Nu är det ju inte SP som har hittat på testet...
 
Polos skrev:
Om testen inte är gjorda på ett sett som är relaterat till verkligheten så kan man inte dra någon slutsats av dom . Jag tycker det är skrämmande att sp inte kan göra bra tester.
Det är ju relaterat till den berömda "verkligheten".

Man provar hörn, brunnar och rörgenomföringar monterade på samma sätt som i verkligheten. Man använder vatten med olika temperaturer och man använder en monteringsyta som rör på sig. Precis som i verkligheten.

Självklart använder man mer vatten än i verkligheten. Och varmare vatten. Och underlag som rör sig mer än i verkligheten. Något annat vore huvudlöst.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ok då har jag väll fel ,men jag har i alla fall inte sett något badrum som man monterat upp tätskikt direkt på spån och inte monterat keramiska eller sten plattor efteråt. Det finns säkert många som bara har tätskikt på väggarna.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Sen att man bygger en liten låda av spån och 2 tum 2 , och släpper sand säckar i den som väger 30 kg 15 gånger . Då skulle man vilja ha haft ett resultat av tätskiktem utan belastningen av sand säckarna och sen ett resultat efter så man vet om tätskikten tagit skada eller ej .
 
Polos skrev:
Ok då har jag väll fel ,men jag har i alla fall inte sett något badrum som man monterat upp tätskikt direkt på spån och inte monterat keramiska eller sten plattor efteråt. Det finns säkert många som bara har tätskikt på väggarna.
  • Hur mycket mer rör sig en träkonstruktion utan flytspackel jämfört med med en träkonstruktion med flytspackel eller betong?
  • Hur stor skillnad är det på en 30 kg sandsäck jämfört med 100 kg mänsklig häl med fix och klinker emellan?
 
Nyfniken skrev:
  • Hur mycket mer rör sig en träkonstruktion utan flytspackel jämfört med med en träkonstruktion med flytspackel eller betong?
  • Hur stor skillnad är det på en 30 kg sandsäck jämfört med 100 kg mänsklig häl med fix och klinker emellan?
Konstruktionen i testet ser väldigt klen ut samt tre brunnar ganska tätt, jag är mer imponerad att tre klarade testet än att så många misslyckades.
Jag skulle gärna ha sett ett resultat utan att man hade belastat med sandsäckarna då hade man något att jämföra med
 
Jag tror inte sandsäckarna har så stor betydelse, hoppas att folien och limmet är mer flexibelt än så, lär ju inte röra sig speciellt mycket?
 
nino skrev:
Jag tror inte sandsäckarna har så stor betydelse, hoppas att folien och limmet är mer flexibelt än så, lär ju inte röra sig speciellt mycket?
Tyvärr så får vi aldrig veta det . Det här testet är utformat för att testa hur flexibla tätskikten är i skarvar och brunnar i en konstruktion som inte är speciellt bra byggd . Bygger man ett normalt badrum enligt alla regler så behöver man nog inte bry sej så mycket om det hör testet .
 
  • Gilla
Morten Alper
  • Laddar…
Nej, för i verkligheten är det ju inga tätskikt som läcker ... :rolleyes:
 
thomasx skrev:
Nej, för i verkligheten är det ju inga tätskikt som läcker ... :rolleyes:
Nej precis det är bara skarvar som läcker
 
Själv så ska jag bygga två badrum till mig själv den närmaste tiden och tycker att testet är bra.

Det finns ju några tillverkare som faktiskt klarat testet. Och so what om testet till viss del kanske är orealistiskt. Fortfarande så har ju vissa tillverkare klarat testet. Jag tycker overkill och förlåtande/enkel montering är fint varje dag i veckan när det gäller sånt här. Bättre för mig som är den som både ska betala, montera och leva med valt system.

Klart det finns tillverkare som inte gillar läget men so what, dom kommer modifiera sina produkter tids nog var så säker eftersom det finns andra som faktiskt klarat det deras produkt gick bet på.

Utveckling och marknadsekonomi people, utveckling & marknadsekonomi.
 
Frågan är om dom gör samma test flera gånger om man får samma resultat
 
T
Att just dessa tre klarade sig denna gång är ren tur och tillfällighet, gör om testet och jag lovar att det blir ett annat resultat.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
tank77: Rätta mig om jag har fel, men du menar att det är utförandet som ger utfallet? För det är ju det enda som kan skilja från en gång till en annan. Dessutom så var väl leverantörerna med och monterade på dom flesta systemen enligt vad jag läst mig till i tråden. Och det skulle i sådana fall betyda att ingen kan montera ett tätskikt och vara säker på ett ok resultat eftersom inte ens dom som tillverkar dom kan göra rätt?
 
tank77 skrev:
Att just dessa tre klarade sig denna gång är ren tur och tillfällighet, gör om testet och jag lovar att det blir ett annat resultat.
När man ser tabellen för testresultatet, sidan 6 i rapporten, så kan man tänka sig att ungefär 5 st tätskikt som kanske (!) skulle kunnat klarat sig bättre. Det fanns 18 st kontrollpunkter och antalet läckage ser ut som följande:

<Tätskikt nr>: <Antal läckage>

1: 3
2: 4
3: 1
4: 18
5: 2
6: 17
7: 7
8: 18
9: 7
10: 0
11: 0
12: 0
13: 1
14: 18
15: 6
16: 18
17: 5
18: 9
19: 2
20: 15

...men det måste vara riktigt svårt att bedöma då det är många läckage om det faktiskt är 17 eller 18...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.