14 438 läst · 65 svar
14k läst
65 svar
1-fas till 3-fas i friggebod
Ang djupet vet jag att vi inte grävde djupare än ca 3dm på vår tomt på landet och det var mer än nog enligt elektrikern eftersom det var egen tomt utan fordon.
Ang plinten skulle jag känna mig lite olustig till mods med såna överfallsklämmor till anslutningarna, men jag är ju inte elektriker. De kanske är jättebra men jag tänker mig att förmågan att hålla fast kablarna minskar med antalet kablar. Kolla på elbutik.se efter fördelningsplint så hittar du en som jag har för att dela upp matningen till två centraler. Dubbla skruvar per anslutning och beröringsskyddat. Monteras på DIN-skena så du får byta plåtkapslingen till en normkapsling av något slag.
Ang plinten skulle jag känna mig lite olustig till mods med såna överfallsklämmor till anslutningarna, men jag är ju inte elektriker. De kanske är jättebra men jag tänker mig att förmågan att hålla fast kablarna minskar med antalet kablar. Kolla på elbutik.se efter fördelningsplint så hittar du en som jag har för att dela upp matningen till två centraler. Dubbla skruvar per anslutning och beröringsskyddat. Monteras på DIN-skena så du får byta plåtkapslingen till en normkapsling av något slag.
Hade du haft vana och erfarenhet är det inget problem med plinten men om vi utgår från att så inte är fallet passar det mycket bättre med en plint som tommib och corre nämner. Du kan sätta den på en bit skena du skruvar i din befintliga kapsling den är fin och bra så behöver inte bytas.
Ang djupet så är 3dm åt helvete för grunt. Det slår du ju lätt av med stt spett. Minst 65cm om inte synnerliga skäl föreligger(lathet är inget synnerligt skäl) om du behöver gå grundare så måste det skyddas väl.
Det är inte så mycket för elsäkerheten som för driftsäkerheten, är inget roligt att få strömavbrott och tvingas gräva upp igen i en regnig novembernatt.
Så sluta rekommendera att gräva grunt, det är olagligt, olämpligt, farligt men framförallt dumsnålt.
Det är inte så mycket för elsäkerheten som för driftsäkerheten, är inget roligt att få strömavbrott och tvingas gräva upp igen i en regnig novembernatt.
Så sluta rekommendera att gräva grunt, det är olagligt, olämpligt, farligt men framförallt dumsnålt.
Reglerna föreskriver 55 cm minsta fyllnadsdjup i mark med jordbearbetning (35 cm utan jordbearbetning).
Ett spadtag når lätt över 30 cm för att inte tala om ett islag med spettet.
Ett spadtag når lätt över 30 cm för att inte tala om ett islag med spettet.
Ny tycker jag du överdriver och inte bara lite. Det ser ut att röra sig om ca 10 meter i en villaträdgård. Antagligen kommer inga fordon att köra där och det gäller matning till en friggebod. Jag gissar att den kan undvaras den dag spettet hugger av kabeln en regnig novembernatt.tuktuk skrev:Ang djupet så är 3dm åt helvete för grunt. Det slår du ju lätt av med stt spett. Minst 65cm om inte synnerliga skäl föreligger(lathet är inget synnerligt skäl) om du behöver gå grundare så måste det skyddas väl.
Och att det skulle vara olagligt, vad får du det ifrån?
Du säger att problemet främst är driftsäkerhet och inte elsäkerhet. Samtidigt säger du att det är farligt. Hur menar du egentligen?
Det är precis den jag har, orkade bara inte klippa och klistra länk på mobilen...corre skrev:
Djupet överlåter jag till någon som vet bättre, själv skulle jag nog inte gräva djupare men jag skulle lägga lite gamla tegelpannor över röret (för att jag råkar ha det).
Att jag föreslog byte av kapsling var bara för att det är lättare. Naturligtvis kan man bara skruva i en bit skena i den befintliga men det gäller då att vara mycket noggrann med jordningen.
Farligt. 400Volt är per definition livsfarligt. Med maximal otur kan du ditt spätt bli spänningsatt med 230V mot jord och då är inte dödsfall uteslutet. Sannolikheten för det är visserligen minimal men inte försumbar. Desto större är risken för skador på anläggningen. Det var det jag menade med att risken för person eller brandskador är små.
30cm så långt trycker du ner en spade utan bekymmer om det är gräsmattejord. Sen kanske du vet var kabeln ligger men nästa ägare har ingen aning om det utan tycker att det är en bra plats för en rosbuske och slår lite hårt med spaden och vips är friggeboden spänningslös och där står frysboxen med årets älgkött, och ingen upptäcker det eftersom bara säkringen till friggeboden löser ut.
Vad jag menar med regnig novembernatt är att Murphy har en förmåga att hitta på saker vid olämpliga tillfällen.
Och det är olagligt att använda icke godkända förläggningssätt. Jag har böckerna på jobbet så jag kan tyvärr inte ge texten rätt, så jag avstår helt. Juridiken är alldeles för komplicerad för att reda ut såhär, men du åker knappast i fängelse, men kan få ett civilrättsligt ansvar med skadestånd.
Vad jag försöker få in era skallar är att om det går så ska kabeln ner på säkert djup. Finns det berg eller andra hinder får du förlägga grundare men lägg dit ett mekaniskt skydd mot gräv och spettskador. Och jag ser inga sådana hinder på bilden, jag ser bara arbete,
Det finns elregler som är tveksamma, detta är inte en av dem. Ner med kabeln på rätt djup, det är inget att snacka om. Du kan aldrig förutse hur tomtens användning förändras så gör rätt från början.
30cm så långt trycker du ner en spade utan bekymmer om det är gräsmattejord. Sen kanske du vet var kabeln ligger men nästa ägare har ingen aning om det utan tycker att det är en bra plats för en rosbuske och slår lite hårt med spaden och vips är friggeboden spänningslös och där står frysboxen med årets älgkött, och ingen upptäcker det eftersom bara säkringen till friggeboden löser ut.
Vad jag menar med regnig novembernatt är att Murphy har en förmåga att hitta på saker vid olämpliga tillfällen.
Och det är olagligt att använda icke godkända förläggningssätt. Jag har böckerna på jobbet så jag kan tyvärr inte ge texten rätt, så jag avstår helt. Juridiken är alldeles för komplicerad för att reda ut såhär, men du åker knappast i fängelse, men kan få ett civilrättsligt ansvar med skadestånd.
Vad jag försöker få in era skallar är att om det går så ska kabeln ner på säkert djup. Finns det berg eller andra hinder får du förlägga grundare men lägg dit ett mekaniskt skydd mot gräv och spettskador. Och jag ser inga sådana hinder på bilden, jag ser bara arbete,
Det finns elregler som är tveksamma, detta är inte en av dem. Ner med kabeln på rätt djup, det är inget att snacka om. Du kan aldrig förutse hur tomtens användning förändras så gör rätt från början.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 434 inlägg
Alltså ärligt talat, jag är mycket tacksam över råden jag får här, men att gräva ner ett dubbelväggigt rör innehållandes en N1XV5G6 på 65cm djup i en gräsmatta i en vanlig villaträdgård gränsar ju till idioti. Vem gör det? Arbetsinsatsen utan maskiner skulle ju bli orimligt hög (eller dyr). Med maskiner skulle halva tomten förstöras.
Grannar skulle ju komma och stilla undra om det slagit över i huvudet på mig där jag står och svettas nere i ett midjedjupt kabeldike.
Man kan ju inte skydda sig mot allt, kan du nå 35cm med ett spett så kan du nog mycket väl nå 65cm också. Nästa ägare kanske ska sätta upp en flaggstång och behöver gjuta ett 150cm djupt fundament? Det måste ju finnas någon rimlighet.
För övrigt så ligger tomten på en gammal sjöbotten som varit mycket problematisk genom åren (den har sjunkit ca 150cm sen 1972). Hela tomten består av mellan 35-50cm matjord, under detta ligger en markduk och under detta ligger ca 1meter djupt med lecakulor (tomten är höjd i början på 80-talet). Jag har grävt ned till markduken hela vägen. Ovansida rör ligger som grundast på ca 30cm, svårt att göra på något annat sätt i mitt fall.
Grannar skulle ju komma och stilla undra om det slagit över i huvudet på mig där jag står och svettas nere i ett midjedjupt kabeldike.
Man kan ju inte skydda sig mot allt, kan du nå 35cm med ett spett så kan du nog mycket väl nå 65cm också. Nästa ägare kanske ska sätta upp en flaggstång och behöver gjuta ett 150cm djupt fundament? Det måste ju finnas någon rimlighet.
För övrigt så ligger tomten på en gammal sjöbotten som varit mycket problematisk genom åren (den har sjunkit ca 150cm sen 1972). Hela tomten består av mellan 35-50cm matjord, under detta ligger en markduk och under detta ligger ca 1meter djupt med lecakulor (tomten är höjd i början på 80-talet). Jag har grävt ned till markduken hela vägen. Ovansida rör ligger som grundast på ca 30cm, svårt att göra på något annat sätt i mitt fall.
Får man inte fråga efter källor? Ska jag behöva ha en "grund" för det?Bo.Siltberg skrev:
Med tanke på hur ofta jag sett kabel i liknande sammanhang förläggas på liknade sätt som TS tänkt så vill jag veta om det verkligen är olagligt. Jag har ingen aning om vem tuktuk är, hans bakgrund eller kunskaper, men jag tror att både du och jag vet att allt som skrivs här inte alltid är helt korrekt.
Att det är lämpligt att gräva djupare behöver vi nog inte debattera, men att det verkligen är olagligt att göra som TS tänkt skulle jag vilja ha styrkt bättre. Vilken lag bryter man i så fall emot? Kan brottet tänkas vara "framkallande av fara för annan" eller är det något annat tuktuk syftar på?
Du gör naturligtvis som du vill. Min frustration gäller dom som säger att att det spelar ingen roll, när föreskrifter, erfarenheten och sunt förnuft säger någonting annat. Det är ditt beslut och ditt ansvar. Vad som är idioti får var och en bedömma själv.
Fråga dig själv varför det skulle vara mindre olagligt att fuska med förläggning i mark än att dra FK utomhus, eller att säkra 1,5kvadrat med 125 A. Är det otillåtet enl föreskrifterna så är det olagligt.
Jag lämnar nu tråden, jag har sagt mitt och kommer bara tillföra en evighetsdiskussion.
Och TS Jag menar inte att låta bitter när Jag säger att du gör som du vill, se det som en ryckning på Axeln.
Frid
För den som undrar har Jag valt att skriva anonymt då Jag inte vill blanda bort korten. Eftersom Jag också agerar proffesionellt och intressena krockar ibland. Men en snabb sammanfattning. Elkraftingenjör, Behörig Elinstallatör Jobbar med elsäkerhet i ett litet företag runt 10000 Anställda. Men att försöka hjälpa på Byggahus är ett rent privat initiativ, och min trovärdighet får ni bedöma som alla andras efter antal inlägg och substans. , Jag skulle ju kunna vara en uppfinnare från Sundbyberg. Och privat tycker jag om att utrycka mig grovt och skapa debatt, så jag hat inget emot att bli emotsagd.. Så nu vet ni lite mer om mig.
Fråga dig själv varför det skulle vara mindre olagligt att fuska med förläggning i mark än att dra FK utomhus, eller att säkra 1,5kvadrat med 125 A. Är det otillåtet enl föreskrifterna så är det olagligt.
Jag lämnar nu tråden, jag har sagt mitt och kommer bara tillföra en evighetsdiskussion.
Och TS Jag menar inte att låta bitter när Jag säger att du gör som du vill, se det som en ryckning på Axeln.
Frid
För den som undrar har Jag valt att skriva anonymt då Jag inte vill blanda bort korten. Eftersom Jag också agerar proffesionellt och intressena krockar ibland. Men en snabb sammanfattning. Elkraftingenjör, Behörig Elinstallatör Jobbar med elsäkerhet i ett litet företag runt 10000 Anställda. Men att försöka hjälpa på Byggahus är ett rent privat initiativ, och min trovärdighet får ni bedöma som alla andras efter antal inlägg och substans. , Jag skulle ju kunna vara en uppfinnare från Sundbyberg. Och privat tycker jag om att utrycka mig grovt och skapa debatt, så jag hat inget emot att bli emotsagd.. Så nu vet ni lite mer om mig.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 434 inlägg
Fråga ja, ifrågasätta utan grund nej IMHO.Alfredo skrev:
Det är inget skäl till att ta efter.Alfredo skrev:
Av TS beskrivning låter det som att djupet faktiskt är nöjaktigt. Minst 35 cm behöver man ned i en trädgård, mer om man anser det finns risk för penetrering.
Förvisso sant.Bo.Siltberg skrev:
35 tycker du är nöjaktigt. 30 tyckte jag "dög bra". 30 Tyckte tuktuk var "åt helvete för grunt" och rent av olagligt.Bo.Siltberg skrev:
Om 35 är "nöjaktigt" 0ch 30 "olagligt" kan jag nog tycka att det finns viss grund till att ifrågasätta om detta verkligen stämmer.Bo.Siltberg skrev:
Men jag tycker vi släpper detta nu.
Det duger inte alls, till denna typen av installation. Det hela är ju något som ska vara permanent i många, många år. Dessutom kopplat direkt till säkringarna och inte någon JFB före kabeln. 4,5 dm ser jag som absoluta minimum för en dylik kabel. Du bör absolut vara förbi jordlagret. Ja, jag vet att det jobbigt att gräva. Men du kommer sova bättre och gymmet får du på köpet.Alfredo skrev: