A A Abrahamsson skrev:
Hej.
Vet inte vad du menar med värmebatteri. Vi har fjärrvärme :)
Frågan var inte ställd till dig utan till ampe. Detta är underförstått eftersom JDA citerade ett av ampe's inlägg.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Frågan var inte ställd till dig utan till ampe. Detta är underförstått eftersom JDA citerade ett av ampe's inlägg.
Okey, då förstår jag :) sorry
 
Demmpa Demmpa skrev:
Frågan var inte ställd till dig utan till ampe. Detta är underförstått eftersom JDA citerade ett av ampe's inlägg.
Systemet är igång
J JDA skrev:
Hej, jag snubblade över denna tråd.
Vad är det för värmebatteri du har?
Systemet har varit igång två veckor nu och det sparar rejält med energi. Sänkt bergvärmekurvan med flera grader.

Dock är vi mitt i renoveringen av huset så gör en redogörelse när allt är klart.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Frågan var inte ställd till dig utan till ampe. Detta är underförstått eftersom JDA citerade ett av ampe's in
A ampe skrev:
Systemet är igång

Systemet har varit igång två veckor nu och det sparar rejält med energi. Sänkt bergvärmekurvan med flera grader.

Dock är vi mitt i renoveringen av huset så gör en redogörelse när allt är klart.
Jag letar ett värmebatteri alltså - och såg du skrev du skulle göra dig av med ditt?
 
J JDA skrev:
Jag letar ett värmebatteri alltså - och såg du skrev du skulle göra dig av med ditt?
Det är slängt redan tyvärr
 
Vi har tröttnat på behöva använda stödelement för vår uppvärmning med bergvärme. Nu har vi installerat vatten element kopplat till bergvärmen. Alla sovrummen och vårt tv rum. 40000 kosta det. Bara att vänta på en kall vinter 😀
 
  • Värmerör kopplat till bergvärme installerat längs väggen i ett rum med trägolv och en röd gardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat vattenelement kopplat till bergvärme bredvid en säng i ett sovrum, med röda gardiner och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Enrod
  • Laddar…
Är det lyhört i dessa Functurahus? "skramlar" det när man springer runt?
Korrosionsproblem? vad är det för metallmaterial som använts?
Fungerar mottagning för mobila telefoner?

Hittade också denna länk som berättar om bakgrundshistorien till husen. De är visst intimt sammankopplade med Cylinda tvättmaskiner och även ASEA finns med som försäljningsorganisation.
https://www.slojdochbyggnadsvard.se/kunskap--fakta/byggnader--hus/functurahusen/ - Functurahusen - ryggåsstugans raka motsats (2021-05-07)

Snabbfakta:
Tillverkningsår, 1968 - 1977 med 450 bostadshus och 25 daghem.
Tillverkades i modulstorlek om 27 m²
Såldes färdiga med inredning och så att de kan flyttas vidare även efter installation.
Allt i hemmet utsåg 1970 Functura-husen till "Årets hus".
De flesta finns i Mellansverige, några så långt norrut som Hudiksvall.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Är det lyhört i dessa Functurahus? "skramlar" det när man springer runt?
Korrosionsproblem? vad är det för metallmaterial som använts?
Fungerar mottagning för mobila telefoner?

Hittade också denna länk som berättar om bakgrundshistorien till husen. De är visst intimt sammankopplade med Cylinda tvättmaskiner och även ASEA finns med som försäljningsorganisation.
[länk] - Functurahusen - ryggåsstugans raka motsats (2021-05-07)

Snabbfakta:
Tillverkningsår, 1968 - 1977 med 450 bostadshus och 25 daghem.
Tillverkades i modulstorlek om 27 m²
Såldes färdiga med inredning och så att de kan flyttas vidare även efter installation.
Allt i hemmet utsåg 1970 Functura-husen till "Årets hus".
De flesta finns i Mellansverige, några så långt norrut som
Lite lyhört kanske,skramlar inte,inga korrosion problem och inget problem med mobil och dylikt
 
Jag har bott iett sådant hus i 50 år. Har aldrig haft problem. Nu har jag sålt huset och köparna är nöjda. Ingen korrosion och ett fantastiskt värmesystem.
 
H Helena Kinnunen skrev:
Lite lyhört kanske,skramlar inte,inga korrosion problem och inget problem med mobil och dylikt
Jag kan tyvärr inte säga samma sak om att mobilen då jag behöver ha wifi-samtal för att kunna ringa. Bor i norra stockholm med bra täckning (utomhus). Inga problem när wifi fungerar men när det inte för det måste jag gå ut o ha mina möten.
 
L LullLull skrev:
Jag kan tyvärr inte säga samma sak om att mobilen då jag behöver ha wifi-samtal för att kunna ringa. Bor i norra stockholm med bra täckning (utomhus). Inga problem när wifi fungerar men när det inte för det måste jag gå ut o ha mina möten.
Då har du dålig leverantör inte husets fel vi har fiber och flera datorer etc och inga problem
 
Huset är inte mer lyhört än ett vanligt hus. Innerväggarna i vårt hus verkar alla vara isolerade. Däremot om ni har ett källarplan så är bjälklaget som är i plåt isolering och spånskiva ganska skallrigt. Det hörs väldigt mycket om man sitter på nedervåningen och någon går på ovanvåningen. Dessutom har spånskivorna en tendens att knaka. Vi såg när vi bytte golv att tidigare ägare skruvat i flera skruv i spånskivorna för att förhindra det men det knakade fortfarande. Detta är förmodligen ett större problem om inte huset står på en betongplatta utan står på ett källarplan.

Vi gjöt dock in golvvärme och flytspacklade direkt på spånskivan ca 5 cm och då blev golvet helt stumt och ljudlöst även på nedervåningen.

Angående nätverk. Vårt hus är på 150 kvm på ovanvåning (Functura delen) Vi har två Accesspunkter för Wifi och det klarar vi oss på. Inget problem med mobiltäckning (telefon och data) alls i något rum.

Ingen korrosion eller rost problem alls. Alla plåtdelar delar är ju varmförzinkade.
 
H Helena Kinnunen skrev:
Då har du dålig leverantör inte husets fel vi har fiber och flera datorer etc och inga problem
Fiber påverkas inte av plåt. Inte heller datorer.
Däremot kommer plåthus att fungera som en faradays bur och mottagning för mobiltelefoner blir helt beroende av var fönster eller trädörrar finns och vilken vinkel de har mot sändare och mottagare. Diffraktion är väl det fenomen som lär vara mest framträdande.
 
H Helena Kinnunen skrev:
Då har du dålig leverantör inte husets fel vi har fiber och flera datorer etc och inga problem
Inget problem med fiber förstås, det har ingenting med saken att göra. Dock upplever vi och våra gäster problem med mobil, oavsett mobiloperatör. Som sagt, så länge wifitelefoni är aktiverad så är det inget problem men då kommer ju inte kommunikationen utifrån heller.
 
  • Gilla
Sunnanlid
  • Laddar…
L LullLull skrev:
Inget problem med fiber förstås, det har ingenting med saken att göra. Dock upplever vi och våra gäster problem med mobil, oavsett mobiloperatör. Som sagt, så länge wifitelefoni är aktiverad så är det inget problem men då kommer ju inte kommunikationen utifrån heller.
Jag brukar ibland stänga av Wifi på telefonen och jag har inget problem med hastighet eller mottagning var jag än är i huset. Även i badrumsdel utan fönster.

De flesta kommersiella byggnader är byggda i stål idag och inte alla har förstärkare för mobilsignaler och de har ofta betydligt färre fönster. Det fungerar att ringa och surfa även i dem. Plåten dämpar såklart signalen.

Tänk på att 25 cm betong dämpar mer än 2 mm plåt på lågfrekventa signaler och bor man långt ifrån mobilmast påverkar det också.

Men problemet är ganska lättlöst genom att sätta in en signalförstärkare för mobilnät. Kostar typ 3000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.