20 332 läst · 50 svar
20k läst
50 svar
1947 --> Framtiden. Vår renoveringsresa
Jag tycker ni gjort ett jättefint jobb med färger på luckor och kakel och beslag, jag tror att dom som byggde huset tycker detsamma och är glada att ni tagit över fastigheten.👍🥇Det är besvärligt att vara utan kök under renoveringen men värt det när allt är färdigt, tycker jag🥳
Åhhhh så fint!!! Helt rätt beslut att köra på gedigna skåp och luckor - IKEA kök kommer aldrig upp i den nivån och det både känns och syns
Har själv ett hus från 1946 som också genomgår en renovering - har behållit alla orginalskåp och lackerade om luckorna, fina nya handtag, etc. men behöver nu komplettera andra sidan av köket då planlösningen ändrats av flera olika ägare. Inspirerande att se ert exempel vart de extra pengarna klart varit värt det!
Har själv ett hus från 1946 som också genomgår en renovering - har behållit alla orginalskåp och lackerade om luckorna, fina nya handtag, etc. men behöver nu komplettera andra sidan av köket då planlösningen ändrats av flera olika ägare. Inspirerande att se ert exempel vart de extra pengarna klart varit värt det!
SÅ fint! Roligt att ni väljer att behålla 40-tals stilen, huset själ! Förstår dock inte den extra lilla diskhon (mer att städa!).Ompax skrev:
Kök - Summering
Så efter cirka 8 veckor där vissa dagar innehöll väldigt mycket arbete och vissa ingenting alls, så landade vi till slut i ett slutresultat.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Några reflektioner från renoveringen:
* VVS-montör är ett framtidsyrke. Det mesta har gått relativt smärtfritt men just VVS-delarna tyckte jag stundtals var mycket kluriga. Allt ifrån kopplingar, kröka rör och dylikt tycker jag varit behäftat med en hög inlärningskurva.
* Ska saker bli perfekta då man ej har mycket tidigare erfarenhet tar det lång tid. Men det känns bra i magen när man går och lägger sig sen
Har inte loggat någon egen tid kopplat till hela denna renovering, men det kostade två semesterdagar och en massa tid på kvällar och helger.
Kostnadsmässigt landade vi dock enligt följande:
[bild]
Med en summering enligt:
[bild]
Mycket pengar och vi hade kommit billigare undan om vi "blåst allt" och satt in ett Ikea-kök istället. Vi är dock väldigt nöjda med vårt slutresultat och det känns bra att en hel del av husets charm nu förhoppningsvis är bevarad i det "nya" vi åstadkommit.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Istället för grund -- en mur. Hur skulle det funka idag?
Lösvirke & Timmerhus -
Att byta en duschvägg i framtiden
Badrum -
Ska byta ut trätrappan mot natursten--Behöver man bygglov?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Kommer bostäder vara en usel investering i framtiden?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Nivålist i metall, parkett --> klinkers >2m ?
Byggmaterial & Byggteknik
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Bo i tält året om
Socialt & Projekt -
Källaren från 1969 blir som ny: målning!
Socialt & Projekt -
Bygge av husvagnsgarage (Attefall)
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Socialt & Projekt