15 161 läst · 134 svar
15k läst
134 svar
18 sätt att få pengarna att räcka - har vi tänkt på allt?
AndersMalmgren skrev:Nu är ju Sveriges problem inte skatteintäkter utan okontrollerade utgifter i fritt fall.Okontrollerat
Håller med dig om okontrollerade utgifter, sen har vi antagligen bara delvis samma uppfattning om var de finns. Det betyder ju inte nödvändigtvis att behovet av att hitta skattebas är obefintlig, så där tycker jag du har fel.AndersMalmgren skrev:
Om man under perioder med låg ränta och goda marginaler inte har sett till att fylla på buffertar och sparande i olika former så bör man i först hand se över sina prioriteringar.
Bankerna räknar med att man ska klara 6-7% ränta och har gjort det länge. Personligen hade jag inte använt hela skillnaden i ränteutgifter till att öka andra utgifter...
Bankerna räknar med att man ska klara 6-7% ränta och har gjort det länge. Personligen hade jag inte använt hela skillnaden i ränteutgifter till att öka andra utgifter...
"14. Odla din egen mat"
Det där är ett väldigt dåligt tips om syftet är att spara pengar. Så länge man inte har en åker eller trädgårdsland i träda på tomten är det omöjligt få ekonomi i att odla själv när matjord, sättpotatis etc. och gödsel är så dyrt för konsumenter.
Det där är ett väldigt dåligt tips om syftet är att spara pengar. Så länge man inte har en åker eller trädgårdsland i träda på tomten är det omöjligt få ekonomi i att odla själv när matjord, sättpotatis etc. och gödsel är så dyrt för konsumenter.
Det är väl det bästa rådet egentligen. Se till att vara född rätt år och se till att bilda familj osv. i synk med de tider staten godtyckligt väljer att premiera belåning -- men köp givetvis inte i närheten av när staten väljer att dra undan mattan under fötterna på de undersåtar som är sist in i karusellen.O OskarJ skrev:Om man under perioder med låg ränta och goda marginaler inte har sett till att fylla på buffertar och sparande i olika former så bör man i först hand se över sina prioriteringar.
Ingen som lyft upp att man kan få 1% rabatt på alla inköp som man gör om man använder ett kreditkort med bra bonus (gäller att man vet att man har diciplin att hantera en kredit såklart)
Vår familj sparar iaf 2500kr/år med ett entercard (nordea) som ger bonus i form av avdrag på fakturan.
Vår familj sparar iaf 2500kr/år med ett entercard (nordea) som ger bonus i form av avdrag på fakturan.
Ja, börja med att bokföra varenda utgift under t.ex. 2 månader, så ser man ganska klart hur man ska prioritera i fortsättningen.
Moderaterna är inte att lita på, inte någon politiker. Minskas skatten så tar vi bort pengar för dem och det betyder att de inte kan hitta på så mycket. Det är som att ta ta leksakerna från ett barn, de blir griniga.AndersMalmgren skrev:
Inflationen är ett hot, och den kommer att öka under 2024 säger de som tror sig veta.
Jag köpte ett års förbrukning av kaffe för ett år sedan (hållbarhet 2 år) så nu ser jag att priset har ökat med ca 10% under året.
Jag köpte ett års förbrukning av kaffe för ett år sedan (hållbarhet 2 år) så nu ser jag att priset har ökat med ca 10% under året.
Har liknande med komplett bank numera morrow, kickback på alla inköp även bensin och man tar ut bonusen genom att sänka skulden. Arbetsinsats lägga in 12 betalningar per år, vinst ca 2000:-/år naturligtvis så ser man till att betala av allting varje månad, annars är det en saftig förlust istället att betala deras ocker-ränta på över 20% .Attitudeswe skrev:
Morrow har stöd för att betala med mobilen. Men dom avrundar bonusen nedåt, så en 130kr lunch ger 1kr och inte 1:30...mnils skrev:Har liknande med komplett bank numera morrow, kickback på alla inköp även bensin och man tar ut bonusen genom att sänka skulden. Arbetsinsats lägga in 12 betalningar per år, vinst ca 2000:-/år naturligtvis så ser man till att betala av allting varje månad, annars är det en saftig förlust istället att betala deras ocker-ränta på över 20% .
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 997 inlägg
Mat är dyr konsumtion i dagens läge. Om en ser odling och inköp av insatsvaror som ytterligare konsumtion blir det givetvis dyrt med egenodlad potatis också.J Jaggatagga skrev:
Den som har tillgång till en gräsmatta kan handgräva upp ett litet trädgårdsland. Gödsel kommer exempelvis från den egna komposten, eller om du har tillgång till transportmedel, från t ex den lokala ridskolans gödselplatta. Du kan också täckodla med organiskt material som gräsklipp och löv.
Utsädespotatis ska vara kontrollerad och hålla viss kvalitet, vilket höjer priset. Vanlig matpotatis från affären (eller sparad från fjolårets odlingar) går i de allra flesta fall att använda som sättpotatis med gott resultat.
Det går att odla eget frö av t ex rotfrukter, tomater och chili, majs och bönor om en vill. Annars är fröer relativt billiga om en köper en vanlig sort av orange vintermorötter, eller liknande. Frö till Harlekinmorötter, som kan vara vita, gula och lila, är betydligt dyrare!
Växter som fått stå i riktig jord och mogna i solljus är ofta mer smakrika än de som odlats på storjordbrukets åkrar (och enbart fått näring från konstgödsel) eller vuxit i ett hydroponiskt växthussystem.
Det är helt OK att helt enkelt säga att en inte tycker om att odla, en behöver inte legitimera sitt ointresse med att det är dyrt.
Den kan dras in också. Jag ringde och frågade om jag kunde sätta över ett överskott och köpa för summan och få 1%Attitudeswe skrev:
Självklart var det möjligt.
Men när jag sa att jag kommer sätta över ett sjusiffrigt belopp och sen åka ner och dra kortet i hustillverkarens terminal inför leveransen av allt material så spärrade de mig.
Om man från 35 års ålder till 65års ålder håller sig till Android istället för iFån så har man sparat 149.000kr
Räknar på en ny android var 24mån a 2000kr eller en ny iFån var 36mån a7000kr. 8% avkastning på mellanskillnaden.
Barnens mobiler kan kosta 99kr/mån istället för 199kr. Det blir 24.000kr per barn mellan 6 och 18år...
Räknar på en ny android var 24mån a 2000kr eller en ny iFån var 36mån a7000kr. 8% avkastning på mellanskillnaden.
Barnens mobiler kan kosta 99kr/mån istället för 199kr. Det blir 24.000kr per barn mellan 6 och 18år...