Cheesen
Cheesen Cheesen skrev:
Ja jag började med Jordfräsen idag..... Precis som jag misstänkte inte speciellt roligt.
[bild]
Misstänkte att garaget kommer att vara fullt med jordfräs projekt ett tag och att jag kommer att fundera en massa på hur jag ska få ihop skiten...
[bild]
[bild]
Motorn på 6 hästar var otroligt lätt.. ska försöka komma ihåg att byta olja i den när jag monterar ihop fräsen.
Hittade felet i alla fall i växxellåda... (Förutom att det stod en liter vatten därinne.) Det var en kjedja med tillhörande drev som gått sönder... nu är det bara frågan om att hitta delar... (dom kostar visst lite som narkotika)
[bild] [bild]

Det tog bara fem timmar att få isär skiten... och skitigt var det. Hatar med passion att vara mekaniker... men priset på en verkstad misstänker jag är högre än priset jag betalat för fräsen begagnad.
Öppen maskin med exponerade drev och kedjor i en arbetsbänk, verktyg och trasor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick tag på ett nytt drev... Det fanns inte enligt Husqvarna längre... Men lite proffsgoogling så löste det sig.
Nu väntar jag bara på kedjan som lokala handlaren har lokaliserat.
Konstaterar att ha baktången i fel ände återigen betalat sig i multibänken då jag nu enkelt kunde spänna fast båda axlarna samtidigt.

Nån som har tips på ett fett som kan vara lämpligt som inte kostar som heroin?

• Gilla
MickeLarsson
  • Laddar…
Svetsar rosthögen, mazdor från denna tidsperiod (2006) är rostbenägna. Jag är inte så van å svetsa rost så det ser lite ut som det gör, men det syns inte sen, under ett lager med epoxygrund, dinitrol ml och slutligen ett lager underredsmassa. Men hålla kommer det å göra. Nyplåten är ganska tjock också, 1,2mm.

Jv80N1qh.jpg

MPJYBH1.jpg

Har dock hela tröskeln kvar ännu att ta bort rosten underifrån, blir ett jäkla arbete. Sen andra sidan också. Där behövs det inte svetsas iallafall.

• Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Kan intyga om att det var väldigt snyggt även på helt nära håll!

nanowire nanowire skrev:
”Blomkruka” eller vad en ska kalla det. Har aldrig sågat något som luktat så gott tidigare!
Hjulen är de näst minsta länkhjulen från biltema, ger ca 1 cm markfrigång. Botten invändigt täckt med en bricka i 0,7 mm rostfri plåt med ett genomgående dräneringsrör i kanten så det inte blir vatten stående och botten ruttar.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
QUOTE="nanowire, post: 4819167, member: 54915"]”Blomkruka” eller vad en ska kalla det. Har aldrig sågat något som luktat så gott tidigare!
Hjulen är de näst minsta länkhjulen från biltema, ger ca 1 cm markfrigång. Botten invändigt täckt med en bricka i 0,7 mm rostfri plåt med ett genomgående dräneringsrör i kanten så det inte blir vatten stående och botten ruttar.

Visa bilaga 623102 Visa bilaga 623103 Visa bilaga 623101 Visa bilaga 623100 Visa bilaga 623099 Visa bilaga 623098[/QUOTE]

Tränat mina husmorsförmågor.

Sytillbehör med symaskin som syr tyg med svartvita fladdermusmönster.
Skapa konto

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Husbil 2022 börjar ta form.

Pågående arbete i en skåpbil där ett träramverk har byggts, inklusive en elektrisk skruvdragare och trämaterial.
Skapa konto

• Gilla
kingen101 och 10 till
  • Laddar…
Hjemmelaget verktygstavla av trä med fästen för sågblad och tillbehör i en verkstadsinställning.
Skapa konto

inget att skriva hem om men slog ihop en verktygstavla till sågen av lite spill. Skönt att få lite bättre ordning på klingor och tillbehör.

• Gilla
MickeLarsson och 12 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Tränat mina husmorsförmågor.

[bild]
Tips från skolslöjden. ;)
Om du sätter knappnålarna på tvären så kan du sy utan att plocka bort dem.

• Gilla
Porsibygg och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Tips från skolslöjden. ;)
Om du sätter knappnålarna på tvären så kan du sy utan att plocka bort dem.
Antingen det, eller också sätter man dem med huvudet mot sig, d.v.s. bort från pressarfoten. Då är de lättare att ta bort allt eftersom.

Redigerat:
richardtenggren
Jag låter svärmor sy!

Idag har det blandats spackel och flytspacklat, spännande att se om det blir så perfekt det bör bli!
Nyligen flytspacklat golv med synlig avloppsrör, laseravståndsmätare och skyddad pärmkant.
Skapa konto

• Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
A
En varg.

• En metallskulptur som föreställer en varg i en trädgård, gjord av återvunnet material.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Big builder och 14 till
  • Laddar…
Jag har varit arg på den historielösa klant som satte in den här dörren i huset från 1700-talet sedan vi köpte gården. Den står till och med nämnd i nya detaljplanen som något oönskat som man tyvärr får acceptera nu när den är på plats.

Inspirerad av den här gamla tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/aekta-fusksproejs.198480/ har jag nu gömt glaset bakom fuskpröjs och fuskpanel. Nu behöver jag bara få hit en större baxarsekt för att få tillbaka dörren, för den väger as.

Fasad på 1700-talshus med modern dörr och fönster utrustade med fuskpröjs och panel.
Skapa konto

En dörr upplagd på ett arbetsbord med nymonterade, vita fuskpröjs över dess glasruta.
Skapa konto

Röd dörr med fuskpröjs och fuskpanel i ett verkstadsutrymme, avsedd för ett 1700-talshus.
Skapa konto

• Gilla
Cjnilsson2 och 22 till
  • Laddar…
Blåst bort en massa mossa och hönsskit från taken och väggarna på uthusen med högtryckstvätten (Kärcher K4 någonting). Blev som nytt. Så nu ser det inte så luffigt ut längre.

Före:
Uthus före rengöring med högtryckstvätt, visar mossa och smuts på tak och vägg.
Skapa konto

Efter:
Röda uthus före rengöring med högtryckstvätt, mossa synlig på taket, omgärdade av trädgårdsredskap.
Skapa konto

WIP:
Delvis rengjord vit trävägg på uthus, före och efter högtryckstvättning mot mossa och smuts.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Pimpandet av bilen fortsätter. Sängbord med belysning och laddningsnöjlighet måste man ha.

Sängbord med inbyggd belysning och laddningskontakter monterat i ett fordon.
Skapa konto

Åsså det viktigaste - Lite dekaltrim.

Bilfönster med dekaltexten "EBM ELECTRONIC BODY MUSIC" omgiven av små skalleikoner.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Chentin och 5 till
  • Laddar…
nikasp
Maskin = lödkolv. Grymt nöjd att ha fixat nyckeln till en liten Toyota Aygo vi lånar av svågern som andrabil över sommaren. Andranyckeln vi fick med var helt massakrerad och låsknappen paj. Via en mekanikergrupp på FB fick jag gratis en skrotad Peugeot-nyckel så lödde loss och flyttade den lilla mikrobrytaren till befintlig nyckel. Tillsammans med nytt skal för 80 spänn via Amazon så blev den som ny.

Reparerad bilnyckel med nytt skal och en mikrobrytare lödd från en Peugeot-nyckel.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 20 till
  • Laddar…
Rostlagningen så uppdagade mera rostskador, hela undersidan av tröskeln kapades bort. Har gjort nya plåtbitar idag.
WETBpC9h.jpg

Lackat insidan med en primer som kan svetsas över
soPWSswh.jpg

Också ett testmontage av kompressorblocket på konsolen
L8yxaRSh.jpg

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.