V Vipeklev skrev:
Hej!
Ni som har bergvärmepump eller luftvattenpump, hur tycker ni att det fungerar?
Och har ni tips och råd till en som står i valet byta värmesystem?
Mvh Tobbe
Jag har precis köpt ett functurahus där dem gjort om hela värmesystemet. Schaktet är borta, nya rör är dragna i krypgrunden, luftvattenpump är installerad och de finns radiatorer i rummen och golvvärme i badrummen. Fläkten för den mekaniska frånluften på taket är utbytt. Har inte fått tillträde än men varit i huset flera gånger och de verkar fungera fint. Dock vet jag inte om tilluften räcker. Pga undertrycket så dras de friskluft från ventilen på vinden och ut vid fönstrena. Tror inte detta räcker när man väl bor i det, så någonting behöver vi nog göra med tilluften.

Varit i kontakt men en annan som oxå satt ut de gamla systemet och värmer med luft luft värmepump. Funkar fint för han oxå.

Men dem flesta verkar ju ha kvar värme och ventilationssystemet...

A annakimi skrev:
Jag har precis köpt ett functurahus där dem gjort om hela värmesystemet. Schaktet är borta, nya rör är dragna i krypgrunden, luftvattenpump är installerad och de finns radiatorer i rummen och golvvärme i badrummen. Fläkten för den mekaniska frånluften på taket är utbytt. Har inte fått tillträde än men varit i huset flera gånger och de verkar fungera fint. Dock vet jag inte om tilluften räcker. Pga undertrycket så dras de friskluft från ventilen på vinden och ut vid fönstrena. Tror inte detta räcker när man väl bor i det, så någonting behöver vi nog göra med tilluften.

Varit i kontakt men en annan som oxå satt ut de gamla systemet och värmer med luft luft värmepump. Funkar fint för han oxå.

Men dem flesta verkar ju ha kvar värme och ventilationssystemet...
Problemet med att ta bort det gamla systemet är att isoleringen i ytterväggar är för dålig. Det bygger på att varmluft ska cirkulera där kontinuerligt.

Jag tänkte ju kvar själva systemet förutom värmekälla.

T Tooth skrev:
Problemet med att ta bort det gamla systemet är att isoleringen i ytterväggar är för dålig. Det bygger på att varmluft ska cirkulera där kontinuerligt.
Men varför skulle varm luft som cirkulera isolera bättre än kall luft? Luft som luft? Däremot får man ju kalla golv. Jag har ringt så många olika professioner, i vara där fabriken låg. Även pratat med en pensionerad vvs man, som jobbade mycket med dem här husen när dem kom. Och de menar att husen är täta och inte dåligt isolerade även utan varmluften. Men jag kan ha fel såklart.

V Vipeklev skrev:
Jag tänkte ju kvar själva systemet förutom värmekälla.
Ja det är bra, jag svarade ej på ditt inlägg. Bergvärme eller luftvatten kvittar nog. Spelar väl mer roll var i Sverige du bor och kostnad förstås.

A annakimi skrev:
Men varför skulle varm luft som cirkulera isolera bättre än kall luft? Luft som luft? Däremot får man ju kalla golv. Jag har ringt så många olika professioner, i vara där fabriken låg. Även pratat med en pensionerad vvs man, som jobbade mycket med dem här husen när dem kom. Och de menar att husen är täta och inte dåligt isolerade även utan varmluften. Men jag kan ha fel såklart.
Luft som luft, jag vet inte. Har bara sett orginalteckningar där man visar hur tanken är med uppvärmning och ventilation.. Jag antar att de hade funderat ett tag och kommit fram till att varmluft fungerar bättre?
Min uppfattning, efter 5 år, är att mitt absolut inte är tätt. Det är en anledning till att cirkulera den varma luften inte fungerar optimalt.
Vi har kompletterat med en luftvärmepump samt radiatorer i tre rum. Tidigare ägare hade satt in bergvärmepump men som då enbart arbetade mot den centrala radiatorn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.