31 666 läst · 234 svar
32k läst
234 svar
17 av 20 godkända tätskikt läcker
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Hehe, precis, jag tror nog inte det är någon av dem där själva duken läcker?
Nej jag tycker att testet ska vara med keramik monterat, precis som jag skrev.
Dom flesta badrummen jag renoverar är inte pga skada, men iof så är det oftast avtalsbyggare åt FB som tar skadorna och jag är ingen sån och jag jobbar oftast inte mot såna heller.
Ni som sågar tätskikten, förespråkar ni matta som tätskikt och keramik på det, eller bara matta eller vad tycker ni?
Jag tror ju att om allai skulle börja med nåtat trägolv som iaf en i tråden har så skulle -nog- skadorna öka dramatiskt, kanske inte pga av att det är dåligt, men jag antar att det inte är helt enkelt att få till det vid avlopp osv?
(Har absolut ingen erfarenhet av nåtning av golv varken torra eller våta, trägolv inomhus eller båtdäck så jag kan ha helt fel)
Dom flesta badrummen jag renoverar är inte pga skada, men iof så är det oftast avtalsbyggare åt FB som tar skadorna och jag är ingen sån och jag jobbar oftast inte mot såna heller.
Ni som sågar tätskikten, förespråkar ni matta som tätskikt och keramik på det, eller bara matta eller vad tycker ni?
Jag tror ju att om allai skulle börja med nåtat trägolv som iaf en i tråden har så skulle -nog- skadorna öka dramatiskt, kanske inte pga av att det är dåligt, men jag antar att det inte är helt enkelt att få till det vid avlopp osv?
(Har absolut ingen erfarenhet av nåtning av golv varken torra eller våta, trägolv inomhus eller båtdäck så jag kan ha helt fel)
Testmetoder är en sak. Men hela det här tänket med ett tätskikt som måste monteras korrekt är fel. En bra byggteknik ska ha marginaler för misstag, och det verkar inte finnas med tätskikt. Jag tror det finns en lösning här och den heter luftspalt.
Ett våtrumssystem borde också kunna vara så pass modulärt att olika delar kan både inspekteras och bytas var för sig. Idag är det svårt t.ex. att byta ytskiktet i ett 10 år gammalt badrum utan att byta tätskiktet. Systemet borde också göras för längre livslängder, 50 år tycker jag borde vara ett minimikrav. Det borde inte bli speciellt mycket dyrare.
Gör om gör rätt, till hela branschen.
Ett våtrumssystem borde också kunna vara så pass modulärt att olika delar kan både inspekteras och bytas var för sig. Idag är det svårt t.ex. att byta ytskiktet i ett 10 år gammalt badrum utan att byta tätskiktet. Systemet borde också göras för längre livslängder, 50 år tycker jag borde vara ett minimikrav. Det borde inte bli speciellt mycket dyrare.
Gör om gör rätt, till hela branschen.
Nej jag blandar inte ihop någonting tätskikten är täta det har testats förut . Det här nya testet är utformat så att skarvarna och rörgenomföringarna ska ta stryk av behandling av sandsäckar i en svag konstruktion . Om sp hade testat tätskikten i en godkänd konstruktion så hade utfallet blivit något helt annat .thomasx skrev:
Men varför?nino skrev:
Men snälla nån, det är SP som sågar tätskikten, inte någon här, vi konstaterar bara det som står i SP's rapporter, att de läcker.nino skrev:
Just det, så då kanske du ska vara lite mer eftertänksam innan du tror något, tycker jag.nino skrev:Jag tror ju att om allai skulle börja med nåtat trägolv som iaf en i tråden har så skulle -nog- skadorna öka dramatiskt,
kanske inte pga av att det är dåligt, men jag antar att det inte är helt enkelt att få till det vid avlopp osv?
(Har absolut ingen erfarenhet av nåtning av golv varken torra eller våta, trägolv inomhus eller båtdäck så jag kan ha helt fel)
Jag, som har satt mig in i det hela, och inte bara har nåtat både båtdäck och badrumsgolv, utan dessutom korsat nordsjön i halv storm med båten och levt med badrumsgolvet några år nu, har rakt motsatt uppfattning, av flera anledningar som jag har berättat om flera gånger i forumet, och jag är övertygad om att du sett det, då vi har diskuterat ämnet tidigare.
Men, varför menar du att det skulle vara svårare att få till ett nåtat teakgolv vid ett avlopp, än ett golv med klinker?
Redigerat:
därför att jag inte har någon erfarenhet av det och jag trodde det var bökigt att få till runt rör och hur det är löst runt brunnen...
Det har du iof kanske skrivit i nån tidigare tråd, snyggt var det iaf
Det har du iof kanske skrivit i nån tidigare tråd, snyggt var det iaf
Det är lättare att bearbeta trä, än klinker...
Rör i golv får inte finnas i badrum, det vet du väl...
Undantaget skulle möjligen vara toa-avloppet, men vi kör vägghängt.
Runt brunnen ligger en helt vanlig sil i RF.
Rör i golv får inte finnas i badrum, det vet du väl...
Undantaget skulle möjligen vara toa-avloppet, men vi kör vägghängt.
Runt brunnen ligger en helt vanlig sil i RF.
Varför gör man inte golvbrunnar som ser ut så här, med en rejäl gummiduk runt och ett mojsigt, självhäftande lim uppåt?
Sedan skulle man kunna montera tätskikten som vanligt med en klämring. Då får man dubbelt skydd vid golvbrunnen - skulle klämringen vara felmonterad så gör den limmade gummiduken att man inte får läckage ut under tätskikten ändå.
Sedan skulle man kunna montera tätskikten som vanligt med en klämring. Då får man dubbelt skydd vid golvbrunnen - skulle klämringen vara felmonterad så gör den limmade gummiduken att man inte får läckage ut under tätskikten ändå.
Jo då, det finns effektivt fyra lager tätskikt, faktiskt.nino skrev:
1. Membranet
2. Folien
3. MS-polymer-lim
4 nåtad teak.
Alla dessa fyra lager är täta i sig. Ja, med undantag för resultaten i SP-testet då....
Tyvärr gjordes detta tätskikt innan jag insåg att jag borde ha ett med härdlim. Lesson learned.
I duschen ligger klinker på plastmatta, godkänd för ändamålet, på vilken klinkersen fästs med epoxy-fix och epoxy-fog. Så här blir det effektivt tre lager tätskikt, matta, epoxy och klinker+fog.
Ja, slukristen är limmad och nåtad.
Ombord på båtarna skruvar man dock fast teaken, rena vansinnet. Fast nuförtiden börjar det bli vanligt med hellimmad teak istället. Mycket bättre, så klart. Eftersom skruvarna gör hål i det annars täta däcket som teaken fästs i.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Jag hade för mig att dusch- + toalettmodulen i t. ex. Stenas färjor är en hel modul uppbyggd i glasfiberarmerad polyester.
Så att endast inkommande vattenrör och avloppsanslutningar kan läcka vid felmontage.
Så mycket trä finns det väl inte i moderna fartyg pga brandsäkerhetshänsyn.
Men du kanske tänker på små HR- och Najad-båtar?
Så att endast inkommande vattenrör och avloppsanslutningar kan läcka vid felmontage.
Så mycket trä finns det väl inte i moderna fartyg pga brandsäkerhetshänsyn.
Men du kanske tänker på små HR- och Najad-båtar?
Fyra tätskikt och tre tätskikt ja jag undrar nog vem som blandar ihop saker , aldrig bra med flera tätskikt det blir bara problemthomasx skrev:Jo då, det finns effektivt fyra lager tätskikt, faktiskt.
1. Membranet
2. Folien
3. MS-polymer-lim
4 nåtad teak.
Alla dessa fyra lager är täta i sig. Ja, med undantag för resultaten i SP-testet då....
Tyvärr gjordes detta tätskikt innan jag insåg att jag borde ha ett med härdlim. Lesson learned.
I duschen ligger klinker på plastmatta, godkänd för ändamålet, på vilken klinkersen fästs med epoxy-fix och epoxy-fog. Så här blir det effektivt tre lager tätskikt, matta, epoxy och klinker+fog.
Ja, slukristen är limmad och nåtad.
Ombord på båtarna skruvar man dock fast teaken, rena vansinnet. Fast nuförtiden börjar det bli vanligt med hellimmad teak istället. Mycket bättre, så klart. Eftersom skruvarna gör hål i det annars täta däcket som teaken fästs i.
pelpet: så ser det väl ut idag på de flesta systemen
Man lägger först en manschett som är självhäftande mot brunnen, ovansidan är antingen också självhäftande (Ardex hybrid system) eller så limmar man på manschetten och lägger folien, alltihop skärs och låses fast med klämringen.
Jag har länge funderat på varför man inte gör en 90*90 platta med inbyggt fall och golvbrunn + väggar på 10-20cm, alltihop avstämt så man flyter mot skivan och på väggen skulle det kunna vara 13mm, då försvinner risken för dåliga fall, dåligt monterade golvbrunnar och läckor i golv / vägg vinkel iaf i duschen
Vill ju till att det är precis 90grader i duschhörnet, men på nyproduktion bör det ju funka?
Man lägger först en manschett som är självhäftande mot brunnen, ovansidan är antingen också självhäftande (Ardex hybrid system) eller så limmar man på manschetten och lägger folien, alltihop skärs och låses fast med klämringen.
Jag har länge funderat på varför man inte gör en 90*90 platta med inbyggt fall och golvbrunn + väggar på 10-20cm, alltihop avstämt så man flyter mot skivan och på väggen skulle det kunna vara 13mm, då försvinner risken för dåliga fall, dåligt monterade golvbrunnar och läckor i golv / vägg vinkel iaf i duschen
Vill ju till att det är precis 90grader i duschhörnet, men på nyproduktion bör det ju funka?