nino skrev:
- - - Jag har länge funderat på varför man inte gör en 90*90 platta med inbyggt fall och golvbrunn + väggar på 10-20cm, alltihop avstämt så man flyter mot skivan och på väggen skulle det kunna vara 13mm, då försvinner risken för dåliga fall, dåligt monterade golvbrunnar och läckor i golv / vägg vinkel iaf i duschen - - -
nino, det är sånt du ska ta patent på och utveckla själv så att du blir miljonär när det blir ett branschkrav!
 
Jag tycker också det var en utmärkt idé. Om man gör plattan rejält styv så blir det heller inga felmonteringar av regelverket under, vilket borde leda till mindre risk för sprickor i tätskikt och golvbrunn.

Jag ser fram emot att ninoplattor blir standard vid badrumsbyggen om några år :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nja, jag uppfattade ninos idé som att man skulle kunna kakla över plattan. Plattan ska utgöra tätskikt i duschhörnet, inte ytskikt.
 
nja jag tänkte nog att man skulle tätskikta över hela plattan också, plattan borde vara så pass styv så att den kan monteras på cc 600.

Skulle bli som en gigantisk monteringsplatta med 2 uppvikta kanter
 
Det fanns i alla fall förr spånskivor för dusch med inbyggt fall.
Det var väl en bit på väg, men blev nog inte särskilt populärt.
Var väl inte tillräckligt uppbyggt som ett komplett system.
http://dalabgroup.se/golv/
 
Undrar om man skulle kunna utveckla ett modulärt badrum med elektriskt lim? Jag tänker mig en fukttålig, formstabil, ventilerad isodrän-liknande skiva i botten med inbyggda värmeslingor som ersätter dagens golvspån och kopplas till någon form av frånluft. En tunnare skiva kan användas på väggar. Sedan limmar man fast fukttäta skivor av ytmaterial ovanpå med elektriskt lim. Skulle man sedan vilja byta ytmaterialet så lossar man helt enkelt limmet med en elektrisk ström. Skivorna av ytmaterial borda kunna koppas ihop magnetiskt så att det blir lätt att byta enstaka skivor utan att ta upp hela golvet. Längs kanterna ingår det såklart ett uppvik, och i duschen har man en ninoskiva med en dubbelbottnad golvbrunn (så att en spricka inte orsakar en läcka). Med ett sånt system borde även en lekman kunna byta ett badrum hyfsat snabbt och enkelt, och skulle man göra fel med tät/ytskiktet så tar ventileringen hand om det.

Jag ska krypa in i uppfinnarverkstan när jag har tid.
 
Polos skrev:
Fyra tätskikt och tre tätskikt ja jag undrar nog vem som blandar ihop saker , aldrig bra med flera tätskikt det blir bara problem
Tja, och ska jag vara lite spydig tillbaka så kan jag kort konstatera att det kan man få för sig om man inte har koll på hur saker och ting fungerar.
 
Ninoskiva det låter ju bra :)
Har funderat på det här i säkert 7-8 år men det blir oftast bara funderingar av mina idéer

Problemet är väl vilken plast man ska använda som det går att limma på och som inte blir spröd med åren

Själva brunnsdelen måste ju vara lös eller gå att rotera
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Tja, och ska jag vara lite spydig tillbaka så kan jag kort konstatera att det kan man få för sig om man inte har koll på hur saker och ting fungerar.
Ja det är väldigt vanligt med fyra tätskikt, tur att du har sån koll
 
nino skrev:
Problemet är väl vilken plast man ska använda som det går att limma på och som inte blir spröd med åren
All plast blir spröd med åren. Det verkar vara något av en naturlag. Man får välja en som blir spröd långsamt.
 
Polos skrev:
Ja det är väldigt vanligt med fyra tätskikt, tur att du har sån koll
Vad menar du?
 
Nyfniken skrev:
All plast blir spröd med åren. Det verkar vara något av en naturlag. Man får välja en som blir spröd långsamt.
Man kanske kan välja motsvarande som avloppsrören är gjorda av... ... ... ;)
 
thomasx skrev:
Man kanske kan välja motsvarande som avloppsrören är gjorda av... ... ... ;)
Det är ju inte säkert att det är praktiskt möjligt. Man kanske behöver större flexibilitet igolvet. Men jag kan tyvärr för lite för att kunna diskutera saken.
 
Man kanske ska skippa plasten och köra rostfritt stål istället? Alt plastklätt gjutjärn. Visst är rostfria brunnar dyrare men just badrummets svagaste punkt bör man kanske inte snåla på. Blir de vanligare så borde de bli billigare också - en rostfri brunn borde inte behöva vara mycket dyrare än en vanlig beredningsskål man har i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.