3 396 724 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Grovdimensionering av vått smutsigt virke handlade det alltså om. Anchor tjänade mig väl som skrubbis, den tog full-långa millimetertjocka spånor. Det var, trots mitt generella hyvelsnobberi, mycket tillfredsställande.nanowire skrev:
Det våta virket gjorde hyvelsulan blålila, och missfärgade på sina ställen virket. Antar att det var garvsyra på något sätt, oklart exakt vad som hände. En ytterligare anledning till att det var skönt att använda Anchorn.
Nu har jag ställt helgens projekt på plats, och har därmed en huggkubbe i vardagsrummet!
Visa bilaga 206736
Mer dokumentation här:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...uggkubbe-och-annan-slojdutrustning-i-lgh.html
Visa bilaga 206736
Mer dokumentation här:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...uggkubbe-och-annan-slojdutrustning-i-lgh.html
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Mmm, nog för att jag tycker barn ska göra sig illa för att lära sig, men med den skärpa mina yxor och knivar har gör de sig bäst utom räckhåll för en 2-åring och en 4-åring. Eller som ovan: med ett eggskydd som ingen av tjejerna får av.KnockOnWood skrev:
Då dottern blivit inbjuden till ett piratkalas i helgen fick jag en förevändning för att köra lite maskiner...
Plommon i handtaget och gråal i bladet, kanske inte de tåligaste träslagen men det blir ett lätt och relativt harmlöst vapen. Dessutom blir jag av med lite spill...
Dessvärre sade gummeringen på ena bandsågshjulet upp sig under sågningen så nu har man väl lite jobb framför sig med att hitta rätt, beställa och montera... ;/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plommon i handtaget och gråal i bladet, kanske inte de tåligaste träslagen men det blir ett lätt och relativt harmlöst vapen. Dessutom blir jag av med lite spill...
Dessvärre sade gummeringen på ena bandsågshjulet upp sig under sågningen så nu har man väl lite jobb framför sig med att hitta rätt, beställa och montera... ;/
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Fick klart den där backplaten till svarven. Visade sig att den blev för tight mot flänsen på svarven när jag väl spände fast chucken i den. Fick centrera in plattan igen och ta tre hundradelar till.
Sedan blev det en timmes städande av svarven =/
Dimensionerade lite furu för att göra french cleats till montering av en projektorduk. Första gången på aplänge jag kört hyvlarna i snickeriet. Gick bra fram till att jag bytte säck i spånsugen. Misslyckades med att få den rätt i lådan under cyklonen vilket resulterade i att en säck spån hamnade i filterlådan. Tyvärr är hela anläggningen lite tight och jag har aldrig ens testat att komma åt filtret (inre lådan på bilden nedan).
Fick bygga en ramp till kompressorn för att kunna dra ut den (man får inte ut den genom dörren), klättra över kompressorn under rören, Lossa 38 M6-skruvar och tömma och dammsuga filterlådan. Något trångt, något dammigt.
Kvällen avslutades med att jag sågade upp ett hål i lådan under cyklonen och limmade i en bit polykarbonat för att se vad som händer.
Sedan blev det en timmes städande av svarven =/
Dimensionerade lite furu för att göra french cleats till montering av en projektorduk. Första gången på aplänge jag kört hyvlarna i snickeriet. Gick bra fram till att jag bytte säck i spånsugen. Misslyckades med att få den rätt i lådan under cyklonen vilket resulterade i att en säck spån hamnade i filterlådan. Tyvärr är hela anläggningen lite tight och jag har aldrig ens testat att komma åt filtret (inre lådan på bilden nedan).
Fick bygga en ramp till kompressorn för att kunna dra ut den (man får inte ut den genom dörren), klättra över kompressorn under rören, Lossa 38 M6-skruvar och tömma och dammsuga filterlådan. Något trångt, något dammigt.
Kvällen avslutades med att jag sågade upp ett hål i lådan under cyklonen och limmade i en bit polykarbonat för att se vad som händer.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Tillbehörsväskans innehåll ökade stadigt..
Så det blev en enkel verktygsväska att lägga ner allt i. Nu är det betydligt mer lättöverskådligt.
Logga in
Skapa konto
Så det blev en enkel verktygsväska att lägga ner allt i. Nu är det betydligt mer lättöverskådligt.
Logga in
Skapa konto