87 450 läst · 246 svar
87k läst
246 svar
Golvvärmerören fryst till is, rörmokaren tar inget ansvar
Lambda är 0,037 för cellplast. 0,3 m cellplast ger U = 0,037 / 0,3 = 0,123 W/(m² C)
Det är svårt att uppskatta temperaturen i marken under plattan. Tag 0 grader som exempel. Vid 30 grader i golvet (årsmedelvärde?) så blir förlusten för 175 kvadratmeter 30 * 0,123 * 175 = 648 W.
Motsvarande förlust med radiatorer och 18 grader närmast golvet blir 18 * 0,123 * 175 = 388 W.
Skillnaden 259 W under ett år ger 2269 kWh till nackdel för golvvärmen. Med en bergvärmepump som har exempelvis COP = 5 så blir kostnaden vad el för 454 kWh kostar till nackdel för golvvärmen. I ett äldre hus med tunnare isolering under plattan så ökar fördelen för radiatorer. Vårt hus har 100 mm cellplast och 20 mm trä över plattan.
https://www.energihandbok.se/konstanter/varmeledningsformaga-och-u-varden-for-olika-material
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/temperatur/jordtemperatur-1.16143
Det är svårt att uppskatta temperaturen i marken under plattan. Tag 0 grader som exempel. Vid 30 grader i golvet (årsmedelvärde?) så blir förlusten för 175 kvadratmeter 30 * 0,123 * 175 = 648 W.
Motsvarande förlust med radiatorer och 18 grader närmast golvet blir 18 * 0,123 * 175 = 388 W.
Skillnaden 259 W under ett år ger 2269 kWh till nackdel för golvvärmen. Med en bergvärmepump som har exempelvis COP = 5 så blir kostnaden vad el för 454 kWh kostar till nackdel för golvvärmen. I ett äldre hus med tunnare isolering under plattan så ökar fördelen för radiatorer. Vårt hus har 100 mm cellplast och 20 mm trä över plattan.
https://www.energihandbok.se/konstanter/varmeledningsformaga-och-u-varden-for-olika-material
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/temperatur/jordtemperatur-1.16143
Redigerat:
Husägare
· Stockholms län
· 299 inlägg
T TommyC skrev:Lambda är 0,037 för cellplast. 0,3 m cellplast ger U = 0,037 / 0,3 = 0,123 W/(m² C)
Det är svårt att uppskatta temperaturen i marken under plattan. Tag 0 grader som exempel. Vid 30 grader i golvet (årsmedelvärde?) så blir förlusten för 175 kvadratmeter 30 * 0,123 * 175 = 648 W.
Motsvarande förlust med radiatorer och 18 grader närmast golvet blir 18 * 0,123 * 175 = 388 W.
Skillnaden 259 W under ett år ger 2269 kWh till nackdel för golvvärmen. Med en bergvärmepump som har exempelvis COP = 5 så blir kostnaden vad el för 454 kWh kostar till nackdel för golvvärmen. I ett äldre hus med tunnare isolering under plattan så ökar fördelen för radiatorer. Vårt hus har 100 mm cellplast och 20 mm trä över plattan.
[länk]
[länk]
Bra med ett räkneexempel, men det finns felräkningar och felskattningar i ovanstående resonemang.T TommyC skrev:Lambda är 0,037 för cellplast. 0,3 m cellplast ger U = 0,037 / 0,3 = 0,123 W/(m² C)
Det är svårt att uppskatta temperaturen i marken under plattan. Tag 0 grader som exempel. Vid 30 grader i golvet (årsmedelvärde?) så blir förlusten för 175 kvadratmeter 30 * 0,123 * 175 = 648 W.
Motsvarande förlust med radiatorer och 18 grader närmast golvet blir 18 * 0,123 * 175 = 388 W.
Skillnaden 259 W under ett år ger 2269 kWh till nackdel för golvvärmen. Med en bergvärmepump som har exempelvis COP = 5 så blir kostnaden vad el för 454 kWh kostar till nackdel för golvvärmen. I ett äldre hus med tunnare isolering under plattan så ökar fördelen för radiatorer. Vårt hus har 100 mm cellplast och 20 mm trä över plattan.
[länk]
[länk]
1. Marktemperaturen under husets platta är definitivt inte 0 grader C, mer sannolikt ligger den mellan 4 och 9 grader beroende på var i landet vi befinner oss.
2. Värmegolvet är inte i drift under hela året (8760h) utan under uppvärmningssäsongen som är ungefär 5-7 månader lång, alltså minder än hälften av tiden.
3. 30 grader C i medeltemperatur i plattan kan vara högt, i alla fall för nyare och mer välisolerade hus.
Ovanstående leder till att värmeförlusterna ner i marken är överskattade. Å andra sidan har du inte tagit hänsyn till plattans kantförluster, som sannolikt är minst lika stora som markförlusterna….
Nikkaluokta har årsmedeltemperatur +0,2 grader så exemplet var inte så väl valt. Med övriga parametrar justerade närmare verkligheten så hamnar man ändå i samma storleksordning gissar jag.
Hur tjock isolering under golvet har det genomsnittliga huset av alla i Sverige som har golvvärme? Jag tror inte på 30 cm men jag har ingen aning.
Hur tjock isolering under golvet har det genomsnittliga huset av alla i Sverige som har golvvärme? Jag tror inte på 30 cm men jag har ingen aning.
Ok då har jag stora förluster enligt dig trots att man räknar att hushållaren brukar ligga på 5-6000 kWh/år så min uppvärmning drar då tydligen 4-5000 kWh/år för mina 175 m2. Vad ligger då er på med element?T TommyC skrev:Lambda är 0,037 för cellplast. 0,3 m cellplast ger U = 0,037 / 0,3 = 0,123 W/(m² C)
Det är svårt att uppskatta temperaturen i marken under plattan. Tag 0 grader som exempel. Vid 30 grader i golvet (årsmedelvärde?) så blir förlusten för 175 kvadratmeter 30 * 0,123 * 175 = 648 W.
Motsvarande förlust med radiatorer och 18 grader närmast golvet blir 18 * 0,123 * 175 = 388 W.
Skillnaden 259 W under ett år ger 2269 kWh till nackdel för golvvärmen. Med en bergvärmepump som har exempelvis COP = 5 så blir kostnaden vad el för 454 kWh kostar till nackdel för golvvärmen. I ett äldre hus med tunnare isolering under plattan så ökar fördelen för radiatorer. Vårt hus har 100 mm cellplast och 20 mm trä över plattan.
[länk]
[länk]
Mitt förra hus hade radiatorer och förbrukade ca 3 ggr så mycket energi årligen så jag är helt övertygad om att du har fel i dina beräkningar då värme i första hand stiger uppåt.
Råkade också ut för att rören frös sönder när jag byggde för sex år sen men då hade rörisen ändå fyllt med glykol+vatten. Han tog ansvar och bilade upp för nya rör i plattan på egen kostnad. Han ville inte skicka in tätningsmedel och utsätta mig för risken att det gick sönder senare.
Det finns hederliga hantverkare.
Det finns hederliga hantverkare.
När man som hantverkare ska göra ett jobb så måste man räkna med att kunden är helt okunnig... Och du ska vara deras proffs. Kunden vill ha billigast o googlar priser på netshopar ... O sen ska det gnällas o bestridas osv .... O sen undrar kunden varför ingen vill göra något åt dom .... Det sprider sig fort o tro mig om rörmokare är konkurrenter så pratar/ varnar vi varandra om problemkunder....E earl grey skrev:Wow…
Det är tankegångar som dina som lett till att vanliga kunder utan fackkunskaper bara önskar livet ur alla hantverkare. Om jag beställer av dig så förväntar jag mig att du rekommenderar vad som är bäst, varnar för vad som kan gå fel och förklarar prisskillnaden mellan olika förslag INNAN arbetet startar. På riktigt, du utgår ifrån att kunden alltid har fel?!
Har själv haft ett antal hantverkare som gjort både mig och alla jag känner mörkrädda av idioti. Bl.a en rörpulare som trots att jag varnat honom två gånger ändå gjorde samma fel en tredje gång. Han fick hämta sina verktyg under bevakning och dra dit pepparn växer.
Vi som har normala jobb undrar ju rätt mycket över hur i hela h-e ni hantverkare får lov att verka överhuvudtaget? Det verkar inte finnas fungerande kontrollmekanismer i hela branschen och rättstvisterna är dyrare än huset man bygger.
förstår du inte att din kund kanske står med sitt livs mest omfattande och pengaslukande projekt och är helt utlämnad till att såna som du faktiskt vet vad ni sysslar med? Arrogansen är total.
Seriöst tips som du säkert skiter fullständigt i: Fixa till din störda tankebild angående ”gnälliga kunder” och försök samarbeta med kunder så ska du ser att det blir bra mkt mindre problem när du ska jobba.
Det skall vara vätska eller lufttryck i slangarna när gjutning utförs, det sade min vvsmontör.J JT8 skrev:Det är väl ditt eget ansvar att se till att ditt bygge inte fryser? Varför beställer du en provtryckning när du inte har tak på huset? Är du en sådan som ska spara pengar på att vara byggherre och inte riktigt har koll på vad du gör? Beställde du provtryckning med glykol/sprit specifikt? I annat fall får du lära dig till nästa gång och skarva slangen som spruckit.