar man för löneläget så blir det istället ~7,9% i rikssnitt och ~6% i Stor-Malmö. Med nuvarande amorteringskrav är vi ungefär uppe i samma effekt som 90-talets räntor när det gäller den genomsnittliga unga fastighetsägaren i Malmö.
"I Sverige uppgick medianlönen till 33 200 kronor i månaden år 2021. Den var något högre i privat sektor än bland offentliganställda, men skillnaden var inte större än 100 kronor i månaden"
Men det är ju medianlönen. Är verkligen medellönen så mycket större?
Går på denna statistik, och SCB ser jag som den seriösaste källan.Ulltand skrev:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ll-och-diagram/genomsnittlig-manadslon-1973-/
Däremot är jag beredd att hålla med om att det är högt, man fokuserar visserligen på industri och gruvnäring i privat sektor. Kommunal sektor ligger lägre och har något sämre löneutveckling under samma period, 259%
Det är endast tjänstemän i den statistiken. Ingen som jobbar i gruvanV Vesh skrev:
Det är mängder med risker att äga sitt boende. Men min personliga statistik, ni vet den som baseras på människorna som figurerar i sitt liv, säger att dom som köpt sitt boende har haft en större ekonomisk framgång i livet.
Nu vet jag inte om det handlar om inställning till livet generellt eller vad. Dem som hyr verkar i större utsträckning leva ur hand till mun, medans dom som köpt klarar spara buffert, sett sitt boende öka i värde, skuldkvot sjunka osv. Och efter några år är tillgångarna så stora att den som under samma period hyrt sitt boende kommer få svårt att komma ikapp ekonomiskt.
Nu vet jag inte om det handlar om inställning till livet generellt eller vad. Dem som hyr verkar i större utsträckning leva ur hand till mun, medans dom som köpt klarar spara buffert, sett sitt boende öka i värde, skuldkvot sjunka osv. Och efter några år är tillgångarna så stora att den som under samma period hyrt sitt boende kommer få svårt att komma ikapp ekonomiskt.
Men även dom som hyr ut bostäder tar så klart betalt för att ha alla risker och ökande kostnader för allt lär inte göra att hyrorna står stilla utan man kan räkna med att även hyrorna kommer att fortsätta stiga.. ingen tänker äga bostäder och inte behålla sin möjlighet till vinst på dom.. och ökande kostnader för det mesta betyder justeringar av hyrorna.. folk lever i nån bubbla att hyran inte går att ändra ... jo den justeras om det går att påvisa ökade kostnader och det är inte så svårt när allt blir dyrare , visst det släpar lite såklart men det kommer följa efter med hyreshöjningar
Jag håller med dig i sak. Tycker det är galet när Elisabeth gnäller i media när hyresvärden vill höja hennes hyra med 8%, för hennes matkonto har ökat minsann! Varför ska man ha inflationsskyddad bostadsutgift bara för att man bor i HR?P polaris78 skrev:Men även dom som hyr ut bostäder tar så klart betalt för att ha alla risker och ökande kostnader för allt lär inte göra att hyrorna står stilla utan man kan räkna med att även hyrorna kommer att fortsätta stiga.. ingen tänker äga bostäder och inte behålla sin möjlighet till vinst på dom.. och ökande kostnader för det mesta betyder justeringar av hyrorna.. folk lever i nån bubbla att hyran inte går att ändra ... jo den justeras om det går att påvisa ökade kostnader och det är inte så svårt när allt blir dyrare , visst det släpar lite såklart men det kommer följa efter med hyreshöjningar
Vet att det är en annan diskussion och jag fick en hel skopa skit för min åsikt i en annan tråd.
Vi som följt media vet ju var värdarna krävde...och vad dom fick.
M Markarbetaren skrev:Jag håller med dig i sak. Tycker det är galet när Elisabeth gnäller i media när hyresvärden vill höja hennes hyra med 8%, för hennes matkonto har ökat minsann! Varför ska man ha inflationsskyddad bostadsutgift bara för att man bor i HR?
Vet att det är en annan diskussion och jag fick en hel skopa skit för min åsikt i en annan tråd.
Vi som följt media vet ju var värdarna krävde...och vad dom fick.
Ja skäliga hyreshöjningar är ju lagliga , sen kan man alltid dra kränkt kortet och tyck synd om mig kortet som har låg inkomst och höga utgifter men i slutändan så kommer hyrorna även om man kämpar emot att stiga och passar det inte Elisabeth så får hon flytta till nåt billigare.. likväl som att alla andra verksamheter oavsett om man säljer matvaror , tjänster eller nå annat så måste ju kalkylen gå ihop , men folk har lite svårt att se att hyran går till nåt och tror att det bara är rakt ner i fickorna på ägarna.. fullt så enkelt är det ju inte.. allt i en fastighet blir ju alltid dyrare , skötsel underhåll värme osv osv..
Men det märks ju även i bostadsrättsföreningarna att vissa som blandar sig i föreningen eller nästan alla tror man kan stoppa allt underhåll för att hålla låga hyror eller ja frysa hyrorna men tills slut står man ju där med en fallfärdig kåk där allt är dags att göra men inga pengar för man har hållt ner hyrorna och vägrat att ens upprätthålla standarden som krävs för att inte husen ska förfalla..
Sen finns det alltid nån gnällig mupp som allt är för dyrt och allt är för dåligt och ingen målar minsann om i trapphusen , och det städas för sällan osv osv men en hyreshöjning för att ens hålla utgifterna i schack är ofta för dyrt ofta med argumenten om dålig lön eller dålig pension.. ja det är säkert sant men det är inte hyresföreningarna och hyresvärdarna som ska rädda folk från dålig pension och låga inkomster ökande kostnader för allt kommer avspeglas i hyrorna , det är liksom ofrånkomligt