spikplanka spikplanka skrev:
Hur vet du det?
Har skickat in en bit på prov av just den där gråa fog/limmassan.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hej allihopa! Hur har ni det i era functurahus? Trivs ni? Hur många har kvar den ursprungliga ventilationen och elpannan?
Känns husen svår eller lättsålda?

Ska på visning på söndag och har läst på en del om just dem här husen. Men de tråkiga är ju uppvärmningen och elpannan, trots att det finns en luft luftvärmepump och kamin.

All info ni har om de här husen hade varit roligt att ta del av.

Mvh anna

A annakimi skrev:
Hej allihopa! Hur har ni det i era functurahus? Trivs ni? Hur många har kvar den ursprungliga ventilationen och elpannan?

Ska på visning på söndag och har läst på en del om just dem här husen. Men de tråkiga är ju uppvärmningen och elpannan, trots att det finns en luft luftvärmepump och kamin.

Mvh anna
Hej. Trivs som fisken i mitt. Lätt att modifiera och sköta.
Har bergvärme i mitt och det är väl kanske inte att rekommendera om man har som i mitt fall har enrörselement i källaren. Men en stor kamin där nere också så man överlever. Övrigt så är bergvärme kanon i dessa hus. Jag har kvar värmebatteriet inne på toan som blåser varmluften ut i golv/väggarna. Finns andra fläktar som är mer tystgående att stoppa in om man stör sig på ljudet. Vanliga fel i husen är garage taket om du har dubbelgarage, plåten vid skorsten samt avslutningsventilerna i rören som leder värmvatten i rören i taket genom värmebatteriet. Iom att det är ett sjölvisolerande hus iom fläkt systemet så yppar sig en luftvärmepump som stöd värme på vintern ypperligt. I prinsip helt underhållsfritt i övrigt och lätt att renovera :)

D Daniel Lund skrev:
Hej. Trivs som fisken i mitt. Lätt att modifiera och sköta.
Har bergvärme i mitt och det är väl kanske inte att rekommendera om man har som i mitt fall har enrörselement i källaren. Men en stor kamin där nere också så man överlever. Övrigt så är bergvärme kanon i dessa hus. Jag har kvar värmebatteriet inne på toan som blåser varmluften ut i golv/väggarna. Finns andra fläktar som är mer tystgående att stoppa in om man stör sig på ljudet. Vanliga fel i husen är garage taket om du har dubbelgarage, plåten vid skorsten samt avslutningsventilerna i rören som leder värmvatten i rören i taket genom värmebatteriet. Iom att det är ett sjölvisolerande hus iom fläkt systemet så yppar sig en luftvärmepump som stöd värme på vintern ypperligt. I prinsip helt underhållsfritt i övrigt och lätt att renovera :)
Å tack för svar! Det huset vi ska titta på är ett enplans på 130 m2. Så bergvärme klarar av att värma upp luften tillräckligt i kanalerna? Så man skulle kunna byta ut el pannan?
Garaget på detta huset hade lagningar i form av gummi, men tror inte de va plåttak på garaget faktiskt 🤔

Vad skulle hända om fläktsystemet gav upp? Men de är kanske inte så avancerat? Tänker att man då förlorar all isolering?

Hur tjock är isoleringen i ytterväggarna egentligen?

A annakimi skrev:

Mvh anna
Hur tjock är isoleringen i ytterväggarna egentligen?
De är ju den luftspalt som finns mellan plåt väggarna som är isoleringen, eller har jag missuppfattat det? Iaf i originalhusens konstruktion tror jag att de är så. Därför man behöver ha igång husets cirkulation för de är de som är isoleringen.

A annakimi skrev:
De är ju den luftspalt som finns mellan plåt väggarna som är isoleringen, eller har jag missuppfattat det?
Om det är så lär man förlora mycket värme den vägen. För den där luften skall också värmas upp. Om det vore vakuum däremot hade man varit inne på rätt spår..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A annakimi skrev:
Å tack för svar! Det huset vi ska titta på är ett enplans på 130 m2. Så bergvärme klarar av att värma upp luften tillräckligt i kanalerna? Så man skulle kunna byta ut el pannan?
Garaget på detta huset hade lagningar i form av gummi, men tror inte de va plåttak på garaget faktiskt 🤔

Vad skulle hända om fläktsystemet gav upp? Men de är kanske inte så avancerat? Tänker att man då förlorar all isolering?
Absolut. Bara byta :)
Okey, kanske är utbytt då det taket.
Fläkt systemet är både ventilation och uppvärmning. Så kort och gått utan fläkt ingen värme. Ventilation går lika bra med självdrag. Rekommenderar att du pratar med något ventilation företag och rådfrågar om likvärdig fläkt :) nyare är både tystare och effektivare. Det blir som en varmlufts kudde på vinden typ.

A annakimi skrev:
De är ju den luftspalt som finns mellan plåt väggarna som är isoleringen, eller har jag missuppfattat det? Iaf i originalhusens konstruktion tror jag att de är så. Därför man behöver ha igång husets cirkulation för de är de som är isoleringen.
Det sitter även isolering mellan yttervägg och stålvägg. Luften går på insidan av stålväggen :)

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
A annakimi skrev:

Vi trivs också väldigt bra i vårt hus inte risk för fukt skador iaf😀. Vi har bergvärme men märkte att vi inte fick ut fulleffekt med det befintliga systemet. Satte då in vatten element kopplade till bergvärmen. Men vi har kvar det gamla också systemet också för golvvärmen. Vi sänkt vår elförbrukning till mindre än hälften.

H Helena Kinnunen skrev:
inte risk för fukt skador iaf😀
Inget trä fastskruvat eller spikat någonstans? :p

Inget trä fastskruvat eller spikat någonstans? :p
Tja besiktnings mannen sade att krypgrunden såg ut som ett dansgolv

Ja man bör nog byta ut elpannan mot kanske luft vatten.
Hur har ni andra gjort med fasad och tak, börjar dem blir slitna? Bytas ut eller hur har ni gjort?

A annakimi skrev:
Ja man bör nog byta ut elpannan mot kanske luft vatten.
Hur har ni andra gjort med fasad och tak, börjar dem blir slitna? Bytas ut eller hur har ni gjort?
Vi målar taket vart 8 år kanske, fasaden har målats 2 gånger på 50 år förre ägaren och vi.

H Helena Kinnunen skrev:
Vi målar taket vart 8 år kanske, fasaden har målats 2 gånger på 50 år förre ägaren och vi.
Aha, ja de borde ju räcka som skydd för plåten antar jag.

• Gilla
Helena Kinnunen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.