Fairlane
K Kane skrev:
Först i prioritet var skottning av cykelvägar .......
Vilket inte heller var smart, om man inte kommer fram till cykelvägen.
Oavsett helt korkat, och då tillhör jag ändå de som sällan/aldrig tar bilen till jobbet.
 
K Kane skrev:
Sauk har kanske en annan uppfattning.
[länk]
Jag väljer att se det som satir och att han insett att cykel är vad som gäller. Annars är det rent hat.

Han har en gigantisk SUV, så det är inte cyklarna som är problemet när han inte tar sig fram.
 
  • Arg
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ett faktum att fossil biltrafik måste minska. En solcellsladdad elbil ska det finnas plats för på vägarna och givet tiden det tar att bygga infrastruktur får man hitta andra medel för att begränsa fossilbilar. Man kan inte ta en paus med byggade under 20år och hoppas att man kommer ikapp senare. En väldigt enkel logik som det är märkligt att inte fler förstår.

EDIT: Många bra ideer? Jag kan inte påminna mig om att jag läst om EN ENDA bra ide från den tokstollen.
Kolla hur många bilresor som är kortare än 5 kilometer. Börja där.
 
  • Arg
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
K
Skönt att ha lång landsväg att köra på till jobbet. Brukar Max vara en cyklist nån dag i veckan sommartid och denna personen är smart och kör långt långt ut i kanten på gränsen till dör asfalten går över till grus
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jodå. Karl låg ju bakom den brillianta idén att skotta gångbanor före vägarna, så att alla som åkte buss skulle kunna komma fram till busshållplatsen. Sen att det inte kom någon buss.... Tänkte inte på det. :thinking:
Ja det var ju en jättebra ide. Undrar hur många hundratalsmiljoner det beslutet kostade sveriges företag i form av arbetstagare som inte kom till sitt jobb. Oavsett om man åkte buss eller bil.
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kolla hur många bilresor som är kortare än 5 kilometer. Börja där.
Den repliken kändes inte riktigt relevant för diskussionen eller så förstår jag inte alls vad du menar?

Det är inte 5km resorna som kräver ringleder och mer infrastruktur. Min poäng är att man inte kan se så kortsiktigt på trafikinfrastruktur som daniel gör när han tar varje tillfälle att stoppa infrastrukturbyggen bara för att mer vägar ökar trafiken. Det är ok att det blir fler bilar, bara de inte är fossilbilar.

Vi kommer snart kunna tillverka elbilar på ett miljövänligt sätt och då är det helt orimligt att vi behöver 10-20-30 år på oss att få till en fungerande infrastruktur att köra på. Det begränsar människors liv pga att transporter är en viktig del av det, det är en enorm tidstjyv som ej heller kan botas med kollektivtrafik.
 
Fario Fario skrev:
Ja man blir inte snygg eller cool av att åka buss de där milen till jobbet i Malmö. Men man blir extremt uppdaterad på netflixserier…
[bild]
Skönt att kunna göra annat än att köra bil =) Är faktiskt avundsjuk på ett par kollegor som cyklar till jobbet, de har ca 2 mil enkel på skogsvägar. Jag har tyvärr 4 mil som innefattar mörk smal landsväg.
 
  • Gilla
Paksi och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Självbedrägeriet.
När man betalar 1/5 av sina inkomster, när man lägger 1/6 av sin vakna tid i den samtidigt som man odlar svåra välfärdssjukdomar i sin kropp och drömmer om reklambilderna som industrin sålt till en, där bilen är i exotiska naturmiljöer i motljus-solnedgång samtidigt som man sitter fast på Essingeleden kl 18.45 och vindrutetorkarna geggar runt med något fettigt på glaset.
Det.
Haha det lär ju som reklam för att bli fetare och fulare. Suktar efter en hjärtinfarkt. Jag tycker uppriktigt synd om alla som ligger på essingeleden och lägger x antal timmar i veckan på att sitta och titta på andra bilar. Jag tänker mig att om man glömde gå och kissa innan så är man i en enormt jobbig situation. De få gånger jag kört upp till sthlm så ser jag till att stanna till på en mack i god tid innan vansinnet börjar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
...Essingeleden är ju inte ensam, även Karlstad, Göteborg, Malmö, mfl orter har långa köer varje morgon.
Jag kör ju faktiskt bil någon gång i veckan till Malmö (man kan tro av annat inlägg att jag bara åker buss) och har ett par filmsnuttar på hur det ser ut ganska ofta.

Denna filmad med 20x hastighet:

Och här från annat tillfälle:
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Du tar upp ett litet lokalt problem. Det är bara en liten minoritet om ca 10% av Sveriges befolkning som bor i Stockholm.
Generellt är det ett problem när cyklister cyklar i klunga bland bilarna, ja.
Det problemet måste vara MINIMALT med cyklister.
Alltid när jag upplever problem i trafiken så är det andra bilar, aldrig cyklar.

Du får räkna till xx antal procent på de som bor i Malmö, göteborg, lund. Framförallt Helsingborg som är ett gigantiskt trafikproblem pga bilar och lastbilar så att de förbjuder tung trafik att köra om.

Så frågan är egentligen, varför ligger man nära en enskild cyklist överhuvudtaget?
Jag var ute i måndags på en runda i mörkret, och en enda bil var tvungen att köra om mig i en armlängds avstånd trots att det inte fanns någon trafik. Jag var fullt synlig men han låg ändå nära trots han saktade ner.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag kör ju faktiskt bil någon gång i veckan till Malmö (man kan tro av annat inlägg att jag bara åker buss) och har ett par filmsnuttar på hur det ser ut ganska ofta.

Denna filmad med 20x hastighet
[media]
Och här från annat tillfälle i 8x hastighet
[media]
Varför kör du inte 110, det är ju inte en enda cykelklunga i vägen? Trodde vi var överens om att det är vi som cyklar som är problemet? :thinking:;)
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Varför kör du inte 110, det är ju inte en enda cykelklunga i vägen? Trodde vi var överens om att det är vi som cyklar som är problemet? :thinking:;)
Därför att det är svårt att hålla 110 när man kommenterar Byggahus på telefonen samtidigt! Så klart.

:cool:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Den repliken kändes inte riktigt relevant för diskussionen eller så förstår jag inte alls vad du menar?

Det är inte 5km resorna som kräver ringleder och mer infrastruktur.
Om du visste hur många resor som är så korta skulle du säga annat. Det ÄR de korta resorna som kloggar igen systemet. När jag kör bil till jobbet kör jag ut på E18 en kilometer, eftersom jag annars fastnar i en T-korsning i 10 minuter, där föräldrar som skjutsar barn till en skola blockerar vägen, eller får köra tre kilometer omväg på 50-väg. Så ser det ut för många, oavsett ort.

Till och med i Norrland har en majoritet av befolkningen mindre än 5 kilometer till jobbet, men kör ändå bil.

Värt att tänka på är också att det faktiskt är fler som har möjlighet att cykla än som har möjlighet att köra bil. Min tremänning med Downs syndrom tex kan aldrig få vanligt körkort. Men cykla går bra! Traktorkort har han också fått.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Det problemet måste vara MINIMALT med cyklister.
Alltid när jag upplever problem i trafiken så är det andra bilar, aldrig cyklar.

Du får räkna till xx antal procent på de som bor i Malmö, göteborg, lund. Framförallt Helsingborg som är ett gigantiskt trafikproblem pga bilar och lastbilar så att de förbjuder tung trafik att köra om.

Så frågan är egentligen, varför ligger man nära en enskild cyklist överhuvudtaget?
Jag var ute i måndags på en runda i mörkret, och en enda bil var tvungen att köra om mig i en armlängds avstånd trots att det inte fanns någon trafik. Jag var fullt synlig men han låg ändå nära trots han saktade ner.
Nä, man skall väl aldrig ligga för närea någon cyklist med bilen… tror inte någon sagt det?

Vad gäller städer o procent vet jag inte… har aldrig upplevt cyklister speciellt störande inne i städerna. Det är väl mest ute i förorterna de klungar ihop sig.
 
R Rkarlsson skrev:
Haha det lär ju som reklam för att bli fetare och fulare. Suktar efter en hjärtinfarkt. Jag tycker uppriktigt synd om alla som ligger på essingeleden och lägger x antal timmar i veckan på att sitta och titta på andra bilar. Jag tänker mig att om man glömde gå och kissa innan så är man i en enormt jobbig situation. De få gånger jag kört upp till sthlm så ser jag till att stanna till på en mack i god tid innan vansinnet börjar.
För att inte tala om vad gymkortet kostar då de måste träna på gym (dit de tar bilen) för att inte rasa ihop totalt. Cykla går garanterat snabbare för de flesta av dem, och då är man färdigtränad när veckan är slut.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.