Jag ska ju renovera mina två badrum och bor i trähus från 70-talet som nog inte är så stadigt när nordan och höststormarna ligger på och man hör hur det bryter och knakar i kåken. Detta har ju fått mg att inse att jag nog aldrig skulle våga ha en dusch utan kabin om jag vill känna mig säker. Så jag kommer satsa på badkar och duschkabiner i mina (kaklade) badrum iafl.

Malmgren : det dunstar inte fort, efter några duschar har du 100% RF under plattorna och det tar runt 6 månader innan det torkar ur...

det undrar jag men kanske om man har typ 10mm fix men det har man ju inte, sedan kör man ju med golvvärme dessutom

Redigerat:
Finns studier på det och där visade det att det tar ca 6 mån innan det torkar ur, finns på nätet

Tar det ett halvår även med golvvärme?

nino skrev:
Finns studier på det och där visade det att det tar ca 6 mån innan det torkar ur, finns på nätet
Det måste ju gå åt en väldig massa energi om golvvärmen skall användas till att koka bort vatten.
Vatten som dessutom tillförs dagligen.

Med "koka bort" menar jag naturligtvis avdunsta :)

KnockOnWood skrev:
Med "koka bort" menar jag naturligtvis avdunsta :)
Indunsta menar du? Avdunstning sker utan tillförsel av energi, vill jag minnas från gymnasiekemin. ;)

Jag undrar hur fuktigt det egentligen är under klinkern normalt sett. När jag rev vårt badrum hade jag duschat ca 10 timmar tidigare och det var torrt så det dammade ordentligt ändå i golvet. Och då hade vi ingen golvvärme.

Likväl tycker jag att det är märkligt och oförsvarligt att så många tätskikt läcker som såll.

God jul på er.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
-RB- skrev:
Jag undrar hur fuktigt det egentligen är under klinkern normalt sett. När jag rev vårt badrum hade jag duschat ca 10 timmar tidigare och det var torrt så det dammade ordentligt ändå i golvet. Och då hade vi ingen golvvärme.
Tycker det låter som plastmattelobbyister

-RB- skrev:
Indunsta menar du? Avdunstning sker utan tillförsel av energi, vill jag minnas från gymnasiekemin. ;)
...
God jul på er.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Avdunstning

Det är klart att energi måste tillföras, eftersom avdunstning/indunstning/förångning/kokning är energikrävande.
Det är därför t. ex. kroppen kyls ner när man svettas.
I badrummet är det golvvärmen eller rumsvärmen som står för energintillförseln.

God Jul alla kakel/klinker/plastmatte freaks!

Ja, just det, varför är inte fogen lika fukttät som klinkern och kaklet?

Dock utan golvvärme. Med golvvärme på 25 grader gissar jag att det är torrt på 10-12 timmar

jeppeknaster skrev:
Dock utan golvvärme. Med golvvärme på 25 grader gissar jag att det är torrt på 10-12 timmar
Knappast på sommarhalvåret... Dessutom är det inte helt ovanligt att det inte ligger golvvärme just under duschen, och definitivt inte i väggen.

Och så till sist, är man en familj på fyra personer, där duschen går 2-4 gånger per dag, så blir det ändå aldrig torrt...

Problemet är nog att det är så liten yta som fukten ska ta sig genom, klinkern är ju tät, vattnet tar sig ner i fixet som bli blött och suger kapilärt när sen fukten ska ut så måste den genom fogen som har en förhållandevis liten yta att släppa fukten genom. Så jag -tror- inte det torkar ur på 10-12 timmar, jag kan naturligtvis ha fel.

Helt klart vore det bästa att göra som thomasx och sätta och foga med epoxi, men då kommer hälsorisker för oss som jobbar med det dagligen, mycket högre kostnad för kunden... men förhoppningsvis ett 100% tätt badrum.

Men jag tror att ett badrum gjort med folie av en duktig plattsättare också håller tätt, fast SPs rapport visar att läckage kan uppstå....

Testet som görs motsvarar det 20 eller 50 års användning? Eller man kan kanske inte räkna så?

nino skrev:
Problemet är nog att det är så liten yta som fukten ska ta sig genom, klinkern är ju tät, vattnet tar sig ner i fixet som bli blött och suger kapilärt när sen fukten ska ut så måste den genom fogen som har en förhållandevis liten yta att släppa fukten genom. Så jag -tror- inte det torkar ur på 10-12 timmar, jag kan naturligtvis ha fel.
Det tror jag också på. Keramikplattorna är väl dessutom inte helt täta, men väldigt fukttröga i jämförelse med fogen som är kapillärsugande?
Jag tror även att golvvärme gör väldigt liten skillnad för hur snabbt fästmassan torkar ut, ett mer effektivt sätt borde vara att exponera mer fästmassa/fog för rumsluften i badrummet. Däremot kommer ökad temperatur i golvet att öka den faktiska fuktmängden vid ett specifikt RH-tal, så vid långvarig 100% RH kommer ökad temperatur leda till en högre fuktbelastning.

Tänk hur det mest effektiva sättet är att torka tvätt i en tvättstuga i en gammal källare. I en hög på golvet med ett element på fullt spett?
Eller upphängt för maximal rumsluftexponering och en avfuktare (som inte ökar rumstemperaturen men däremot sänker RH i luften!).

nino skrev:
Testet som görs motsvarar det 20 eller 50 års användning? Eller man kan kanske inte räkna så?
Bra fråga, borde stå omskrivet av de som tagit fram ETAG 022.
Men det är såklart huvudet på spiken, detta test är ett sätt att simulera lång tids användning. Sen kan man alltid diskutera om det är rätt tänkt eller ej. Men det kan väl knappt de mest pålästa ingenjörerna svara på, så den frågan blir bara en massa trams att utreda på ett forum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.