15 936 läst · 134 svar
16k läst
134 svar
18 sätt att få pengarna att räcka - har vi tänkt på allt?
Själv snålar jag för att slippa jobba så mycket 🙂 Det sägs att man inte kan köpa hälsa. Det kan jag visst, men inte genom att betala utan genom att jobba mindre och lämna IT-branschen. Jag ”köpte” både tid och hälsa genom att tjäna mindre pengar.H hempularen skrev:Jag skulle faktiskt rekommendera rådet i inlägg #2. Öka intäkterna. Många har möjlighet att ställa upp på extrapass, eller övertid. Inte alltid, men som ett sätt att bygga upp buffert i privatekonomin. De flesta av oss har även möjlighet att få högre lön om vi byter arbetsgivare, lite oftare.
Och lite mer långsiktigt, fundera över att vidareutbilda sig. Om man nu inte redan är professor/läkare osv.
Medlem
· Stockholm
· 4 295 inlägg
Om man med samma räkneexempel jämför innerstadsluncher med matlåda får jag fram följande.Attitudeswe skrev:
Om man från 35 års ålder till 65års ålder håller sig till Android istället för iFån så har man sparat 149.000kr
Räknar på en ny android var 24mån a 2000kr eller en ny iFån var 36mån a7000kr. 8% avkastning på mellanskillnaden.
Barnens mobiler kan kosta 99kr/mån istället för 199kr. Det blir 24.000kr per barn mellan 6 och 18år...
Om man är ett par, så blir det 200 spänn om dagen att lägga på hög.
1000 i veckan och 4k i månaden och 48k om året.
Skiter vi i ränta eller aktiepåslag på 8% så blir det på 30 år 1,4 mille isch...
Så kan man räkna........
/W
Administrator
· Skåne
· 8 048 inlägg
Jag har raderat off topic. Här tipsar vi om sätt att få pengarna att räcka.
/Moderator
/Moderator
Om det verkligen är svårt att få pengarna att räcka så kan jag tipsa om
https://undertian.com/ för inspiration och hjälp att laga billig mat. Här finns både recept och veckomatsedlar.
https://undertian.com/ för inspiration och hjälp att laga billig mat. Här finns både recept och veckomatsedlar.
Jag reflekterade inte över vilket trådens ämne var när jag svarade, så det ber jag om ursäkt för och tipsar om något relevant och väldigt långt från franska lyxviner.Marlen Eskilsson skrev:
Sökte på Matsmart i tråden och fick ingen träff. Om någon inte råkar veta vad det är så började de för runt 10 år sedan med att sälja varor med kort datum och var riktigt billiga. Idag är de inte alls lika billiga längre och säljer massa saker till fullt pris och långa datum. Dock, om man håller koll (nyhetsbrev) så kommer det relativt regelbundet kampanjer som är riktigt prisvärda. Jan-feb i år har t ex varit bra.
Köpt t ex
Knorr Snack Pot, vanlig och Big för 1 kr styck
Finskpackad norsk rökt lax i konserv för 15 kr (full datum 2026)
Loka olika sorter 50 cl, 3,50 kr
Friggs Järn+C, D+K+Kalcium brustabletter för 1-3 kr röret
Ferrer Rocher mörk choklad med hasselnötter 3*90gr för 8 kr
Turkiska vinbladsdolmar 400gr 9 kr
Alex & Phil barnmat av olika sorter tetra recart 200gr, inklusive gröt (suberb till frukost för alla, havre/hirs/äpple/ceylonkanel) 3,50 - 5,50 kr.
Heinz Tomatsoppa burk 3 kr
Knorr buljonger, olika sorter 8-10 pack 1 kr
Cashewnötter eko 1kg 59 kr
Mandel 1 kg 59 kr
Valnötter 700 gr 59 kr
Katrinplommon, kända märken 200-500gr 9-30 kr
Wisby julöl 6,25 kr
Stockholm festivalöl 4,80 kr
Vitpeppar hel 60gr 3 kr
Gojibär eko 50gr 9 kr
Friggs majs- och riskakakor 5-8 kr
Starbucks Frappuchino 7 kr
D'Or kaffekapslar Nespresso 20 st 10 kr resp. 10 st specialsorter 10 kr
Fontana Naan-bröd 2*130gr 12-pack låda 41 kr
Urtekram eko torkade äppelringar 12,50 kr
Bruschette Oregano påse (gott till tomatsoppa t ex) 7 kr
Del Monte aprikoshalvor 400gr 10 kr
D'Aucy olika grönsakskonserver t ex Rataouille 5-10 kr
Currysåser, majonäs, senap, ketchup, remoulade mm för allt mellan nästan gratis 1 kr till kanske 75% rabatt om man köper vid rätt tillfälle. Matsmart manipulerar tyvärr sina priser frekvent numera, så man måste ha koll.
+ massor mer som jag inte kommer ihåg nu.
Massor av olika sorters energidrycker, läsk och choklad ibland mycket billigt, men tar inte upp alla här. Dricker inte sådant själv utom i undantagsfall såsom Australiensiska Bundaberg för 6,50 flaskan. Lemon/lime, Persika, Passionsfrukt.
Spännande, var endel vegetariskt verkar det som, då vi har en i familjen som inte äter kött (men fisk) så är alla vegrecept välkomna. Det intressanta är att det brukar både vara billigt, gott och troligen nyttigare... och bättre för klimatet...ylven skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 048 inlägg
Intressant ämne, olika dieter. Jag flyttade diskussionen till en egen tråd där vi kan fortsätta diskutera vilken kost som är bäst och hälsosammast:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vegan-karnivor-paleo-med-flera-vilken-diet-aer-haelsosammast.512154
/Moderator
https://www.byggahus.se/forum/threads/vegan-karnivor-paleo-med-flera-vilken-diet-aer-haelsosammast.512154
/Moderator
Vi vasastanbor kör ju gärna lite fine dining med några glas rosé tilll lunch. Det blir superduperekonomiskt genom att man lägger extra konsulttimmar på kunden. Brainstormingmöte med projektledaren = mig. Kan inte kunden betala lite ostron extra om dagen borde de anlita en sossekonsult från ÅF eller Sweco.Rkarlsson skrev:
Ni jobbar 168 timmar i veckan då ?elpaco skrev:
Vi vasastanbor kör ju gärna lite fine dining med några glas rosé tilll lunch. Det blir superduperekonomiskt genom att man lägger extra konsulttimmar på kunden. Brainstormingmöte med projektledaren = mig. Kan inte kunden betala lite ostron extra om dagen borde de anlita en sossekonsult från ÅF eller Sweco.
Och vad har det med spartips att göra egentligen. Att folk i vasastan och östermalm och andra liknande områden lever i sina bubblor är ju fakta =) Djursholm tex är väl skyddat område. Där vasastan ses som fattiga ?
Ja frågan är om det är sparsamt eller kriminellt om man gör så? Vasastanskonsulten tycker säkert att det är mer hungrigt där. Djursholmaren är mätt? Ja jag vet ju inte egentligen ..Rkarlsson skrev:
Men det är en gratis turistattraktion, det är ju ett tips i all välmening att man kan titta på fina hus på djursholm och man kan få på vasastan för att kolla hur folk bor och vara glad att man inte bor i en betonglåda inträngd med grannar i samma hus?elpaco skrev:
Vi får se om det kommer några äkta spartips från de berörda ..Rkarlsson skrev:
Finns ju nästan bara studentbostäder i Vasastan. Utbudet över 180 kvadrat är ju inte många.
Finns en hel del runt 120 kvm men det är ju mindre än vad man flyttade till när man var 18 år och singelhushåll.
Finns ju vuxet folk som bosätter sig i 70 kvm och så är det ju klart att man har lägenheten som övernattningsbostad och äter allt ute och undviker skyffet.
Finns en hel del runt 120 kvm men det är ju mindre än vad man flyttade till när man var 18 år och singelhushåll.
Finns ju vuxet folk som bosätter sig i 70 kvm och så är det ju klart att man har lägenheten som övernattningsbostad och äter allt ute och undviker skyffet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nordea ska ersätta offer för bankbedrägeri med 218000 kr - annars hamnar de på Svarta listan
Artikelkommentarer -
Hur byta ut fönsterbleck under och sätta nya över i 1800-tals hus?
Fönster & Dörrar -
Bästa sätt att värma upp förråd på 18m2?
Värme allmänt -
Sätta upp ny innervägg i 1800 talshus
Byggmaterial & Byggteknik -
Ersätta trasig DAB VA 35/180 cirkpump?
Vatten & Avlopp
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Bygg billigare: 5 vinster med längre byggtid
Artikelkommentarer -