31 817 läst · 234 svar
32k läst
234 svar
17 av 20 godkända tätskikt läcker
Även de när tillverkarens representant varit med vid monteringen? Konstigt att de inte protesterade då?Paul-Staffanstorp skrev:
PS. Bilbälten konstrueras för passagerare som väger flera hundra kilo. Fallskärmar konstrueras för hoppare som väger flera hundra kilo. Korrosionstest görs i saltdimma. Bildäck håller för 6+ bar. Takstolar håller för flera meters snötäcke. Det ska vara orealistiskt annars säger det ingenting.
klart att testen ska vara orealistiska på ett vis men samtidigt måste de väl spegla verkligheten?
Man använder väl inte 1/3 av tyget till fallskärmen?
Takstolarna monteras väl inte med hälften av spikarna och spikplåtarna?
Jättedåliga jämförelser jag vet, men eftersom tätskikten är uppbyggda i system där allt utom fogen ska vara anpassat så är min personliga åsikt att man bör testa med keramiken monterad
Man använder väl inte 1/3 av tyget till fallskärmen?
Takstolarna monteras väl inte med hälften av spikarna och spikplåtarna?
Jättedåliga jämförelser jag vet, men eftersom tätskikten är uppbyggda i system där allt utom fogen ska vara anpassat så är min personliga åsikt att man bör testa med keramiken monterad
Ja, det kan man ju tycka, men man får väl ändå hoppas att testmetoden inte är framtagen med tärning och ögonbindel. Varken BKR, SP eller tillverkarna har ju protesterat mot testmetoden. De tre enheterna bör ju rimligtvis samla majoriteten av Sveriges experter i ämnet.
Ja, och Ardex hade ju alla möjligheter att hävda att testmetoden är orimlig. I stället hotar man att "anmäla" SP för att man monterade golvbrunnen fel när deras tätskikt läckte i ett ytterhörn. Ytterst märkligt. Ni som kan tätskikt och orkar läsa rapporten: framgår det om man för tätskikt 3 gjort något fel i området runt ytterhörnet?nino skrev:
Nej det var inga konstigheter vid ytter hörnet, man monterade manschetterna utanpå folien och inte under och man använde fel typ av golvbrunns manschett.
Utan att veta säkert så är nog den monteringsanvisningen som ligger på Ardex hemsida inte den som SP följde, dels är den märkt oktober 2014 och blucher (stavning?) brunnen finns med.
Antar att SP har vissa ganska hårt ställd krav på sig hur man ska utföra tester, tex att monteringsanvisningar ska följas och att produkter inte får bytas ut, men det är bara sånt jag tror inget jag vet....
Man var ju minst dålig av de underkända testerna och läckaget var väldigt lite, i normal badrummet så hade det nog inte hänt något. Testet ska väl motsvara 20 års användning eller vad ni skrivit tidigare
Utan att veta säkert så är nog den monteringsanvisningen som ligger på Ardex hemsida inte den som SP följde, dels är den märkt oktober 2014 och blucher (stavning?) brunnen finns med.
Antar att SP har vissa ganska hårt ställd krav på sig hur man ska utföra tester, tex att monteringsanvisningar ska följas och att produkter inte får bytas ut, men det är bara sånt jag tror inget jag vet....
Man var ju minst dålig av de underkända testerna och läckaget var väldigt lite, i normal badrummet så hade det nog inte hänt något. Testet ska väl motsvara 20 års användning eller vad ni skrivit tidigare
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 499 inlägg
Vid de mekaniska testerna (släppa tyngder) kan man tycka de borde ha något ovanpå tätskiktet som fördelar kraften
Ja men det tror jag man har, undra om man inte har en plywood skiva som säcken landar på.
Är lite osäker på det här, men har för mig att det stod så i bilagan om testet, läs själva så ingen får för sig att jag provar att för någon bakom ljuset
...
Är lite osäker på det här, men har för mig att det stod så i bilagan om testet, läs själva så ingen får för sig att jag provar att för någon bakom ljuset
...
Fixet är ju det iaf, eftersom det är testat i system och man "får" inte blanda märke på folie och fix tex.
Någon som vet hur man testar plastmattor när dom är tätskikt och ytskikt?
Finns, vad jag vet, inga tester på plastmatta som tätskikt.
Någon som vet hur man testar plastmattor när dom är tätskikt och ytskikt?
Finns, vad jag vet, inga tester på plastmatta som tätskikt.
Det vet jag inte på rak arm, men jag vet att det är färre än med tätskikt.
Tråkigt nog så har inte LF nån möjlighet att detaljgranska statistiken tror jag dom sa
Men med folie så finns det nog inte nån riktigt bra statistik än...
Tråkigt nog så har inte LF nån möjlighet att detaljgranska statistiken tror jag dom sa
Men med folie så finns det nog inte nån riktigt bra statistik än...
Sp ska nog lära sej göra bättre tester som simulerar riktiga badrum .jag har jobbat i byggbranchen i över 20 år och aldrig och då menar jag aldrig sett en kund ha ett badrum utan kakel och klinkers monterat .
Sp gjorde tester för några år sen för att testa ångtätheten och i dom testen sprutade dom ånga direkt på tätskiktet , samma sak totalt fel i testen man måste alltid ha klinker och kakel monterat om det ska vara tester som man kan lita på
Sp gjorde tester för några år sen för att testa ångtätheten och i dom testen sprutade dom ånga direkt på tätskiktet , samma sak totalt fel i testen man måste alltid ha klinker och kakel monterat om det ska vara tester som man kan lita på
om man ska ha någon tätskikt att lita på så skall den hålla tätt även utan pyntkakel monterat. Kakel monteras inte för att den ska hålla tätt men bara som dekoration. Kakel skyddar tätskiktet endast från en mekanisk slitage men inte från fukt- och vattenpåverkan eller har jag fel?
Jag tycker att åtminstånde hantverkare, kakelläggare borde ta resultat på större allvar för om det blir läckage inom 10 år så blir det ju hantverkarens fel om själva tätskiktet betraktas som 100% säker skydd och .... producenten går fri.
gaia
Jag tycker att åtminstånde hantverkare, kakelläggare borde ta resultat på större allvar för om det blir läckage inom 10 år så blir det ju hantverkarens fel om själva tätskiktet betraktas som 100% säker skydd och .... producenten går fri.
gaia