3 392 245 läst · 18 252 svar
3392k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Idag skulle jag även såga ut en bit på del av en sida av en stående väggplanka, som skulle sitta precis till höger om ett fönster. Jag kör först med sänksåg plus skena och sedan handsågar jag ut resten.
Sänksågen fick en kickback, som jag inte var beredd på, och hoppade till bakåt. Både plankan och skenan fick sig en smäll. Plankan fick kasseras, men som tur var är hugget i skenan mest av estetisk natur...
Jag var nog lite slarvig och förde inte sågen framåt när jag sänkte klingan.
Sänksågen fick en kickback, som jag inte var beredd på, och hoppade till bakåt. Både plankan och skenan fick sig en smäll. Plankan fick kasseras, men som tur var är hugget i skenan mest av estetisk natur...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var nog lite slarvig och förde inte sågen framåt när jag sänkte klingan.
Det går snabbt när det väl händer...Mycket bättre än att föra sågen framåt när man sänker klingan är se till att klingan är helt nere innan den möter materialet. Så skall 99% av snitten gå till. Ibland måste man börja mitt i, eller så måste man av någon anledning sänka ner klingan i materialet, då rekommenderar jag varmt att man använder kickback-skydden.
Här var det att jag måste börja mitt i materialet. Jag använde Festools Panther-klinga, och jag har läst att det är större risk att få kickback med den.
Kickback-skydd måste jag ha missat, vad är det?
Kickback-skydd måste jag ha missat, vad är det?
Pantherklinan är defintivt värst när det gäller kickback. Kickbackskyddet är en liten plastbit som monteras på skenan precis bakom sågens bas, hindrar sågen att tryckas bakåt.Microkatten skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Bygger in lite mera sorby liknande funktioner i min bandslip, ett system så jag snabbare kan sätta vinklarna (90,60,45,30,15 grader)
Bilden visar bordet satt till 45 graders vinkel. M6 bulten så är slipad till en punkt som passar in "skålarna" jag borrat i sidan på formbordet. Jag är dock ganska säker att att jag redan nu kommer modifiera hur den funkar genom att borra hålen rakt igenom på istället för bara att ha små koniska skålar. Och skippa gängorna helt om det går. Lite mera som den riktiga sorby slipen.
Bilden visar bordet satt till 45 graders vinkel. M6 bulten så är slipad till en punkt som passar in "skålarna" jag borrat i sidan på formbordet. Jag är dock ganska säker att att jag redan nu kommer modifiera hur den funkar genom att borra hålen rakt igenom på istället för bara att ha små koniska skålar. Och skippa gängorna helt om det går. Lite mera som den riktiga sorby slipen.
Äntligen fått upp lite förvaring för virke!
Detta är främst för sånt virke man inte använder till vardags och kommer även att fungera som upphängning för kommande spånsugsrörsystemet. Detta gjorde att sista hyllnivån inte är klar än, så det får bli nästa etapp i verkstan.
Det blev även en lite film om äventyret!
https://youtu.be/CUKqHGyi5mE
Detta är främst för sånt virke man inte använder till vardags och kommer även att fungera som upphängning för kommande spånsugsrörsystemet. Detta gjorde att sista hyllnivån inte är klar än, så det får bli nästa etapp i verkstan.
Logga in
Skapa konto
Det blev även en lite film om äventyret!
https://youtu.be/CUKqHGyi5mE
Medlem
· Västra Götaland
· 401 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Pysslar med en grind då frun och jag väntar en liten. Fräste en mall i cncn och använde en 30mm fräsring med ett kvart tums stål. Det är 9mm björkplywood och ramen är också 9mm. Fick se förlagan till denna hos en vän byggd i samma material. Polarens pappa byggde förlagan med en mindre maskinpark men men kanonresultat.
Använt dominon för kuls skull. Förhoppningsvis blir den klar imorgon
Redigerat: