15 038 läst · 65 svar
15k läst
65 svar
1-fas till 3-fas i friggebod
Kan jag inte tänka mig.vectrex skrev:
Jag fick använda dragtråd, medhjälpare, glidmedel och svordomar för att få en EKKJ 4x2.5 +2.5 igenom en 20mm PM-flex slang som var max en meter lång.
Edit.
Om du använder N1XV så ska 5g6 vara Ø16.5mm utvändigt så det kanske inte är helt omöjligt ändå.
Redigerat:
Någon som kan rekommendera en prisvärd liten central för mig att sätta i friggeboden. Fattar inte riktigt det här med fasskenor, måste jag ha 3 fasskenor (och därmed 3 rader) för att jag vill ha 3-fas dvärgar?
Denna ser väl ganska lagom ut, men inga 3 poliga säkringar:
http://elbutik.se/product.html/utp-central-ip40-12-moduler-vit-dorr-287x236x112?category_id=1871
Denna ser väl ganska lagom ut, men inga 3 poliga säkringar:
http://elbutik.se/product.html/utp-central-ip40-12-moduler-vit-dorr-287x236x112?category_id=1871
Precis, befintlig kabel är 11,5mm och det är rejält med luft runtomkring den. Tänk på att det är ett VP-rör (böjen är gjord med böjfjäder på gammalt klassiskt sätt), ett flexrör har väl mindre innerdiameter och sämre "trycka-igenom" egenskaper i övrigt.Gabbe1 skrev:
Nej, du har en fasskena. Vitsen med den är att den förenklar kopplandet då var tredje gaffel är sammankopplad, så den delar ut faserna jämnt i skåpet. Hagers QuickConnect är väldigt smidig att jobba med.
Jag skulle kolla in t.ex. Hager färdigbyggda centraler
http://elbutik.se/product.html/fardigmonterade-normcentaler-quick-connect?category_id=1871
Köp den som heter GD118SF så får du huvudbrytare, jordfelsbrytare och 3 stycken C10A dvärgar. Komplettera med en trepolig C16A dvärgbrytare så är du hemma. Jag skulle inte köpa centralen du länkar till. Dels för att jag är lite konservativ och gillar de större märkena (Hager, Garo) och dels för att kapslingen är så liten. Det är bra att ha lite expansionsmån för framtiden och det får du med den jag föreslår.
Nätverkskablar i samma rör är absolut inget problem. Så länge det är kabel du drar kan du dra in lite vad som bredvid. Däremot finns en teoretisk risk för problem med jordslingor men just med nätverkskablar säger folk att de inte ser det. Dessutom sitter det ju trafos i alla nätverkskort så du får en galvanisk isolering. Använd oskärmad nätverkssladd dock.
Jag skulle kolla in t.ex. Hager färdigbyggda centraler
http://elbutik.se/product.html/fardigmonterade-normcentaler-quick-connect?category_id=1871
Köp den som heter GD118SF så får du huvudbrytare, jordfelsbrytare och 3 stycken C10A dvärgar. Komplettera med en trepolig C16A dvärgbrytare så är du hemma. Jag skulle inte köpa centralen du länkar till. Dels för att jag är lite konservativ och gillar de större märkena (Hager, Garo) och dels för att kapslingen är så liten. Det är bra att ha lite expansionsmån för framtiden och det får du med den jag föreslår.
Nätverkskablar i samma rör är absolut inget problem. Så länge det är kabel du drar kan du dra in lite vad som bredvid. Däremot finns en teoretisk risk för problem med jordslingor men just med nätverkskablar säger folk att de inte ser det. Dessutom sitter det ju trafos i alla nätverkskort så du får en galvanisk isolering. Använd oskärmad nätverkssladd dock.
Tar du Aceflex 5G6 så får du en ännu smalare kabel, bara Ø15 mm. Dessutom mjukare och smidigare.Gabbe1 skrev:
https://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/531566/0002630
"Komplettera med en trepolig C16A dvärgbrytare" ? Varför ska man det? Är det inte brytning på 16A i jordfelsbrytaren? En jordfelsbrytare har väl både brytning på 16A, samt jordfel?tommib skrev:Nej, du har en fasskena. Vitsen med den är att den förenklar kopplandet då var tredje gaffel är sammankopplad, så den delar ut faserna jämnt i skåpet. Hagers QuickConnect är väldigt smidig att jobba med.
Jag skulle kolla in t.ex. Hager färdigbyggda centraler
[länk]
Köp den som heter GD118SF så får du huvudbrytare, jordfelsbrytare och 3 stycken C10A dvärgar. Komplettera med en trepolig C16A dvärgbrytare så är du hemma. Jag skulle inte köpa centralen du länkar till. Dels för att jag är lite konservativ och gillar de större märkena (Hager, Garo) och dels för att kapslingen är så liten. Det är bra att ha lite expansionsmån för framtiden och det får du med den jag föreslår.
Nätverkskablar i samma rör är absolut inget problem. Så länge det är kabel du drar kan du dra in lite vad som bredvid. Däremot finns en teoretisk risk för problem med jordslingor men just med nätverkskablar säger folk att de inte ser det. Dessutom sitter det ju trafos i alla nätverkskort så du får en galvanisk isolering. Använd oskärmad nätverkssladd dock.
Nu svarar jag som lekman på en fråga i min egen tråd.Lolight skrev:
Nej, en 16A jordfelsbrytare är godkänd för upp till 16A ström (per fas). Den bryter dock inte om strömmen överskrider det, utan enbart om differensen mellan utgående ström och ingående ström är större än 30mA. Den kan inte användas som en "säkring". Vid ren kortslutning kan ofta jordfelsbrytaren lösa, men den är inte designad för att hantera kortslutning, utan det är en dvärgbrytare du behöver då!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 242 inlägg
Nej. Det finns s.k. personskyddsautomater som är både "säkring" och jordfelsbrytare i ett. De kan man använda istället för jordfelsbrytare och säkring.Lolight skrev:
En vanlig jordfelsbrytare bryter dock bara för felström. Den är inte byggd för att bryta vid överlast/kortslutning. Till det behöver man något annat.
Jag tycker det hela borde kunna lösas med en elcentral, samt http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfelsbrytare/Jordfelsbrytare-2000021068/ eller liknande. Samt brytare till 1 fasen. Det räcker med 1st 10A.lars_stefan_axelsson skrev:Nej. Det finns s.k. personskyddsautomater som är både "säkring" och jordfelsbrytare i ett. De kan man använda istället för jordfelsbrytare och säkring.
En vanlig jordfelsbrytare bryter dock bara för felström. Den är inte byggd för att bryta vid överlast/kortslutning. Till det behöver man något annat.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 242 inlägg
Va? Nu ville ju TS sätta upp en undercentral i boden för att kunna öka belastningen utan problem. Skall man blanda 3-fas och enfas-förbrukare så är separat central det enda rätta (även om det går, och själv har gjort, abrowincher).Lolight skrev:
Då räcker det inte med en jfb och en 10A säkring.
Skall man mata en grupp och det saknas JFB så sätts den med fördel i den matande änden, inte i änden med förbrukare. Det går i de allra flesta fall isåfall bra med en JFB som täcker hela centralen och därmed hela huset + bod.
Men det är ju iaf ett fall framåt att du förespråkar JFB och säkring isft för bara JFB...
Ja, en undercentral i boden, är det jag föreslår. Men varför det ska behövas två st undercentraler, kan jag inte se. Det går att koppla det som behövs i samma central. Visserligen, går det göra som så att man har JFB direkt i huvudcentralen. Men i detta fall blir det nog smidigare att ha den i undercentralen i boden.lars_stefan_axelsson skrev:Va? Nu ville ju TS sätta upp en undercentral i boden för att kunna öka belastningen utan problem. Skall man blanda 3-fas och enfas-förbrukare så är separat central det enda rätta (även om det går, och själv har gjort, abrowincher).
Då räcker det inte med en jfb och en 10A säkring.
Skall man mata en grupp och det saknas JFB så sätts den med fördel i den matande änden, inte i änden med förbrukare. Det går i de allra flesta fall isåfall bra med en JFB som täcker hela centralen och därmed hela huset + bod.
Men det är ju iaf ett fall framåt att du förespråkar JFB och säkring isft för bara JFB...![]()
Du får gärna förklara vad det är som saknas i min lösning med kombinerad JFB med brytare (till 3 fasen), samt en enkel 1fas 10A brytare till 1fas kretsen.
Om TS gör som det lutar åt i #14 finns inte några huvud/undercentraler det verkar riktigt bra förutsett för att lägga nya matningen 5G6 mm2 till centralen i boden via befintliga fördelningsplinten. I boden bestyckas sen lämplig kapsling med huvudbrytare, jordfelsbrytare och lämpligt antal 3-, och 1-poliga dvärgbrytare. Huvudbrytaren kan diskuteras då JFB i många fall formellt kan agera som sådan, men för att inte bryta mot beprövade synsätt passar det bra med att sätta båda. Dessutom är rekommendationen i senaste standard som vägleder i dessa fall att centraler ska ha lokal huvudbrytare.Lolight skrev:Ja, en undercentral i boden, är det jag föreslår. Men varför det ska behövas två st undercentraler, kan jag inte se. Det går att koppla det som behövs i samma central. Visserligen, går det göra som så att man har JFB direkt i huvudcentralen. Men i detta fall blir det nog smidigare att ha den i undercentralen i boden.
Du får gärna förklara vad det är som saknas i min lösning med kombinerad JFB med brytare (till 3 fasen), samt en enkel 1fas 10A brytare till 1fas kretsen.
För att lite svara på vad som ev kan ses brista i din lösning Lolight är att på samma sätt som tidigare nämnts löser inte JFB för överström, alltså får vi samma felfall som vi vill undvika dvs bakmatning via blandad en- och felrpolig last om man genom överlast eller kortis löser säkringen på samma fas som din 10 A i matande ände. Det din säkring däremot tillför är att övergång till 1.5 mm2 kan göras till enfasdelen utan att röra upp känslorna tumregelmässigt.
Dock ska sägas att du är rätt ute med JFB, det är ett av sätten på senare tid för att få blanda 1- och flerpoliga laster på samma grupp men att se till att även ha gemensam brytning via tex 2-,3-polig dvärg är något man helst inte ska tumma på som jag ser det.
Tack för svar.GK100 skrev:Om TS gör som det lutar åt i #14 finns inte några huvud/undercentraler det verkar riktigt bra förutsett för att lägga nya matningen 5G6 mm2 till centralen i boden via befintliga fördelningsplinten. I boden bestyckas sen lämplig kapsling med huvudbrytare, jordfelsbrytare och lämpligt antal 3-, och 1-poliga dvärgbrytare. Huvudbrytaren kan diskuteras då JFB i många fall formellt kan agera som sådan, men för att inte bryta mot beprövade synsätt passar det bra med att sätta båda. Dessutom är rekommendationen i senaste standard som vägleder i dessa fall att centraler ska ha lokal huvudbrytare.
För att lite svara på vad som ev kan ses brista i din lösning Lolight är att på samma sätt som tidigare nämnts löser inte JFB för överström, alltså får vi samma felfall som vi vill undvika dvs bakmatning via blandad en- och felrpolig last om man genom överlast eller kortis löser säkringen på samma fas som din 10 A i matande ände. Det din säkring däremot tillför är att övergång till 1.5 mm2 kan göras till enfasdelen utan att röra upp känslorna tumregelmässigt.
Dock ska sägas att du är rätt ute med JFB, det är ett av sätten på senare tid för att få blanda 1- och flerpoliga laster på samma grupp men att se till att även ha gemensam brytning via tex 2-,3-polig dvärg är något man helst inte ska tumma på som jag ser det.
Får erkänna att jag inte har full koll på allt detta med bakströmmar, JFB och dylikt. Dock måste jag lära mig det nu då jag ska koppla samma mitt ombyggda garage och alla nya ledningar där. Ett 20 tal flexrör hänger och dinglar.
Läste #14 och funderade på om det verkligen blir helt bra. Alla dessa JFB, brytare osv. kostar en hel del pengar.
Samtidigt får han inte nytta av JFB i övriga huset. Kanske skulle han göra som så att han ordnade alla kopplingar inne i huset och därmed inte behövde något skåp alls i boden?
Då han redan har en ledning ut till boden, samt ska dra en ny till 3fas. Så kan han helt enkelt låta den "lilla" ledningen driva 1-fas och den stora driva 3-fas uttaget. Nödvändiga kopplingar samt, brytare monteras i bostadshuset.
Fördelen med att ha JFB i huset, är att den då även säkrar själva ledningen i marken samt allt annat inne i huset.
Är det inte normalt så man ska göra när man installerar JFB? Dvs det blir väl lite fel att ha JFB ute i undercentraler eller i slutet av långa ledningar?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 242 inlägg
Jag tror din förvirring bottnar i att i TS förslag så finns det ingen undercentral. Det finns två parallella centraler ("huvudcentraler" om du vill) som båda matas från (och skyddas av) mätarsäkringarna.Lolight skrev:
I dessa fall så behövs dubbel uppsättning av allt. Fördelen är att man får maximal flexibilitet och kan bestycka dessa centraler i stort sett som man vill och man får inga problem med effektuttag så länge man håller sig inom vad som tillåts av huvudsäkringarna/mätarsäkringarna.
MEN, om man har/vill ha en undercentral (jag har en själv eftersom det blev smidigast) så kan denna ju t ex täckas av en jordfelsbrytare i matande central. Problemet blir som sagt vid blandning av en och trefaslaster. Då måste man ha trepolig säkring, eller om matande central exv. har diazeder, och en allpolig JFB för att undvika problem med just bakmatning. (Se exv. följande från Elektriska nämnden för en förklaring varför).
Men för att svara på din direkta fråga. "Nej". Tänk efter hur matningen till ditt hus ser ut. Sitter det någon JFB i matande ände? Varför inte? Det blir samma sak med en intern matning vidare efter mätaren. Eftersom denna utförs som den gör, så blir risken med att den inte täcks av JFB hanterbar.