AndersMalmgren skrev:
Jag håller med dig i stort men detta håller jag inte med dig om, keramiken fördelar kraften över hela sin yta vilket är mycket skonsammare mot underliggande tätskikt än en punktbelastnkng direkt mot tätskiktet
Sen flytspacklar man också så kraften fördelas på en väldigt stor yta
 
thomasx skrev:
När den egna kunskapen och sakargumenten tryter, kommer personpåhoppen. Dålig stil.
Har du något sakligt att anföra, så gör det. I övrigt förefaller det mig som det inte är jag som är den som behöver läsa på.
Så fort någon argumenterar i mot dej då har dom fel , detta är ett forum där vi diskuterar saker . Om du inte kan ta andras åsikter så är kanske detta inte är en plats för dej , sen ska du nog inte ta upp saker som personpåhopp själv
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Ja, som sagt.....

Testerna som standarden anger och som SP utför, måste så klart ta höjd för worst-case och testerna måste täcka in alla fall, dvs, de minst fördelaktiga ur stress-synpunkt, det är inte så svårt att inse att ska man dra paralleller till verkligheten, bör man ta just ett sådant fall. Därav att jag nämnde mosaik, vilket inte är helt ovanligt på ett badrumsgolv, särskilt inte där det är fall.

En sandsäck är därtill mjuk och formar sig efter underlaget, ett förhållandevis snällt testfall, jämfört med tex. ett badkarsben på en mindre klinkersplatta eller till och med mosaik.

Den som vill blunda för hur saker och ting fungerar i verkligheten bara för att kunna förkasta SP's tester kan så klart göra det, men lurar nog inte många andra än sig själv. Det krävs inte mycket för att inse att testerna inte är allt för verklighetsfrämmande, om man bara tänker till lite. Lastfallet med ett badkar kontra sandsäcken är bara ett exempel.

Åsså glöm inte kopulerandet, så handlar det inte längre om endast en statisk belastning. ;)
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Ja, som sagt.....

Testerna som standarden anger och som SP utför, måste så klart ta höjd för worst-case och testerna måste täcka in alla fall, dvs, de minst fördelaktiga ur stress-synpunkt, det är inte så svårt att inse att ska man dra paralleller till verkligheten, bör man ta just ett sådant fall. Därav att jag nämnde mosaik, vilket inte är helt ovanligt på ett badrumsgolv, särskilt inte där det är fall.

En sandsäck är därtill mjuk och formar sig efter underlaget, ett förhållandevis snällt testfall, jämfört med tex. ett badkarsben på en mindre klinkersplatta eller till och med mosaik.

Den som vill blunda för hur saker och ting fungerar i verkligheten bara för att kunna förkasta SP's tester kan så klart göra det, men lurar nog inte många andra än sig själv. Det krävs inte mycket för att inse att testerna inte är allt för verklighetsfrämmande, om man bara tänker till lite. Lastfallet med ett badkar kontra sandsäcken är bara ett exempel.

Åsså glöm inte kopulerandet, så handlar det inte längre om endast en statisk belastning. ;)
Men enligt bkr så får du inte ha tätskikt på en träbaserad skiva bara där så fallerar hela testet.
På golv ska man inte montera tätskikt på skivor när man har fall till brunn , då förstärker man upp golvet vanligtvis med stålnät och avjämningsmassa.
Brunnar ska vara monterade så att rörelser inte kan uppstå mellan underlag tätskikt golvbeläggning.
Det är konstigt att sp standard på test inte är lika som bkr , man gör väl ett test på ett underlag som är godkänt för ändamålet .
Så enligt mej så är testet från sp inte verklighetsbaserat
 
AndersMalmgren skrev:
700 kilo på fyra ben blir 175 kilo per platta, vi säger att man använder 300x300 plattor det blir 0,09 kvadratmeter
Yttrycket under en sådan klinkerplatta blir inte jämnt fördelat.

(Din teori förutsätter dessutom att badkarets fot är placerad mitt på plattan)
 
Nyfniken skrev:
Yttrycket under en sådan klinkerplatta blir inte jämnt fördelat.

(Din teori förutsätter dessutom att badkarets fot är placerad mitt på plattan)
Har mindre betydelse eftersom man ändo förstärker golv på bjälklag , vanligtvis gjuter/flytspacklar en platta med armering i
 
Vet att endel lägger rostfri plåt under benen för att fördela trycket över större yta

Sandsäcks testet tycker jag är ok, det borde tätskiktet hålla för även med en vek konstruktion under
 
Tror nog inte den typen av belastning är det farliga, snarare är det tex vibrationer från centrifugen i en tvättmaskin som kan luckra upp skarvarna
 
Personligen tror inte jag att några av dessa laster utgör någon fara, så länge det inte finns ett problem från början.
Ytskikten fördelar rimligen lasten så pass mycket att ett tätskikt monterat mot ett fast underlag inte rör sig, mot över och underliggande skikt, mer än .... "ytterst lite", dvs mindre än vad flexibiliteten i tätskiktet och en skarv rimligen kan ta upp.

Även med ett badkar på mosaik.

Det jag menar med det jag skrivit tidigare, om nu någon blev fundersam på det gentemot ovanstående, är att testerna inte är orimliga, utan tvärtom fullt rimliga.

Problemet är att det är så pass svårt att applicera tätskikten "felfritt", att det inte ens blir tätt när det utförs av ett ackrediterat testorgan, i flera fall under överinseende av tillverkarna av tätskikten.

Ett 100%-igt monterat tätskikt, blir nog tätt, och det vi ser i testserien är också att några tätskikt håller tätt. Det har flera gånger påpekats i tråden att ett nytt test antagligen skulle ge andra resultat, och det tror jag också. Men problemet kvarstår, det är så svårt att montera dessa tätskikt så att de blir täta, att det i praktiken inte fungerar. Det är vad testet visar. Vilka som höll tätt och vilka som inte gjorde det, var nog mer av en slump än något annat, det är vad jag tror. För jag tror att det inte skiljer mer än så på de olika tätskikten.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Den kakelsättaren vi använder blir mer och mer utkonkurrerad av firmor som använder utländsk arbetskraft och dom har ingen utbildning , jag tror att mycket av fel i badrum består av slarv och okunskap
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.