Hur har ni hanterat är rostangrepp å så på fasaden? Främst hörnorna på huset. Är de enkelt åtgärdat eller finns de risk att man behöver byta ut delar av fasaden? Är de jobb som är väldigt dyrt och omfattande?
Tacksam för svar 🤗

A annakimi skrev:
Hur har ni hanterat är rostangrepp å så på fasaden?
Vad är det för metall i fasaden?

spikplanka spikplanka skrev:
Vad är det för metall i fasaden?Aluminium

Knepigt att Aluminium rostar..

Knepigt att Aluminium rostar..
Mitt är det iallafall. Listverk vet jag inte men i ts fall är det flrmodligen plåt.

Vad är det för metall i fasaden?
Stål functura stålhus

H Helena Kinnunen skrev:
Stål functura stålhus
Det är kanske ett produktnamn för huset. Men inte en materialspecifikation.

Hej
Är det någon som har dubbelgarage med förråd och har bytt garageportar? Fundera på hur bärande mellanväggen är mellan portarna? Funderar på att sätta 1 ny port istället för 2.
Tack
Pontus

A annakimi skrev:
Hur har ni hanterat är rostangrepp å så på fasaden? Främst hörnorna på huset. Är de enkelt åtgärdat eller finns de risk att man behöver byta ut delar av fasaden? Är de jobb som är väldigt dyrt och omfattande?
Tacksam för svar 🤗
Vi har inte haft rostangrepp som sagt att kolla färgsläpp och måla på. Inget stort jobb. Däremot hängrännorna måste ses över de kan rosta ifall man inte håller efter med målning och rensning.

• Gilla
annakimi
  • Laddar…
P Pontus Gad skrev:
Hej
Är det någon som har dubbelgarage med förråd och har bytt garageportar? Fundera på hur bärande mellanväggen är mellan portarna? Funderar på att sätta 1 ny port istället för 2.
Tack
Pontus
Tjo, borde inte va värre än att du får flytta lite el och dra upp en balk. Har samma tanke och i mitt fall kastar jag upp en i balk

• Gilla
Pontus Gad
  • Laddar…
D Daniel Lund skrev:
Tjo, borde inte va värre än att du får flytta lite el och dra upp en balk. Har samma tanke och i mitt fall kastar jag upp en i balk
Tack för svar, ja ska kolla med några hantverkare nästa vecka men tänker detsamma. Det är ju en bärande stålbalk mitt i garaget.

Hej igen.
Om man har tagit bort de gamla värmesystemet, satt in radiatorer ist och en luftvatten pump, tappar man inte en del av isoleringen då?
Är de fler som gjort så? Blir de väldigt dyrt då man inte har isolerat huset mer?

Hej alla Functura ägare!

Jag och min sambo har precis köpt ett Functura hus. Vi tänkte höra om
någon av er renoverat köket och hur ni gjort med ny köksfläkt. Vår köksfläkt verkar vara kopplad till
ventilationssystemet. Antar att man behöver en speciell skåpsfläkt? Eller har ni löst det på annat vis?

Tacksam för svar:)

A annakimi skrev:
Tacksam för svar 🤗
Vi gjorde om vårat ventilationssystem genom att koppla bort frånluftsfläkten i köket. och kör en vanlig köksfläkt rakt ut. sen har vi resten mekaniskt.

D Didrik Svensson skrev:
Hej alla Functura ägare!

Jag och min sambo har precis köpt ett Functura hus. Vi tänkte höra om
någon av er renoverat köket och hur ni gjort med ny köksfläkt. Vår köksfläkt verkar vara kopplad till
ventilationssystemet. Antar att man behöver en speciell skåpsfläkt? Eller har ni löst det på annat vis?

Tacksam för svar:)
Vi har oxå precis köpt ett functurahus! Vårat kök är renoverat och ja, du bör ha en köksfläkt som fungerar tillsammans med utflödet som oxå är kopplat till badrummen. Fläkt sitter på taket, kanske behöver den bytas ut oxå?

Vad har ni för uppvärmning? Kul med fler som har dessa hus.

Mvh anna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.