297 114 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Toppen, redan allt för många långtradare på vägarna, många av de är tomma, för mycket skit som körs runt. Tar ner olyckor och dödsfall också om det minskar.skoge skrev:
Allt du köper har transporterats på en långtradare...köper du grönsaker direkt av bonden så har fröer & gödsel transporterats på en långtradareD djac skrev:
Men stackars dig, måste du betala så mycket skatt på utdelning över 53 000. Då blir det väl inga julklappar i år. Stackars fattiga sate.AndersMalmgren skrev:21 eller 22 procent spelar det någon roll? Poängen är dessutom att du måste ta ut hög lön för att kunna ta utdelning. Och då beskattas du med 66 procent efter 53k
Edit: dock borde jag gå ner i lön snart då jag har två anställda så 400k plus 5 procent av totala löneutaget i bolaget måste jag ta för att få ta ut 50 procent av totala löneutaget i utdelning
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Aha. Det var inte vad det handlade när jag började skriva om att flytta pengar utomlands. Jag vill gärna ha kvar en sommarbostad här.AndersMalmgren skrev:
Givetvis. Jag är inte säker på att jag kan flytta. Det är dock inte aktuellt på flera år.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Om du är skriven utomlands och uppehåller dig där majoriteten av året ser jag inte hur skatteverket kan ha en åsikt. Men man vet aldrig med demP pmd skrev:
Jo, men det är en marknad som urartat, både i användning av bilar, arrangemang med östeuropeiska tjänsteleverantörer och förutom livets nödtorft så körs det runt mycket varor som vi aldrig behövt ha hit. Allt detta dödar människor, både genom luftföroreningar och direkt i trafikolyckor, det är bra om okynnestransporterandet blir mindre.skoge skrev:
De transporterar pga att folk köper varor, det är ju där grundproblemet liggerD djac skrev:Jo, men det är en marknad som urartat, både i användning av bilar, arrangemang med östeuropeiska tjänsteleverantörer och förutom livets nödtorft så körs det runt mycket varor som vi aldrig behövt ha hit. Allt detta dödar människor, både genom luftföroreningar och direkt i trafikolyckor, det är bra om okynnestransporterandet blir mindre.
Nja,då har du ju öststaterna som kör mkt billigare än svenska åkerier... StoraEnso tar ex. hit bilar från Baltikum för att pressa priserna.D djac skrev:
Se till att det går på svenska bilar som skattar i Sverige istället
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Don't get me started.. har bekanta med stort åkeri så jag ser hur rutten den businessen är, de hade många bilar tidigare men idag köper de bilen som en tjänst, såklart från öst, sen äger de bara trailrarna själva. Det är inget roligt skick på vare sig bil eller förare men även här har ju "marknaden" fått optimera sakernas tillstånd.skoge skrev:
Om du vore jordbrukare...hur skulle du göra?S Styrman_jansson skrev:
Producera säg 5-6 ton potatis och hoppas att folk köper av dig med extrakostnaden att ha lagerlokal?
Producera 5-6 ton och sälja till grossist direkt?
Idag är det svårt för den enskilde jordbrukaren att sälja till kommuner & landsting