14 438 läst · 65 svar
14k läst
65 svar
1-fas till 3-fas i friggebod
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 434 inlägg
Jodå, visst skulle boden kunna matas med två gruppledningar, en trefasig och en enfasig, JFB i matande central. Inga större konstigheter, men lite udda då det handlar om en annan byggnad, och udda lösningar bör man undvika. Alltför många drar förhastade slutsatser om hur det brukar vara utan att kontrollera, och i detta fall antar nog de flesta att boden matas med en (1) ledning. Så när man ser "snickarbod" på gruppförteckningen så slutar man läsa och ser inte att det finns en säkringsdjävel till!!Lolight skrev:Samtidigt får han inte nytta av JFB i övriga huset. Kanske skulle han göra som så att han ordnade alla kopplingar inne i huset och därmed inte behövde något skåp alls i boden?
Då han redan har en ledning ut till boden, samt ska dra en ny till 3fas. Så kan han helt enkelt låta den "lilla" ledningen driva 1-fas och den stora driva 3-fas uttaget. Nödvändiga kopplingar samt, brytare monteras i bostadshuset.
Fördelen med att ha JFB i huset, är att den då även säkrar själva ledningen i marken samt allt annat inne i huset.
Är det inte normalt så man ska göra när man installerar JFB? Dvs det blir väl lite fel att ha JFB ute i undercentraler eller i slutet av långa ledningar?
Dessutom blir denna lösning ganska låst till dessa två grupper, det blir besvärligt med en utökning om det skulle behövas senare.
Ang placering av JFB så bör man först o främst sektionera med flera JFBer. Det kan vara direkt olämpligt att lägga snickarbod och bostad under samma JFB då man kör allehanda handhållna maskiner i snickarboden som kan lösa JFBn. De naturliga läckströmmarna kanske inte ens gör det möjligt. Så flera JFBer brukar behövas.
För det andra är det ju en fördel att ha JFBn nära, i detta fall i centralen i snickarboden. Man vill inte springa till huset för att återställa den.
Ledningar i sig brukar inte skyddas av en JFB. Risken för fel är så liten att det inte är lönt. Men om man absolut vill kan en separat tidsfördröjd JFB med högre utlösningsström installeras för huvudledningarna.
Då tar vi det sakta så att jag också förstårLolight skrev:
Här är en lite mer detaljerad bild över felfallet. Den visar tre smältsäkringar och en "burk" till höger som kan anta lite olika former.
De olika felfallen, och de olika varianterna på skydd är enligt följande:
1. Tre enpoliga överströmsskydd, här finns inte burken märkt "JFB/MCB/PSA".
Det finns två felfall att beakta:
a) Kortslutning mot skyddsjord i enfasförbrukaren, som bilden visar. Detta kommer att lösa säkringen för L1 som bilden visar.
Den streckade röda linjen visar nu hur strömmen går igenom trefasförbrukaren, och genom felstället i enfasförbrukaren. Det går "bakström" via både L2 och L3! Säkringarna för L2 och L3 kommer inte att lösa för trefasbelastningen är ju inte tillräckligt hög. Den kan dock vara tillräckligt hög för att orsaka brand eller nåt annat otrevligt i den enfasmaskin som gått sönder.
b) Det andra felfallet är överlast eller kortslutning L-N i enfasförbrukaren. Här går alltså felströmmen mellan fas och nolla. Det kan ha orsakats av kortslutning i maskinen eller helt enkelt överlast - för många enfasmaskiner i uttaget.
Även här löser säkringen för L1. Enfasmaskinen kommer nu att bakmatas på samma sätt som i förra felfallet. Den blir med andra ord seriekopplad med trefasmaskinen, så båda (alla) maskiner får en lägre spänning. Det kan vara ofarligt eller riktigt dåligt.
2. Vi förbättrar skyddet lite och installerar ett trepoligt överströmsskydd, en MCB.
Båda felfallen kommer att lösa denna MCB, och eftersom den löser trepoligt vid fel i en pol så kommer alla faser att kopplas ifrån, och vi får inga dåliga situationer.
3. Här har vi tre enpoliga överströmsskydd som i fall 1 men kompletterat med en JFB som alltså bryter allpoligt.
Här få vi skydd mot felfall a) men inte b). JFBn ser inte felströmmar mellan L-N. Det är dock tillräckligt bra för att vara en vedertagen skyddsmetod. Den ger också ett bättre skydd vid felfall a) då en JFB bryter vid en lägre felström. Även om säkringen för L1 skulle lösa så kommer den bakmatade strömmen att vara tillräckligt hög för att även lösa JFBn.
4. Till sist det bästa skyddet med både trepoligt överströmsskydd och en JFB. Om det är separata enheter eller kombinerat i en PSA spelar ingen roll.
Precis som i fall 2 får vi skydd mot båda felfallen. Med en JFB får man dessutom skydd mot begynnande fel där felströmmen inte kommer upp i nivåer som löser en säkring.
Så sammanfattningsvis, ett trepoligt överströmsskydd är bra. Men då detta blir i form av en dvärgbrytare (MCB) så gäller det att få selektivitet mot smältsäkringar tidigare i installationen. Detta är ett skäl till att koppla centralerna parallellt för att undvika för många smältsäkringar i serie. I TS fall blir det mätarsäkringarna som man behöver beakta. Om TS behåller sin 2.5 mm² kabel så behövs en 16 A säkring i matande central i huset. Då kommer en 16 A dvärg i snickarboden inte att fylla någon funktion vid felfall a) då smältsäkringen hinner före vid höga kortslutningsströmmar och man får enpolig brytning i alla fall
Därför är en JFB bättre om man måste välja. Det skyddar garanterat mot det farligaste felfallet a). Felfall b) får man leva med. Endast vid måttlig överlast kommer dvärgen på 16 A att lösa före smältsäkringen på 16 A.
Till sist, ang risken för detta. Trefasförbrukaren har i strömbrytare inritad i bilden...dvs den måste vara på för att dessa felfall ska kunna inträffa. Om det är en motor så har den kanske även ett motorskydd som kommer att bryta strömmen till trefasmaskinen efter en liten stund.
Redigerat:
Bara för att klargöra så kommer jag alltså koppla in friggeboden på en egen central som jag lägger parallellt med befintlig central. Kommer lägga gult kabelskyddsrör och dra 5G6mm. Invändigt i friggeboden blir det antagligen utanpåliggande dragning till 2 nya 3-fas uttag.
Inget av detta kommer dock ske än på någon/några månader då jag har en hel del andra projekt att slutföra först.
Inget av detta kommer dock ske än på någon/några månader då jag har en hel del andra projekt att slutföra först.
Lite materielfrågor:
N1XV 5G6, verkar vara billigast här, OK?
Kabelskyddsrör, detta, OK?
Huvudfrågan, då jag håller på att fräscha upp bandsågen jag köpte så tänkte jag byta stickproppen, det är en sån där gammal metallhistoria (trefas). Vilken CEE uttagspropp skall jag använda, och vilken gummikabel. Fungerar RDOE 5G2,5? Är det även okej med gummikabel mellan den fastskruvade elmotorn och motorskyddet eller måste det vara kabel för fast installation där?
På billigtVVS finns de CEE stickpropp som kallas 416. http://www.billigtvvs.se/produkter/700431/70002044/cee-stickpropp-416
Enda beskrivningen av dessa är namnet som är 416. Jag gissar att 4 står för 4 poler (plus jord?) och att 16 står för att det är godkänt att avsäkras upp till 16A. Är det denna jag skall använda?
N1XV 5G6, verkar vara billigast här, OK?
Kabelskyddsrör, detta, OK?
Huvudfrågan, då jag håller på att fräscha upp bandsågen jag köpte så tänkte jag byta stickproppen, det är en sån där gammal metallhistoria (trefas). Vilken CEE uttagspropp skall jag använda, och vilken gummikabel. Fungerar RDOE 5G2,5? Är det även okej med gummikabel mellan den fastskruvade elmotorn och motorskyddet eller måste det vara kabel för fast installation där?
På billigtVVS finns de CEE stickpropp som kallas 416. http://www.billigtvvs.se/produkter/700431/70002044/cee-stickpropp-416
Enda beskrivningen av dessa är namnet som är 416. Jag gissar att 4 står för 4 poler (plus jord?) och att 16 står för att det är godkänt att avsäkras upp till 16A. Är det denna jag skall använda?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 434 inlägg
Kabel och rör som du länkar till får man anta är ok. Känner inte till att det skulle finnas en A och B-klass här map kvaliteten.
CEE416 har också uppfattat rätt, det är en sådan du ska ha.
Och slutligen gummikabel mellan motorskydd och motor är också ok.
CEE416 har också uppfattat rätt, det är en sådan du ska ha.
Och slutligen gummikabel mellan motorskydd och motor är också ok.
Har beställt prylarna ovan (inte fått det än dock). Blir lite fundersam då jag (inte jag, men en elektriker) tänkt koppla in detta före diazedcentralen (men efter mätarskåp och huvudsäkringar). Eftersom huset är från 70-talet så antar jag att det är TN-C matning. Är det verkligen rätt att använda 5-ledarkabel då? I så fall hur kopplas de 5 ledarna då in på de 4 från mätarskåpet? Blå och gulgrön på PEN?
Så övergången från TN-C till TN-S blir således vid inkopplingen av kabeln? Det är ju mest teoretiskt var gränsen går visserligen, men betraktar man inkopplingen av själva 5-ledaren som övergång till TN-S?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Tja, vad skall den annars vara? En av kungen utsedd och i förväg godkänd plats där TN-C får göras till TN-S?vectrex skrev:
Om du tittar i (lite äldre iaf) anläggningar runtom i landet så är det typiskt en skruv eller överfall där det sitter en inkommande och två utgående kablar...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 434 inlägg
Bara en halvmeter kvar, på djupet alltså
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Översiktsbild, plåtkapslingen nere till höger är där jag tänkte koppla in kabeln till friggeboden.
Är det förresten okej att ansluta mot klämman för plåtkapslingens jordning? Känns som det är lite för fullt under den andra klämman. Inkommande kabel från mätarskåp uppe till höger. (Detta är altså plåtkapslingen med locket avskruvat).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det förresten okej att ansluta mot klämman för plåtkapslingens jordning? Känns som det är lite för fullt under den andra klämman. Inkommande kabel från mätarskåp uppe till höger. (Detta är altså plåtkapslingen med locket avskruvat).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder