7 813 läst · 40 svar
8k läst
40 svar
6 risker hotar dig som äger din bostad
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Du äger ju inte det när banken kan sätta huset till tvångsförsäljning för att få in sina pengar. När du har betalat bort lånet är du ägare, inte tidigare.F fribygg skrev:
Det räcker för banken att huset är belånat till några procent av värdet. Slutar du betala räntor kan dom tvinga huset av dig. Jag ser nog det som att man bor på hyra tills lånet är avbetalt.
Juridiskt är du ägare oavsett om du har lånat till köpet eller ej.F Finndjävel skrev:Du äger ju inte det när banken kan sätta huset till tvångsförsäljning för att få in sina pengar. När du har betalat bort lånet är du ägare, inte tidigare.
Det räcker för banken att huset är belånat till några procent av värdet. Slutar du betala räntor kan dom tvinga huset av dig. Jag ser nog det som att man bor på hyra tills lånet är avbetalt.
Och det anser majoriteten av landets husägare.
Kan man inte betala icakortet, bensinkortet, restskatten, tandläkarbesöket eller vad f-n som hellst som är förknippat med att leva så kommer fogden efter diverse instanser och tar ens tillgångar.Huddingebo skrev:
En annan aspekt är att om man har ett bolån på så lite som 1000kr så har banken genom pantbrev företräde till indrivning. Då kan mig veterligen inte en kontokortsskuld innebära att fogden kan ta huset. Precis som att dom inte kan ta bilen om den har kreditspärr.
Sedan ska elen ska betalas, sophämtning, fastighetsavgift, fullvärdesförsäkring osv. osv. Finns många kostnader som ska betalas och som är förknippat med risk för indrivning om betalning uteblir, om du äger ditt boende utan lån!
Så tyvärr, ni blir ALDRIG fria från betalningsansvar och risken att bli av med boendet även om ni råkar ha betalt lånen. Jag skulle snarare säga att man har ett bättre skydd med bolån än utan. Samma gäller vid bedrägeri med överlåtelse. Man är mycket mer skyddad om man har lån mot pantbrev.
Ni?M Markarbetaren skrev:Kan man inte betala icakortet, bensinkortet, restskatten, tandläkarbesöket eller vad f-n som hellst som är förknippat med att leva så kommer fogden efter diverse instanser och tar ens tillgångar.
En annan aspekt är att om man har ett bolån på så lite som 1000kr så har banken genom pantbrev företräde till indrivning. Då kan mig veterligen inte en kontokortsskuld innebära att fogden kan ta huset. Precis som att dom inte kan ta bilen om den har kreditspärr.
Sedan ska elen ska betalas, sophämtning, fastighetsavgift, fullvärdesförsäkring osv. osv. Finns många kostnader som ska betalas och som är förknippat med risk för indrivning om betalning uteblir, om du äger ditt boende utan lån!
Så tyvärr, ni blir ALDRIG fria från betalningsansvar och risken att bli av med boendet även om ni råkar ha betalt lånen. Jag skulle snarare säga att man har ett bättre skydd med bolån än utan. Samma gäller vid bedrägeri med överlåtelse. Man är mycket mer skyddad om man har lån mot pantbrev.
Inget boende är utan betalningsansvar.
Och kan du inte betala ditt uppehälle och drar på dig skulder så kommer till slut kronofogden.
De bryr sig inte om ifall du har 70, 50 eller 0% belåningsgrad.
Bostaden säljs och skulderna drivs in
Det sista var generellt riktat till allaHuddingebo skrev:
Japp bostaden drivs in även om det är ytterst ovanligt då en bostad räknas som en mänsklig rättighet.
Det sämsta som kan hända är att vi dras ner i en negativ spiral, det behövs positivt tänkande för att man ska överleva en kris. Ser man det hela på ett längre perspektiv så har det alltid varit en bra affär att äga sitt boende. Vi flyttade till Stockholm och köpte vårt första hus 86, början på 90 talet var rena mardrömmen med skenande räntor m.m. sen vände allt, så mitt råd är att ha lite is i magen och inte stirra sig blind på allt vad tidningar skriver.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Juridiskt äger man naturligtvis sitt boende, det är vi nog alla överens om.
De flesta har sitt hem belånat.Många gånger till ett.högt värde. Banken måste godkänna en försäljning. Du måste ta hand om huset..Annars kan banken gnälla.
Sen handlar det om ett uttryck när man säger att banken äger huset.
De flesta har sitt hem belånat.Många gånger till ett.högt värde. Banken måste godkänna en försäljning. Du måste ta hand om huset..Annars kan banken gnälla.
Sen handlar det om ett uttryck när man säger att banken äger huset.