Intressant tråd. Tyvärr spänner den över 13 sidor. När trådar blir så långa tappar man sammanhanget och eftersom folk sällan orkar läsa igenom allt som tidigare skrivts så återkommer ofta samma saker (helt i onödan). Trådarna fylls dessutom alltför ofta med rent skräp i form av ett fåtal personer som närmast startar krig med varandra. Påfallande ofta vissnar TS och slutar skriva men tråden lever vidare i många sidor till.

Det här skulle givetvis kunna lösas genom bättre disciplin hos dem som svarar (skippa allt BS, killgissningar och personliga vendettor) samt bättre moderering (ett hästjobb tyvärr, med tanke på mängden inlägg som skickas in). Kommer på mig själv med att önska att det fanns någon sorts spärr så att en och samma person - TS undantagen - inte kan svara mer än tex 3, möjligen 5, gånger i samma tråd. Kanske är det ingen ny ide, kanske är den dum, kanske finns den redan, vad vet jag. Är dock rätt säker på att en sådan spärr skulle ha gjort nytta i många av trådarna på forumet.

EDIT: Och med mitt inlägg blev tråden 14 sidor ;) /EDIT
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
U Uffe-Nacka skrev:
Har du någon länk till leverantören till ”ventilerad metallskena ?
Rätt säker på att de är original i huset, och därmed äldre än mig. Så tyvärr.

Men har alltid tyckt att det var en fiffig lösning. Finns säkert nackdelar också, men...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver nog läsa på konsumentlagarna ett par gånger till. Man ska inte behöva beställa en provtryckning med frostskydd, det är yrkesmannens ansvar att utföra tjänsten fackmannamässigt.
I det fackmannamässiga utförandet ingår också kommunikation t.ex.
"Ska ni driftsätta detta imorn?"
"Ok, då fyller jag med vatten men se för fn till att få igång värmen innan det fryser" osv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Det du kommer fram till är alltså att det inte är självklart utan ord står mot ord och vi behöver mer fakta på bordet av TS ännu hellre av båda parter men det lär inte hända. Ändå påvisar du en extremt självsäker hållning om att du vet exakt vad som gäller.
Om ord står mot ord antar jag att vi inte vet. Är parterna överhuvudtaget oense om vad som skett och sagts?

Här kan vi endast förhålla oss till vad konsumenten sagt eftersom det är den informationen vi har. Att spekulera kring vad motparten tycker tänker eller har gjort leder sällan någon vart. Vi får helt enkelt vara nöjda med att diskutera utifrån den information vi har - det är verkligheten för ett diskussionsforum.

Att ingenting är solklart och svartvitt i juridiska frågor brukar vara klart för alla - det som dock är svartvitt och det vi kan uttrycka oss självsäkert kring, det är vad som står i konsumentlagarna. I inlägg #14 fanns också en referens till ett fall som skulle kunna likna detta, med ett tydligt utfall i linje med vad som här sägs om konsumentlagarna och fackmannens ansvar.

@Jerald Stuartson, du har i tråden haft flera invändningar mot resonemanget utan att detaljera din egen ståndpunkt. Det kanske är dags att du själv förtydligar din uppfattning och motiverar den? Med grund i de uppgifter vi har från TS. Försök inte smita undan med hänvisning till det vi inte vet.

Tex är ju byggherre vs konsument situationen intressant, även om jag är rätt säker på att man inte förlorar sin konsumenträtt bara för att man som lekman tar rollen som byggherre. @Tossegubbe får det att låta som att alla som jobbar under en byggherre gör det helt utan eget ansvar, vilket förstås faller på sin egen orimlighet. Alla fackmän är förstås ansvariga för det arbete de själva utför. Att byggherren har ett övergripande ansvar betyder ju inte att han tar över ansvaret från en fackman, bara att han är den som pekar på den som gjort fel och säger "fixa din skit innan du går hem".
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M Matteji78 skrev:
Hej! Man provtryck väl alltid med lufttryck, finns väl ingen rörmokare som provtrycker med vatten? Det är ju han som klantat sig, fanns ju inget tak ens!!
alla rörmokare är certifierade och ackrediterade för provtryckning med gas?

https://www.swedac.se/amnesomraden/trycksattning-med-gas/
 
Byggherre är den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten.

Den som köper huset på ritning är byggherre, inte byggföretaget som bygger det. Även om de har en totalentreprenad är beställaren byggherre.

Ofta väljer man för kontor och butiker att avtala om att hyra byggnaden från ett fastighetsbolag som då blir byggherre istället för den som kommer att nyttja lokalerna.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Jaha, utveckla gärna.



Jaha, utveckla gärna.



Nej, jag utgår från det TS skriver.



Jasså det säger du. TS ljuger alltså? Allvarlig anklagelse. Då antar jag att du var med på "upphandlingen/beställningen"? Är det du som är hantverkaren?
Detta svammel utan substans bara hittepå
 
A
useless useless skrev:
alla rörmokare är certifierade och ackrediterade för provtryckning med gas?

[länk]
det haltar lite
detta inbär att du inte får använda tryckluft alls, du kan inte fylla ett lastbilsdäck eller entrepenadmaskin dito
du får inte öppna kranarna till ett kylaggregat etc.
men kallar du det täthetskontroll...
 
electroluxaren skrev:
men kallar du det täthetskontroll...
Ja, täthetskontroll får man göra med ett lågt tryck. Men är det provtryckning så ska man upp på högre tryck, vilket kräver ackreditering, avlysning dokumenterad riskbedömning, etc.
 
A
useless useless skrev:
Ja, täthetskontroll får man göra med ett lågt tryck. Men är det provtryckning så ska man upp på högre tryck, vilket kräver ackreditering, avlysning dokumenterad riskbedömning, etc.
nu vet ju inte jag med vilket tryck du testar golvvärmeslingor, det kanske är 1,75 ggr sprängtrycket
det blir ju lite mer i en kylanläggning.
det finns väl inga krav på att testa vattenslangar till sprängtryck?
 
T Tossegubbe skrev:
en KA och byggherre som har koll på större projekt bör iaf rimligtvis finnas utsedd.
En byggherre är ingen man utser utan den som låter uppföra ett hus blir byggherre helt automatiskt.

T Tossegubbe skrev:
Tveklöst om det är denne som är byggherre men det vanliga är att det avtalas bort
Var hittar du lagstöd för att rollen som byggherre kan avtalas bort?

Man kan avtala bort uppgiften att bygga ett hus på korrekt sätt men byggherre är fortfarande den som låter uppföra ett hus. Så här beskriver Garbo sin syn på byggherre:

Text om roller och entreprenadformer i byggprojekt: byggherre, totalentreprenad, generalentreprenad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


T Tossegubbe skrev:
Inget säger att köpare och byggherre är samma person
Inget mer än möjligen plan- och bygglagen då:
Text på svenska, definition av "byggherre", relaterar till konstruktion och projektledning.

T Tossegubbe skrev:
byggherren behöver inte ens vara en fysisk person.
Vad har detta med saken att göra? :thinking:
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det finns väl inga krav på att testa vattenslangar till sprängtryck?
Enligt bl a Säker vatten (och de flesta tillverkares anvisningar) ska man göra minst en dokumenterad provtryckning av alla prylar.

Tryck- och täthetskontroll
Rörinstallationer ska tryck- och täthetskontrolleras innan de tas i drift. Kontrollerna ska dokumenteras.

Tryck- och täthetskontroll av plaströrssystem och blandade plast- och metallrörsystem

Fas 1 - Trycksätt rörledningssystemet till ett kontrolltryck av 1,43 x beräkningstrycket under minst 30 minuter. Kontrolltrycket ska vara 14,3 bar för tappvattensystem och 8,6 bar för värmesystem. Trycket får inte sjunka under kontrolltiden. Ledningssystemet kan komma att behövas fylla på under kontrolltiden. Fas 2 - Efter 30 minuter sänks kontrolltrycket snabbt till 7,5 bar för tappvattensystem och 4,5 bar för värmesystem. Detta tryck ska bibehållas under minst 90 minuter. Trycket ska normalt öka något under kontrolltiden. Rörledningssystemet ska avsynas i sin helhet.

Tryck- och täthetskontroll med luft
Tryck- och täthetskontroll med luft eller annan gas ska utföras enligt krav i AFS 2006:8.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
detta inbär att du inte får använda tryckluft alls, du kan inte fylla ett lastbilsdäck eller entrepenadmaskin dito
I AFS 2006:8 står det:
Föreskrifterna gäller inte vid pumpning av hjul och däck.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T TobbeP skrev:
Jag är rätt övertygad om att du missar helt vad byggherrens ansvarsområde är, nu är det drygt femton år sen jag iklädde mig den rollen men vad jag minns består byggherrens roll för det övergripande ansvaret att lagar och regelverk på arbetsplatsen följs av entreprenörerna som utför arbetet.

Ditt exempel om takstolarna är iallafall fullständigt fel, det faller på sin egen orimlighet att rollen som övergripande ansvarig inte bara måste vara insatt i hur en takkonstruktion ska dimensioneras - utan även göra en hållfasthetsberäkning av den färdiga konstruktionen...

Poängen med att köpa färdiga takstolar är just att producenten intygar hur stor belastning den klarar under förutsättning att den monteras enligt ritning, och om den sedan ändå kollapsar så är det producenten som blir ersättningsskyldig.

Om man tänker sig att det ska byggas en riktigt stor byggnad med en yta på 10000m² så är det fortfarande enbart en ensam byggherre som står som ansvarlig.
Att han i sin tur kan delegera arbetet till flera personer förändrar inte ansvarsfrågan - men om man då tänker sig en byggarbetsplats med ett par tusen arbetare så tror jag att det bygget skulle ta rätt lång tid om det ändå bara var en ensam person som tvingas närvara vid alla arbetsmoment för att hålla ryggen fri om någon gör ett fel.
Prec, byggherren är ansvarig men kan som du säger delegera ut ansvaret hur han finner lämpligt men det ändrar inte ansvarsfrågan, gör någon ett misstag är det fortfarande byggherren som är ansvarig gentemot myndigheter tex. Sedan kan tex takstolstillverkaren vara ansvarig gentemot byggherren om sådant är avtalat men har jag som kund anlitat en byggherre och upptäcker ett fel på tex takstolarna så tar jag det till min byggherre som i sin tur ev kan ta det med underentrepenörer eller leverantörer, det behöver jag dock som kund inte bry mig om då min byggherre har ansvaret att allt blir rätt och att både arbetsmiljö och annat efterlevs.
 
T Tossegubbe skrev:
Prec, byggherren är ansvarig men kan som du säger delegera ut ansvaret hur han finner lämpligt men det ändrar inte ansvarsfrågan, gör någon ett misstag är det fortfarande byggherren som är ansvarig gentemot myndigheter tex. Sedan kan tex takstolstillverkaren vara ansvarig gentemot byggherren om sådant är avtalat men har jag som kund anlitat en byggherre och upptäcker ett fel på tex takstolarna så tar jag det till min byggherre som i sin tur ev kan ta det med underentrepenörer eller leverantörer, det behöver jag dock som kund inte bry mig om då min byggherre har ansvaret att allt blir rätt och att både arbetsmiljö och annat efterlevs.
Den enda gång du är kund till byggherren är om du är hyresgäst.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.