AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Intäkter behöver inte vara lön, det kan vara avkastning på ISK, utdelning i AB osv
Du betalar skatt på utdelning..om än något lägre

D Dilato skrev:
Du betalar skatt på utdelning..om än något lägre
Väldigt mycket lägre. 20 procent plus 20.6 procent bolagsskatt. Finns inte många intäkter som är vita som är bättre än det.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
B
O OskarJ skrev:
Om man under perioder med låg ränta och goda marginaler inte har sett till att fylla på buffertar och sparande i olika former så bör man i först hand se över sina prioriteringar.

Bankerna räknar med att man ska klara 6-7% ränta och har gjort det länge. Personligen hade jag inte använt hela skillnaden i ränteutgifter till att öka andra utgifter...
Rätt enkelt att i goda tider fylla på buffert inför svårare tider. Om du tex vet att du brukar ha fasta utgifter för 8 tusen i månaden. Lägg undan 10 tusen varje månad. Hamstra det på kontot inför den där höga elräkningen eller räntan. Räkna ut samma sak varje varje år för diverse kostnader ökar. Nästa år kanske samma poster koster 9 tusen lägg då undan 11.
Mitt exempel ger ju bara 24 tusen om året ifall det endast är sparkonto men det kan gå att räkna in högre och det kan gå att investera i något.

Kruxet är väl att låga räntor som varit gjort att många lagt pengarna på attt bygga altan istället för spara ihop till en ny luftvärmepump även om nuvarande inte är trasig än så kommer den paja nästa köldknäpp och du får minst två veckor med direktverkande el istället för kombinationen. Och pengarna ligger och åldras på altanen.

Kan köpa? Bör köpa?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
[länk]
Låst artikel

F Fideliox skrev:
Ah varför tänkte jag inte på det! Spara ihop innan köp, när dottern är 30 år kanske man äntligen kan flytta hemifrån!
Flytta till eget innan pension? Är du riktig?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
K
Laga all mat själv. Laga mycket så det räcker till båda måltider och luncher. Se över alla kostnader man har och gå igenom vad som man verkligen behöver och vad man klarar sig utan.
Fundera om du verkligen måste ha den där resan eller bilen. Är det verkligen värt det?
Jag själv är tex inte ett dugg intresserad av resor så där läggs inga pengar.
Inte på utemat heller. Jag fixar hellre min mat själv då den blir precis som jag vill ha den då.
Skapa så stort gap det går mellan inkomster och utgifter ( åt rätt håll givetvis)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D
Att odla sin egen mat och lyckas spara ekonomiskt på detta ställer jag mig ytterst tveksam till, den industriella odlingen är extremt kostnadseffektiv. Däremot är det ypperligt att kunna odla endel egen mat sett ur beredskapssynvinkel.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Över Sverige absolut. Men finns ju ännu bättre länder än så.
Då hoppas jag innerligen att du får möjlighet att flytta till något av de länderna så att detta land slipper förvandlas ännu mer mot dem 👍

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Nostalgi när man var på Martin Olsson som barn. Men jag kan inte tänka mig de har samma kvalitet på köttet som saluhallarna.
Nej, såklart inte men kampanj på 159 kr + moms på utskuren biff med kappa. Ok, ej svenskt eller krav men så djäkla mycket bättre än de bitar som man köper på ICA. kan tänka mig att det är lite självreglerande för hur skulle en restaurang överleva efter recensioner på så sega köttbitar som Ica saluför ibland (oftast?) Har köpt kött från Östermalmshallen när jag kunde på tidigt 2000 talet, helt fantastiskt! Nu bor jag inte så till att det går.

N Nilsson i Boda skrev:
Inte bara det, utan också momsen. Av någon anledning vill staten ha pengar när jag köper en liter mjölk. Var ligger mervärdet?
mycket infantilt inlägg! ledsen om jag sårar dig, men låter mer som vad "fn får jag för pengarna".

Nu har vi ett samhälle där viiiiiiii stöttar de som inte kan hantera alkoholen, stöttar o tar om hand missbrukare, får ta konsekvenserna av rökningen, ta hand om om alla arbetsskygga, ta hand om de som lider av psykisk ohälsa, stöttat nästa generation med skola, alla äldres sjukdomar, skador på miljön som samhället måste stå för, alla konsekvenser av kriminella, bara för att nämna några ämnen. Alla dessa xxxx miljarder betalas av någon, förhoppningsvis av dig och mig. Vårt samhälle är en ingen utopi, utan allt går att göra bättre. Det är bara att dra sitt strå till stacken.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
A
N Nilsson i Boda skrev:
Inte bara det, utan också momsen. Av någon anledning vill staten ha pengar när jag köper en liter mjölk. Var ligger mervärdet?
Klown med rött hår håller skylt med kontroversiellt politiskt budskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

trähandtag trähandtag skrev:
Nu har vi ett samhälle där viiiiiiii stöttar de som inte kan hantera alkoholen, stöttar o tar om hand missbrukare, får ta konsekvenserna av rökningen, ta hand om om alla arbetsskygga, ta hand om de som lider av psykisk ohälsa, stöttat nästa generation med skola, alla äldres sjukdomar, skador på miljön som samhället måste stå för, alla konsekvenser av kriminella, bara för att nämna några ämnen. Alla dessa xxxx miljarder betalas av någon, förhoppningsvis av dig och mig. Vårt samhälle är en ingen utopi, utan allt går att göra bättre. Det är bara att dra sitt strå till stacken.
Två personer i samtal med textballonger om skatter och civilisation. Humoristisk, ironiskt innehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
mycket infantilt inlägg! ledsen om jag sårar dig, men låter mer som vad "fn får jag för pengarna".

Och hur bra fungerar det tycker du? Vi faller efter i alla undersökningar från skola till sjukvård. Men nu handlar tråden om privatekonomi. Det är ju objektivt att vår största utgift är skatt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Nu gällde det väl tips på punkter som vi kan påverka. Skatt är inte en av dem punkterna

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Och hur bra fungerar det tycker du? Vi faller efter i alla undersökningar från skola till sjukvård. Men nu handlar tråden om privatekonomi. Det är ju objektivt att vår största utgift är skatt.
Jag tycker skatten visst ligger inom rbriken för rubriken "18 sätt att få pengarna att räcka". Låt säga att du får ta äpplen av grannen kanske gratis eller att du kanske klipper hans gräsmatta. Alternativt att du köper äpplena på ICA - då sparar du in de reella kostnaderna på äpplena och momsen. ICA hjälper bara staten att få in momsen, så det är ingen intäkt för dem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Jag tycker skatten visst ligger inom rbriken för rubriken "18 sätt att få pengarna att räcka". Låt säga att du får ta äpplen av grannen kanske gratis eller att du kanske klipper hans gräsmatta. Alternativt att du köper äpplena på ICA - då sparar du in de reella kostnaderna på äpplena och momsen. ICA hjälper bara staten att få in momsen, så det är ingen intäkt för dem.

Absolut, jag menar att vad man får för skatten kanske inte hör hit. Även om det är en intressant diskussion "Vad fan får jag"

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.