D Didrik Svensson skrev:
Hej alla Functura ägare!

Jag och min sambo har precis köpt ett Functura hus. Vi tänkte höra om
någon av er renoverat köket och hur ni gjort med ny köksfläkt. Vår köksfläkt verkar vara kopplad till
ventilationssystemet. Antar att man behöver en speciell skåpsfläkt? Eller har ni löst det på annat vis?

Tacksam för svar:)
Den är bara kopplad till frånluften så du kan sätta en vanlig fläkt

• Gilla
Didrik Svensson
  • Laddar…
D Didrik Svensson skrev:
Hej alla Functura ägare!

Jag och min sambo har precis köpt ett Functura hus. Vi tänkte höra om
någon av er renoverat köket och hur ni gjort med ny köksfläkt. Vår köksfläkt verkar vara kopplad till
ventilationssystemet. Antar att man behöver en speciell skåpsfläkt? Eller har ni löst det på annat vis?

Tacksam för svar:)
Vi bytte kök för ett antal år sedan och yes det behövs en fläkt som är kopplat till motorn på vinden. Vår har en motor i sig och är även kopplat till vinden. Fungerar bäst så.

• Gilla
Didrik Svensson
  • Laddar…
A annakimi skrev:
Vi har oxå precis köpt ett functurahus! Vårat kök är renoverat och ja, du bör ha en köksfläkt som fungerar tillsammans med utflödet som oxå är kopplat till badrummen. Fläkt sitter på taket, kanske behöver den bytas ut oxå?

Vad har ni för uppvärmning? Kul med fler som har dessa hus.

Mvh anna
Tack för svar! Verkligen! Vi har precis satt in en luft/luft-värmepump på vinden. Den har fungerat bra hittills. Vi har även en luftvärmepump på nedervåningen. Vad har ni för uppvärmning?

H Helena Kinnunen skrev:
Vi bytte kök för ett antal år sedan och yes det behövs en fläkt som är kopplat till motorn på vinden. Vår har en motor i sig och är även kopplat till vinden. Fungerar bäst så.
Tack för svar!

H Helena Kinnunen skrev:
Tack för svar!
A ampe skrev:
Den är bara kopplad till frånluften så du kan sätta en vanlig fläkt
Okej, tack för svar. Hur gör man med frånluften från badrummen då? Om den nu sköts från köksfläkten idag? :)

D Didrik Svensson skrev:
Tack för svar! Verkligen! Vi har precis satt in en luft/luft-värmepump på vinden. Den har fungerat bra hittills. Vi har även en luftvärmepump på nedervåningen. Vad har ni för uppvärmning?
Vi har bergvärme men har kopplat vatten radiatorer till det då det inte fungerade fullt ut med bara bergvärme. Vi har kvar den gamla uppvärmningen med golvvärme också.

D Didrik Svensson skrev:
Tack för svar!

Okej, tack för svar. Hur gör man med frånluften från badrummen då? Om den nu sköts från köksfläkten idag? :)
Min tanke är att när jag byter fläkt kommer jag att ha en egen kanal ut ifrån huset för köksfläkten.

Och badrum/tvättstuga låter jag vara kvar som det är alltså den frånluftsfläkten som sitter på taket kommer fortsättningsvis vara frånluft ifrån just badrum/tvättstuga.

• Gilla
Pontus Gad
  • Laddar…
T ThomasZZ skrev:
Min tanke är att när jag byter fläkt kommer jag att ha en egen kanal ut ifrån huset för köksfläkten.

Och badrum/tvättstuga låter jag vara kvar som det är alltså den frånluftsfläkten som sitter på taket kommer fortsättningsvis vara frånluft ifrån just badrum/tvättstuga.
Så har vi också tänkt!

• Gilla
ThomasZZ
  • Laddar…
Vi satte en egen kanal och ny takmonterad fläkt. Hål i tak med exponerade elkablar för installation av takmonterad fläkt och kanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ThomasZZ
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ni missar väll inte att göra bygganmälan?

Väsentlig ändring av befintlig ventilation samt ändring/nyinstallation av imkanal kräver bygganmälan.

[länk]

Imkanalen ska även brandskyddsisoleras på rätt sätt så fort den lämnar köket å tex går in i vägg/tak/golv.
Då får man höra sig för om vad som är/räknas som väsentlig? :)

Har lite frågor om filtret på vinden...Vilket typ av filter har ni i tilluftsventilen på vinden? Och hur ofta bytar ni det?

D Daniel Lund skrev:
[länk]
Tack

Hej!
Ni som har bergvärmepump eller luftvattenpump, hur tycker ni att det fungerar?
Och har ni tips och råd till en som står i valet byta värmesystem?
Mvh Tobbe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.