En vanlig klinkerplatta är kanske inte helt tät men idag är det väl mestadels granikeramik (eller porslinsplattor som är det rätta namnet) man sätter och den är nog helt tät

Jag har rensat lite som hastigast det senaste sidospåret som mest leder till tjafs.

Om ni vill diskutera Epoxy lösningar eller Thomasx badrum i explicit så starta en ny tråd. Låt denna fortsätta om testet med viss avstickare till spekulationer kring resultatet och faktorer som spelat in.

/Mod

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Bryt gärna ut de inläggen till en egen tråd då, så de som vill fråga kan göra det. Jag inbjöd ju ändå till det i mitt sista, nu raderade inlägg.

Splittat som hastigast men ska villigt erkänna att jag är trött så det kan ha blivit klumpigt. Är det något mer inlägg som bör flyttas skriv gärna inläggsnumret så kollar jag imorgon.

Redigerat:
Är ju lite konstigt att inte vattenskadorna har rusat iväg från och med -08 -09, eftersom folien är helt värdelös och läcker som ett såll...

Man kan ju tycka att vi som är hantverkare och speciellt vi som bor / arbetar på mindre orter har fått en massa backjobb eller åtminstone samtal om vattenskadade badrum som vi gjort?

Kan det vara så att keramiken tar hand om det mesta vattnet, den fuktmängd som finns under plattorna och den fukt som går genom tätskiktet (läckage) klarar underliggande konstruktion av att ta hand om i många år, kanske badrummets livslängd? jag vet inte...

Stresstest är nog bra men kan kanske bli missvisande?

Det tar tid innan denna typ av fuktskador visar sig, eftersom fukten absorberas av konstruktionen runt läckaget, det är inte förrän det är så mättat av fukt att det slår igenom i andra intilligande rum, eller börjar lukta mögel, som det upptäcks, och det kan ta tid. Då är dessutom skadan mycket värre än den hade varit om den upptäckts relativt omgående.

Sedan tycker jag gott man kan vända på resonemanget, och fundera över om det inte är rimligt att anse att ett tätskikt borde klara de tester det utsätts för enligt standarden och de tester SP gjort. Så extrema är de faktiskt inte. En lösning som ska hålla tätt i 30-40-50 år måste så klart vara robust, tål den då inte dessa tester, då har man kanske lite att fundera kring.

Jag menar, vad är en fjösig liten sandsäck jämfört med ett dubbel-bubbel-badkar på full fart, fyllt med vatten, och två välbyggda svenskar som kopulerar däri en lördagskväll. Klinkers eller inte, emellan.... ;)

Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag menar, vad är en fjösig liten sandsäck jämfört med ett dubbel-bubbel-badkar på full fart, fyllt med vatten, och två välbyggda svenskar som kopulerar däri en lördagskväll. Klinkers eller inte, emellan.... ;)
Jag håller med dig i stort men detta håller jag inte med dig om, keramiken fördelar kraften över hela sin yta vilket är mycket skonsammare mot underliggande tätskikt än en punktbelastnkng direkt mot tätskiktet

AndersMalmgren skrev:
Jag håller med dig i stort men detta håller jag inte med dig om, keramiken fördelar kraften över hela sin yta vilket är mycket skonsammare mot underliggande tätskikt än en punktbelastnkng direkt mot tätskiktet
Hur tänker du nu? En fot på ett par kvadratcentimeter från ett bubbelbadkar på 600-700kg med skumpande människor i på ett mosaikgolv, jämfört med en mjuk och fin sandsäck på några tiotals kilo som säkert har en träffyta på ett par kvadratdecimeter.

Punktbelastningarna från badkaret blir mycket större, även om det inte är mosaik. Det är inte förrän det blir stora plattor som det kanske börjar bli jämförbart med sandsäcken vad gäller yttryck. Och nej, en stor klinkersplatta fördelar inte trycket från ett par kvadratcentimeter på ovansidan till ett jämnt fördelat tryck över hela ytan på undersidan. Däremot blir det säkert mycket mer likt trycket från sandsäcken, än vad det gör en punktbelastning från en badkarsfot. Och Voila, det var ju det som var hela grejen med sandsäcken ;) Alltså, en inte alls orimlig testprocedur, IMO. Vad gäller stora kakelplattor alltså, står det på mosaik är sandsäcken ett alldeles för snällt test....

Ja men då är det ju bra om tätskiktet klarar av testerna utan klinkers, för det betyder ju att när klinkers och kakel är på plats så har man ju fått ännu bättre marginaler. Och stora marginaler är väl bra? Eller? Summan av delarna är större än dom enskilda delarnas värde liksom.

Jag förstår faktiskt inte alla som är upprörda över testet, jag menar det är ingen som blir upprörd över bilar som inte klarar ett krocktest. Krocktester utvecklas dom också och bilar som tidigare hade fem stjärnor har det inte längre utan tillverkaren får bita i det sura äpplet förbättra sin produkt och testa igen.

Hur kan detta vara dåligt?

thomasx skrev:
Hur tänker du nu? En fot på ett par kvadratcentimeter från ett bubbelbadkar på 600-700kg med skumpande människor i på ett mosaikgolv, jämfört med en mjuk och fin sandsäck på några tiotals kilo som säkert har en träffyta på ett par kvadratdecimeter.

Punktbelastningarna från badkaret blir mycket större, även om det inte är mosaik. Det är inte förrän det blir stora plattor som det kanske börjar bli jämförbart med sandsäcken vad gäller yttryck. Och nej, en stor klinkersplatta fördelar inte trycket från ett par kvadratcentimeter på ovansidan till ett jämnt fördelat tryck över hela ytan på undersidan. Däremot blir det säkert mycket mer likt trycket från sandsäcken, än vad det gör en punktbelastning från en badkarsfot. Och Voila, det var ju det som var hela grejen med sandsäcken ;) Alltså, en inte alls orimlig testprocedur, IMO. Vad gäller stora kakelplattor alltså, står det på mosaik är sandsäcken ett alldeles för snällt test....
Tror du får läsa på lite om krafter och kraftöverföring, men absolut det kanske kan vara bra att stresstesta skiktet med dessa sandsäckar. Jag sover iaf gott om natten i vetskapen om att jag satt tätskiktet själv och gjort ett stadigt underlag för det (Massiv konstruktion)

parkway skrev:
Ja men då är det ju bra om tätskiktet klarar av testerna utan klinkers, för det betyder ju att när klinkers och kakel är på plats så har man ju fått ännu bättre marginaler. Och stora marginaler är väl bra? Eller? Summan av delarna är större än dom enskilda delarnas värde liksom.

Jag förstår faktiskt inte alla som är upprörda över testet, jag menar det är ingen som blir upprörd över bilar som inte klarar ett krocktest. Krocktester utvecklas dom också och bilar som tidigare hade fem stjärnor har det inte längre utan tillverkaren får bita i det sura äpplet förbättra sin produkt och testa igen.

Hur kan detta vara dåligt?
Precis som bilfabrikanterna och bilförsäljarna inte blir glada över negativa testresultat av deras fordon, blir de medlemmar här som inte är konsumenter, utan hantverkare, inte heller så glada, och försöker med alla medel smutskasta SP och testerna deras egna branschorgan tagit fram ;)

AndersMalmgren skrev:
Tror du får läsa på lite om krafter och kraftöverföring,
När den egna kunskapen och sakargumenten tryter, kommer personpåhoppen. Dålig stil.
Har du något sakligt att anföra, så gör det. I övrigt förefaller det mig som det inte är jag som är den som behöver läsa på.

700 kilo på fyra ben blir 175 kilo per platta, vi säger att man använder 300x300 plattor det blir 0,09 kvadratmeter

1944 kilo per kvadrat statisk belastning (Man släpper inte badkar på underlaget)

Någon som vet ytan på de där säckarna som användes?

AndersMalmgren skrev:
700 kilo på fyra ben blir 175 kilo per platta, vi säger att man använder 300x300 plattor det blir 0,09 kvadratmeter

1944 kilo per kvadrat statisk belastning (Man släpper inte badkar på underlaget)
Är det vanligt eller norm att man har så stora plattor under badkaret? Jag trodde att man ofta väljer mindre för att få till fallet bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.