3 384 037 läst · 18 228 svar
3384k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Grym video Ola! Gillar hur du inte bara visar du lösning utan också förklarar varför du väljer olika lösningar.
Vad tänker du kring att köra denna typer av "köttande" m vinklat anhåll på rikten? Så brukar jag göra, om det inte är väldigt noga, då kör jag fräs eller en vagga (liknande din) i planhyveln.
Vad tänker du kring att köra denna typer av "köttande" m vinklat anhåll på rikten? Så brukar jag göra, om det inte är väldigt noga, då kör jag fräs eller en vagga (liknande din) i planhyveln.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 198 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 198 inlägg
Det är mitt idiotprojekt. Snittar 1 st per år. Grannen brukar köpa pallkragar istället.ricebridge skrev:
Finns lite mer i min hustråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...v-villa-fran-1930.268810/page-15#post-2715755
För mitt ändamål e det snabbare i bandsågen. Tror jag kan rikta 3mm max, det blir ju ca tre körningar på det jag körde i ett svep på bandsågen. Sen när det gäller knoppar o annat smått recyklar jag gärna nåt från spillhögen o dom bitarna e ofta för små för att köra på rikten.Daniel_N skrev:
Klokt! Sen hör det ju till saken (kom att tänka på det när jag läste vad du skrev om små bitar) att rikta i 45 grader faktiskt inte är det allra enklaste och din jigg känns väldigt mkt bättre ur ett säkerhetsperspektiv oavsett om man har långa eller korta bitar.Ola C skrev:
Vaggan i planhyveln klarar för övrigt inte heller så små bitar, minimum hos mig är ca 30 cm
Jag börjar se ljuset i tunneln nu med mitt skär&slipbord med utsug. Den här ASEA-spånfläkten har fått ett matchande motorskydd och ska blåsa ut genom väggen, vet inte m3/h men 250 W trefas blir nog lagom flås. På utsidan kommer det hänga en uppsamlingspåse a la Arboga pelarslip. Återstår att lösa vilken slang jag ska ha mellan bord och fläkt, helst både eldfast och smidig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Ola en genomgång på din ”svarv-fräs-jigg” vore sjukt najs.
Den är ordentligt genomgången redan...dock inte med film. https://www.byggahus.se/forum/threads/quick-and-dirty-fraessvarv.311729/norrbottenssnickaren skrev:
Svarv 2.0 är så sakteliga på gång.
Har ju redan konstaterat att 3D-skrivning är bra under VAB men det verkar funka när man är sjuk själv också...
Blev två Kärcher-kontakter anpassade för dels Festool-slang och dels Bauhaus billiga dammteknikslang. Båda använder invändig gänga som passar slangen så man slipper ärtrörsstorlek på genomförningen...
Blev två Kärcher-kontakter anpassade för dels Festool-slang och dels Bauhaus billiga dammteknikslang. Båda använder invändig gänga som passar slangen så man slipper ärtrörsstorlek på genomförningen...
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 198 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län