Polos skrev:
Hur kan sp ha godkänt alla tätskikt innan ?
SP har inte testat alla tätskikt tidigare.
Polos skrev:
Hur kan sp sätta tätskikt på ej godkänd konstruktion ?
Standarden ser ut så. Suck it up!
Polos skrev:
Skulle tätskiktet läcka utan behandlingen av sandsäckarna?
Sandsäckarna är en del av standarden. Suck it up!
Polos skrev:
Varför testar man inte med kakel och klinkers på?
Polos skrev:
Jag tror inte det skulle bli ett liknande resultat vid ett andra test .
Varför inte? Vad är det som SP har gjort så kapitalt fel så att nästan samtliga tätskikt falerat?
Polos skrev:
Vad ville sp visa med testet , hur täta tätskiktet är eller om dom klarar en behandling som ALDRIG kan uppstå om man monterar tätskiktet som man ska.
Vad är det som är så svårt att förstå? Det är inte SP som hittar på testmetoden. Testmetoden är framtagen av de kunnigaste i branschen för att säkerställa att man har system som klarar alla möjliga faktiska tillämpningar med god marginal.
Polos skrev:
Är det godkänt att ha tätskikt direkt på spån?
Se ovan.

Du argumenterar lika knivskarpt som LIP och Ardex. Är du part i målet?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
PCLarsson skrev:
Säg att limmet är lösligt vid 70 grader, vad säger testet då? Finns krav på att tätskiktet//limmet ska tåla 90 grader för att bli godkänt? Jag vill inte stå i en dusch med 90 grader varm vatten :)
Kravet på 90° vatten gäller bara golvbrunnens fläns. I övrigt är det 60° vatten. Det är väl inte helt ovanligt att rensa vattenlåset med kokande vatten. Jag vet att jag har gjort det. Även spolbilen jag hade hemma hade någon form av hetvattenanläggning som det ångade om.

Nyfniken skrev:
SP har inte testat alla tätskikt tidigare.

Sandsäckarna är en del av standarden. Suck it up!

Varför inte? Vad är det som SP har gjort så kapitalt fel så att nästan samtliga tätskikt falerat?

Vad är det som är så svårt att förstå? Det är inte SP som hittar på testmetoden. Testmetoden är framtagen av de kunnigaste i branschen för att säkerställa att man har system som klarar alla möjliga faktiska tillämpningar med god marginal.

Se ovan.

Du argumenterar lika knivskarpt som LIP och Ardex. Är du part i målet?
Oj här är det nog någon som jobbar på sp träffade en öm punkt där

Om du släpper sand säckar i en svag konstruktion gjord av 2tum 2 och spån , kommer du alltid få sprickor på olika ställen därför kan man inte läsa av ett dugg av testerna eftersom det är för står del tur inblandat i det hela . Suck it up
Sen om det är dom kunnigaste i branschen som tagit fram testerna ja då blir allt glad klart , dom kan helt enkelt inte testa tätskikt

• Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Men Polos, om du nu har sådan superkoll att du vet bättre än de yrkesmän som tar fram standarden, SP som ackrediterat provningslaboratorium och alla oss här på byggahus, varför är inte du med och tar fram dessa standarder, testförfarande, och framförallt, tätskikten?

Sen är jag fortfarande lite nyfiken på frågan du inte besvarat

Polos, på vilka punkter avviker SP's testförfarande från de i standarden angivna?

Polos skrev:
Oj här är det nog någon som jobbar på sp träffade en öm punkt där
Haha, nej inte ens i närheten. Men jag börjar bli duktigt trött på att du mal på med samma dumheter om och om igen utan att bemöta argument.

thomasx skrev:
Men Polos, om du nu har sådan superkoll att du vet bättre än de yrkesmän som tar fram standarden, SP som ackrediterat provningslaboratorium och alla oss här på byggahus, varför är inte du med och tar fram dessa standarder, testförfarande, och framförallt, tätskikten?

Sen är jag fortfarande lite nyfiken på frågan du inte besvarat

Polos, på vilka punkter avviker SP's testförfarande från de i standarden angivna?
Standarden i testet är från 1975 mycket tätskikt fanns då

Nyfniken skrev:
Haha, nej inte ens i närheten. Men jag börjar bli duktigt trött på att du mal på med samma dumheter om och om igen utan att bemöta argument.
Standard testet är framtaget för plastmattor
Tätskikt monteras inte direkt på spån . Tar man fram en ny produktkan man väl inte testa den på en gammal standard , man tar väl fram en ny för den produkten . Tex så tror inte jag att man testar vinterdäck på sommarväglag utom det testarnas på vintern Men mr nyfiken vet vilka experter på området dom tagit fram testet så han kan nog svara varför dom använder en så gammal standard

Om tätskiktsföretagen påstår sig ha tagit fram en produkt som är lika bra som plastmattor så får se stå för det.

Ju fler gånger jag har varit inne och funderat på det här resultatet, desto mindre förvånad är jag att resultatet blev som det blev. Kravbilden borde se ut så här ungefär:

- Måste hålla ett konkurrenskraftigt pris och kunna appliceras snabbt och enkelt, helst utan specialverktyg
- Ska kunna appliceras i badrum med olika former av hantverkare
- Ska hålla i 30 år utan något som helst underhåll under mer eller mindre konstant vattenbegjutning
- Får inte läcka, trots ett stort antal genomföringar
- Byggtekniken är sådan att läckor är oacceptabla
- Används mot mer eller mindre rörligt underlag (träkonstruktioner i botten)

Att göra ett tätskiktssystem som fungerar är en rejäl teknisk utmaning. Man kan ju jämföra med hur en 30 år gammal plasthink ser ut, och den är ändå helt gjuten i en fabrik och inte ihoplimmad av remsor hemma hos kunden.

Jag är egentligen mest irriterad på mig själv, som inte har insett att tätskikt i våtrum och enstegstätade fasader lider av samma typ grundproblem, även om de enstegstätade fasaderna är mycket känsligare.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det som är tätskiktens frälsning är sannolikt att den faktiska fuktpåverkan i praktiken är relativt låg. Samt att när det väl läcker, så är tillgången på vatten ändå rätt begränsad.

Det stora hotet torde vara våtrum med bakfall.

Ja, plus att man ofta har golvvärme på vilket torkar ur. Men hur många badrum är fuktskadade utan att man märker det? Enligt anticimex är det en tredjedel, men de är ju part i målet.

En acceptabel frekvens av fuktskador hade kanske varit 5% på 25 år gamla badrum och kanske 1% på 10 år gamla badrum. Ett badrum borde egentligen kunna ha en teknisk livslängd på åtminstånde 50 år.

Jag försvarar inga tätskikt , utan vill bara ha test relaterade till verkligheten .
Jag tycker inte det är för mycket begärt att testa produkterna som dom sitter i ett hus .
Sen vetjag ej vad dom har använt för primer om dom nu har använt någon , ser ej ut så på bilderna .
Spån i sej är ett ifrågasatt matrial , det är uppbyggt av mycket lim och frågan är hur tätskiktet reagerar kemiskt med spånet .

Redigerat:
Nyfniken skrev:
Det stora hotet torde vara våtrum med bakfall.
Nej, bakfall har, påstår jag, i stort sett ingen betydelse alls för fuktskador. Lägg en disktrasa i uppförslut med lite vatten i nedre änden, så ska du se att det snart är blött längst upp. Likadant blir det med fix under klinker. Det stora risken, den riktigt stora risken, det är ett frekvent nyttjat duschutrymme inklätt med kakel och klinkers på vanligt fix. Där lär du ha konstant fukt i konstruktionen, under kakel/klinker. Hur man kan ha godkänt en sådan konstruktion redan från början är en gåta.

thomasx skrev:
Nej, bakfall har, påstår jag, i stort sett ingen betydelse alls för fuktskador. Lägg en disktrasa i uppförslut med lite vatten i nedre änden, så ska du se att det snart är blött längst upp. Likadant blir det med fix under klinker. Det stora risken, den riktigt stora risken, det är ett frekvent nyttjat duschutrymme inklätt med kakel och klinkers på vanligt fix. Där lär du ha konstant fukt i konstruktionen, under kakel/klinker. Hur man kan ha godkänt en sådan konstruktion redan från början är en gåta.
Utan tätskikt är det inte godkänt, under fixet ska du ha tätskikt, jag förstår inte problemet fukten stannar i keramiken/fixet och dunstar snabbt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.