O
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ingen som lyft upp att man kan få 1% rabatt på alla inköp som man gör om man använder ett kreditkort med bra bonus (gäller att man vet att man har diciplin att hantera en kredit såklart)

Vår familj sparar iaf 2500kr/år med ett entercard (nordea) som ger bonus i form av avdrag på fakturan.
Fast det beror ju på hur du handlar och var. Handlar du tex mycket på Bauhaus och ICA så är det mer förmånligt att ha deras egna kort.
 
Attitudeswe
O Ossian K Olsson skrev:
Fast det beror ju på hur du handlar och var. Handlar du tex mycket på Bauhaus och ICA så är det mer förmånligt att ha deras egna kort.
Sant att ica sänker sin egen bonus 1% om man inte betalar med deras bankkort - men det går på ett ut om man kombinerar valfritt kreditkort med 1% bonus med icas bonuskort...

Bauhaus bonus har jag aldrig förstått mig på. 10% bonus om man köper på avbetalning... Handlar på Hornbach istället. Märkesprylar till bra pris.
 
O
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Sant att ica sänker sin egen bonus 1% om man inte betalar med deras bankkort - men det går på ett ut om man kombinerar valfritt kreditkort med 1% bonus med icas bonuskort...

Bauhaus bonus har jag aldrig förstått mig på. 10% bonus om man köper på avbetalning... Handlar på Hornbach istället. Märkesprylar till bra pris.
Du fattar inte att man får bonus på Bauhaus när man handlar på faktura men du rekommenderar att skaffa ett random kreditkort för att få 1% bonus?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ingen som lyft upp att man kan få 1% rabatt på alla inköp som man gör om man använder ett kreditkort med bra bonus (gäller att man vet att man har diciplin att hantera en kredit såklart)

Vår familj sparar iaf 2500kr/år med ett entercard (nordea) som ger bonus i form av avdrag på fakturan.
Vi använder Coop Mastercard Mer till ALLA inköp som kan betalas med kort och har samma erfarenhet som du att det blir en bra slant i återbäring, särskilt dyra grejer som bensin är ju korkat att inte ha kickback på (ovanpå rabatter man får om kortet är registrerat hos Preem eller Cirkle-K och så).
 
O Ossian K Olsson skrev:
Du fattar inte att man får bonus på Bauhaus när man handlar på faktura men du rekommenderar att skaffa ett random kreditkort för att få 1% bonus?
Dom flesta handlar väl inte för så stora belopp på Bauhaus, och rabatten man får gäller ju bara för framtida inköp på just Bauhaus så det blir ju lite så att jag köpte dyra grejer till fullpris och fick bonus som jag inte har så stor användning av för jag har redan köpt det jag behövde...
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, börja med att bokföra varenda utgift under t.ex. 2 månader, så ser man ganska klart hur man ska prioritera i fortsättningen.
Med LF, ica och norwegian kort behöver man dessutom inte ens lägga tid på att bokföra själv. Man får icas kvitton till kivra, lf skickar ut kontoutrag varenda månad och norwegian reggar ju allt.
Så det är bara att sitta och knåpa ihop det varje månad.
 
O
D Dilato skrev:
Dom flesta handlar väl inte för så stora belopp på Bauhaus, och rabatten man får gäller ju bara för framtida inköp på just Bauhaus så det blir ju lite så att jag köpte dyra grejer till fullpris och fick bonus som jag inte har så stor användning av för jag har redan köpt det jag behövde...
Det var ett exempel.

Jag har iaf fått ca 10000kr i bonus från Bauhaus senaste två åren och är rätt nöjd med det. Det ger en bonus på ca 6,25 %.

Lägg där till också att jag sätter in 500kr på ett ica konto varje månad och således får dubbel bonus där.
 
Attitudeswe
D Dilato skrev:
Vi använder Coop Mastercard Mer till ALLA inköp som kan betalas med kort och har samma erfarenhet som du att det blir en bra slant i återbäring, särskilt dyra grejer som bensin är ju korkat att inte ha kickback på (ovanpå rabatter man får om kortet är registrerat hos Preem eller Cirkle-K och så).
Coop har väl bara 0.5% bonus på sitt kort?
 
O Ossian K Olsson skrev:
Det var ett exempel.

Jag har iaf fått ca 10000kr i bonus från Bauhaus senaste två åren och är rätt nöjd med det. Det ger en bonus på ca 6,25 %.

Lägg där till också att jag sätter in 500kr på ett ica konto varje månad och således får dubbel bonus där.
Ok.
Jag handlar så lite på ICA att det inte ger nån bonus trots att jag är "Stammis", det är som regel dyrare än alla andra, särskilt Willys och Lidl så det blir bara "Stammmis rabatterbjudanden" jag handlar.

Jag gillar inte heller modellen med att om man inte når upp i bonusgränsen vid varje månads slut så förlorar man alla poäng den månaden.

Med mitt COOP-kort handlar jag på Willys, Lidl,Coop, ICA, Hemköp och andra mataffärer (och alla andra butiker också) och får bonus på alla.
Jag får till och med bonus på spel (Lottoland) och har kortet kopplat till PayPal så har dubbelt köpskydd när jag betalar internetköp med PayPal.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Coop har väl bara 0.5% bonus på sitt kort?
Ja, utanför Coop.
EDIT:
Hmm, kanske dags att byta till everydaycard.se?

Coop var det enda som fanns med bonus på köp överallt när ICA stängde det på sitt kort, men nu ser det ut att finnas alternativ.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför är det ingen som nämner den stora skurken i detta sammanhang, de svenska skatterna på arbete. Det är number one reason varför folk inte har pengar och varför skit som avdrag osv måste existera.
Du tycker det amerikanska samhällssystem är så mycket bättre? Där har ju alla pengar, eller hur? Eller är det kanske för att det inte är tillräckligt låga skatter där?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Du tycker det amerikanska samhällssystem är så mycket bättre? Där har ju alla pengar, eller hur? Eller är det kanske för att det inte är tillräckligt låga skatter där?
USA har en enorm statsskuld, motsvarande ca 1 miljoner kr per person. Sedan har de säkert privata lån för bil, hus etc. Men de har fördelen att de kan trycka nya dollarsedlar. Men det kommer att gå åt skogen för dem.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Du tycker det amerikanska samhällssystem är så mycket bättre? Där har ju alla pengar, eller hur? Eller är det kanske för att det inte är tillräckligt låga skatter där?
Över Sverige absolut. Men finns ju ännu bättre länder än så.
 
  • Haha
TobiasStockholm
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det bästa sättet få pengarna att räcka är att öka intäkterna ;)
Nix - minska utgifterna är mer effektivt. På intäkter betalar du ofta skatt, upp i mot 50%. Medans en sparad krona är en krona mer fickan.
Sen är också grejen - Man måste fråga sig vad är alternativt? Välj det alternativ med bäst NPV.
Förvisso sparar man 3000-6000kwh på FTX. Men betalar man 5% i ränta på de 200 000kr man betalar för installationen och sen tillkommer avskrivningar etc (förr eller senare behövs aggregat bytas).
Har du pengarna i fickan och de bränner i plånboken? Sätt de på börsen och med 8% avkastning så har du kanske mer in än ett FTX ger i besparingar..?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
mattias.rask mattias.rask skrev:
Nix - minska utgifterna är mer effektivt. På intäkter betalar du ofta skatt, upp i mot 50%. Medans en sparad krona är en krona mer fickan.
Sen är också grejen - Man måste fråga sig vad är alternativt? Välj det alternativ med bäst NPV.
Förvisso sparar man 3000-6000kwh på FTX. Men betalar man 5% i ränta på de 200 000kr man betalar för installationen och sen tillkommer avskrivningar etc (förr eller senare behövs aggregat bytas).
Har du pengarna i fickan och de bränner i plånboken? Sätt de på börsen och med 8% avkastning så har du kanske mer in än ett FTX ger i besparingar..?
Intäkter behöver inte vara lön, det kan vara avkastning på ISK, utdelning i AB osv
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.