parkway skrev:
tank77: Rätta mig om jag har fel, men du menar att det är utförandet som ger utfallet? För det är ju det enda som kan skilja från en gång till en annan. Dessutom så var väl leverantörerna med och monterade på dom flesta systemen enligt vad jag läst mig till i tråden. Och det skulle i sådana fall betyda att ingen kan montera ett tätskikt och vara säker på ett ok resultat eftersom inte ens dom som tillverkar dom kan göra rätt?
Det är det som är frågan om dom inte gör ett test flera gånger så är det svårt att svara på hur tillförlitligt testet är , gör man testet en gång till och får exakt samma resultat då vet man om testet är bra eller inte
 
Nej det var personal från SP som monterade tätskikten.

vad jag har kunnat läst mig till så har dom inte gått steg 3 utbildningen som tätskikt leverantörerna håller
 
nino skrev:
Nej det var personal från SP som monterade tätskikten.
"Flertalet av de leverantörer som kontaktades ställde sig positiva till att delta i projektet
och har så gjort genom att ställa produkter till förfogande och har även medverkat vid
montering av tätskiktssystemen
."
 
Om vi klipper in allt så kan man läsa:
Monteringen av systemen har utförts av personal från SP. De som har utfört monteringen har mångårig erfarenhet av provning enligt den använda provningsmetoden. Monteringen har vid alla provningarna genomförts enligt den vid monteringen gällande monterings- anvisningen. I förkommande fall har tillverkaren/leveratören av tätskiktsystemen med- verkat vi monteringen. Tillverkarens/leveratörens representant har getts möjlighet att ”godkänna” eller ”underkänna” montaget. Inte vid något tillfälle har tillverkarens/leveratörens representant ”underkänt” montaget.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Verkar som SP säger emot sig själva...
 
nino skrev:
Verkar som SP säger emot sig själva...
Vardå? "Medverka" behöver inte nödvändigtvis betyda att man håller i hammaren.

Närmare "steg 3" än så kan man inte komma.
 
Spelar ingen som helst roll om de som monterat tätskikten gått tjugoelva olika utbildningssteg och har hundra års erfarenhet. Tätskikten de har monterat har därefter godkänts av tillverkarens egna representanter. Därmed kan det inte råda några som helst tveksamheter kring att tätskiktets montering är korrekt utfört.

Och när nu SP's personal är så pass duktiga att de klarar av att montera så många tätskikt helt korrekt, som blivit godkända av leverantörerna, då finns det inte mycket anledning att tro att de skulle sakna kompetens att utföra montering av även de få tillverkares tätskikt som av någon anledning valde att avstå från att närvara. Tvärtom kan man istället ifrågasätta varför de tillverkarna valde att inte medverka, särskilt i de fall där dessa tillverkares tätskikt faktiskt inte hållit tätt.
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
parkway skrev Visa original
..
Dessutom så var väl leverantörerna med och monterade på dom flesta systemen enligt vad jag läst mig till i tråden.

Ovanstående tolkade jag som att parkway trodde att SPs personal inte hade monterat tätskikten, läste kanske lite slarvigt
 
Jag förstår inte riktigt varför ni som jobbar med att bygga badrum som levebröd 'försvarar', eller ett bättre ord kanske är förnekar det faktum att tätskikten inte håller måttet. Felmonterat, felgjort, fel underlag, ingen utbildning, dom har gått igenom och blivit godkända tidigare, osv. Nu har ett nytt test gjorts som visar på raka motsatsen? Dom håller inte vad dom lovar med vattenskador som följd. Varför inte ta till sig det? Nu vet jag inte hur ett försäkringsbolag agerar mot företag, men min erfarenhet som privatperson är att dom gör precis som du/ni gör nu, synar och letar fel till varje pris för att undvika att behöva betala ut ersättning.

Det är i slutändan både ni som företagare samt privatpersoner som blir drabbade. Tillverkaren viftar med gamla intyg och det hela lär väl bli klassat som fusk alternativt slarv från er sida? Eller?

Kan inte tänka mig att tillverkaren eller försäkringsbolaget ställer sig på er(företagets) sida när ni vidhåller att ni följt anvisningar och ändå läcker ett skottsäkert tätskikt likt förbannat? Ni förnekar ju det själva?

Den ända vettiga förklaring jag kan komma på är att man självklart vill fortsätta livnära sig på det man gör för riktlinjerna är ju idag som sådant att detta är säkert och då har man ju inte begått någonting fel. Med all rätt ska ni fortsätta givetvis, men varför man ska slå i från sig och avfärda rapporten rakt av förstår jag inte riktigt?
 
Jag anser att man bör ha keramik vid testet, pga att på ytskiktet rinner det mesta vattnet.
Men visst önskar jag att alla tätskikt vore 100% idiotsäkra.
 
De flersta badrumsbyggare vill nog inte ha säkra system, tänk vilket nerköp för branchen om badrummen höll i 25-30år, isf dagens 10-15?

:wow:
 
Är verkligen den vanligaste orsaken för badrummsrenovering en fuktskada?
 
Tätskikten i sej är täta det här testet testar skarvar och rörgenomföringar, sen att man bara har gjort testet en gång är förvånande
 
nino skrev:
Jag anser att man bör ha keramik vid testet, pga att på ytskiktet rinner det mesta vattnet.
Men visst önskar jag att alla tätskikt vore 100% idiotsäkra.
Så, om vi då kör ett test med kakel, och konstaterar att det mesta vattnet rinner på kaklet, och noterar hur mycket som hamnar innanför kaklet.

Så kan vi därefter köra utan kakel med den mängd vatten som motsvarar testet med kakel? Då tycker du alltså att det är ok?
 
Polos skrev:
Tätskikten i sej är täta det här testet testar skarvar och rörgenomföringar, sen att man bara har gjort testet en gång är förvånande
Skarvar och rörgenomföringar är en del av tätskiktet, så nej, tätskiktet är inte tätt.

Du blandar kanske ihop tätskikt med de ingående komponenterna som tätskiktsmembran, tätskiktsfolie, osv.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.