Jag bytte till nya fönster o dörrar i hela huset. Lägsta UV-värde. Har mobilt bredband o wifi. Funkar katastrofalt dåligt i större delen av huset. I sovrummet inte alls. Går liksom inte att förstärka en signal som inte ens kommer in i huset.
Missade tåget när fiber installerades här iom att j precis flyttat in. Och hade inte bytt fönster...
Tack o lov håller kommunen på o installerar ett öppet nät. Det h jag beställt!
 
L Lton_o_lotuss skrev:
Jag bytte till nya fönster o dörrar i hela huset. Lägsta UV-värde. Har mobilt bredband o wifi. Funkar katastrofalt dåligt i större delen av huset. I sovrummet inte alls. Går liksom inte att förstärka en signal som inte ens kommer in i huset.
Missade tåget när fiber installerades här iom att j precis flyttat in. Och hade inte bytt fönster...
Tack o lov håller kommunen på o installerar ett öppet nät. Det h jag beställt!
Nu ska du ju få fiber och det är redan beställt och jag vet inte hur länge det tar och hur desperat du är men här är några tips.

1. De som redan installerat fiber i området lägger oftast fiberkabel fram till alla hus även för de som inte beställer inledningsvis. Då kan man köpa fiberinkoppling vid ett senare tillfälle. Grannen kopplade på sig flera år efter och tror inte det var dyrare än kostnaden vi hade som kopplade in oss direkt. Detta går förmodligen snabbare än att vänta på att kommunen ska starta sitt projekt. Det brukar ta flera månader efter att de börjat gräva innan fibern funkar i huset.

2. Din mobila Internetrouter har gissningsvis kontakter för extern antenn. Köp en antenn på Kjell och company och sätt antennen på utsidan av huset. Kontrollera vart operatören har sin närmaste mobilmast och sätt din mobila router på den sidan av huset och dra ut externa antennkabeln där.

Vi har backup internet via 4G när fibern går ner och den står bara i ett fönster mot närmaste Tre mast och det fungerar bra. Vi har också bytt fönster till Elitfönsters fönster med lägst u-värde. Funkar ändå.
Vi kan säkert få bättre hastighet om vi drar ut en antennkabel men orkar inte bry mig då fibern ändå går ner så sällan. Dock skönt med automatisk backup och failover om man sitter i videomöten på dagarna.
 
Tack f tips. Vad gäller extern antenn har j fått uppgift att den är olaglig. Rätt eller fel? Vet ej.

Så länge det är sommar o varmt funkar det ju hjälpligt. När j stänger som det blir ett riktigt h-e.
De har faktiskt grävt fram till min tomtgräns. Sedan ingenting. Men hoppet lever. Kan inte få ett ungefärligt datum.
Ville inte heller gå på det befintliga nätet. Är Telias. Slutna. Och är ingen fan. Även om de nu tappat monopolet.

Har LG/Traryd fönster. Tom lägre än Elit. Men har åtminstone varit nöjd m dem.
 
RoTe
L Lton_o_lotuss skrev:
Tack f tips. Vad gäller extern antenn har j fått uppgift att den är olaglig. Rätt eller fel?
FEL!! herre gud hur kan man tro det...
 
RoTe RoTe skrev:
FEL!! herre gud hur kan man tro det...
Då har de fel i diverse butiker också. Hursomhelst, hoppas på en permanent lösning inom överskådlig framtid.
 
RoTe
L Lton_o_lotuss skrev:
Vad gäller extern antenn har j fått uppgift att den är olaglig. Rätt eller fel? Vet ej.
Yttre antenn är helt lagligt. Vad du däremot absolut inte får göra är att koppla in en antennförstärkare som tar emot och skickar ut signaler.
(det går att koppla in antennförstärkare för mobiltelefoni om man skaffar rätt godkänd utrustning och får skriftligt tillstånd från en operatör, aldrig annars)

För mobiltelefoni inomhus så är en snabblösning att använda VoIP på mobiltelefonen till en trådlös åtkomstspunkt (AP) som ibland kallas "router". Låt sedan AP:n anslutas via nätverkskabel till ett 4G (mobiltelefoni) modem som fysiskt befinner sig utanför huset. T.ex en plastlåda på taket eller i trädgården. Den måste få fri sikt till den radiomasten som används.

L Lton_o_lotuss skrev:
Då har de fel i diverse butiker också.
Nu för tiden vet sällan personal i butik mer om varorna än prislapp och att de ska ta betalt. ;)
Mao du kan inte räkna med att de vet vad de pratar om alls.
 
Hade verkligen varit bra att veta detta tidigare = mitt eget fel som inte frågat. Har jobbat m datorer sedan 1970. Som lärare o översättare. Vilket har varit knepigt ibland när j inte ens är kontaktbar.

Nu hoppas jag att jag får fiber inom kort o att det gör mitt liv enklare o roligare.
 
Bor i functura hus med källare.
Problemet är också att många kör med Telias egna eller leverantören man nu har egna router vilka är totalt värdelösa.

Jag köpte en Asus (finns fler bra märken) dock för att hantera mer trafik men också för wifi räckvidd.
Min router står nedanför/under trappan ner till gillestugan.
Har signal i hela huset och tom ut en bit på altanen.
Gällande 4g/5g signal inga problem alls låter jättekonstigt att folk ha problem med detta pga huset?

Det är inte så att signalen är allmänt dålig i området isåfall?
 
T ThomasZZ skrev:
Det är inte så att signalen är allmänt dålig i området isåfall?
Jodå den är generellt dålig. Bara 4G. Men ffa kan mitt telefonsamtal brytas när jag går där det är tätt m hus. Som om det vore berg. Vilket vi inte har.
 
T ThomasZZ skrev:
Det är inte så att signalen är allmänt dålig i området isåfall?
Du har troligen fönster och dörrar som är genomsläppliga (genomskinliga) för radiosignaler i det aktuella frekvensområdet. Diffraktion är också den troliga spridningsfenomenet.

I övrigt så är Functurahus i praktiken per definition en faradays bur.


Är det någon som kan upplysa om hurvida väggarna innuti mellan rummen, och till övervåning om sådan finnes också består av plåtskivor?
 
L Lton_o_lotuss skrev:
Nu hoppas jag att jag får fiber inom kort o att det gör mitt liv enklare o roligare.
Du kan dra en nätverkskabel till taket där du sätter en plastlåda. I denna sätter du ett 4G-modem. Så får du något som fungerar nu på en gång. Välj dock "obegränsat abbonemang".
När fibern dyker upp så är det bara att koppla om sladden.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Är det någon som kan upplysa om hurvida väggarna innuti mellan rummen, och till övervåning om sådan finnes också består av plåtskivor?
Jag har renoverat hela mitt hus o sett innanmätet i väggarna. Korrugerad plåt o 13 mm gips. Ingen höjdare att borra i för att sätta upp ngt. Men betydligt värre i ytterväggarna. Kan ta upp till 30 min att borra ett enda hål. Är iofs bara en svag kvinna m en borrmaskin. Däremot har definitivt inget trillat ner på alla år. :)
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.