Microkatten
Idag skulle jag även såga ut en bit på del av en sida av en stående väggplanka, som skulle sitta precis till höger om ett fönster. Jag kör först med sänksåg plus skena och sedan handsågar jag ut resten.

Sänksågen fick en kickback, som jag inte var beredd på, och hoppade till bakåt. Både plankan och skenan fick sig en smäll. Plankan fick kasseras, men som tur var är hugget i skenan mest av estetisk natur...

Skadad väggplanka och sågskena efter kickback från sänksåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var nog lite slarvig och förde inte sågen framåt när jag sänkte klingan.
 
Det går snabbt när det väl händer...Mycket bättre än att föra sågen framåt när man sänker klingan är se till att klingan är helt nere innan den möter materialet. Så skall 99% av snitten gå till. Ibland måste man börja mitt i, eller så måste man av någon anledning sänka ner klingan i materialet, då rekommenderar jag varmt att man använder kickback-skydden.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Här var det att jag måste börja mitt i materialet. Jag använde Festools Panther-klinga, och jag har läst att det är större risk att få kickback med den.

Kickback-skydd måste jag ha missat, vad är det?
 
Microkatten skrev:
Här var det att jag måste börja mitt i materialet. Jag använde Festools Panther-klinga, och jag har läst att det är större risk att få kickback med den.

Kickback-skydd måste jag ha missat, vad är det?
Pantherklinan är defintivt värst när det gäller kickback. Kickbackskyddet är en liten plastbit som monteras på skenan precis bakom sågens bas, hindrar sågen att tryckas bakåt.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Pantherklinan är defintivt värst när det gäller kickback. Kickbackskyddet är en liten plastbit som monteras på skenan precis bakom sågens bas, hindrar sågen att tryckas bakåt.
Hindrar även sågen från att lyfta från skenan medan den ligger an mot stoppet om jag inte minns fel.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
richardtenggren
FS-RSP är ju inte så dyr heller, kanske skulle köpt en så man har hemma :)
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
FS-RSP är bra att ha två av även som stopp när man fräser med skentillsattsen. Festool-fräs på en arbetsbänk med skentillsats och FS-RSP-stopp monterade på en skena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Bygger in lite mera sorby liknande funktioner i min bandslip, ett system så jag snabbare kan sätta vinklarna (90,60,45,30,15 grader)

32270789335_8f31603816_c.jpg

Bilden visar bordet satt till 45 graders vinkel. M6 bulten så är slipad till en punkt som passar in "skålarna" jag borrat i sidan på formbordet. Jag är dock ganska säker att att jag redan nu kommer modifiera hur den funkar genom att borra hålen rakt igenom på istället för bara att ha små koniska skålar. Och skippa gängorna helt om det går. Lite mera som den riktiga sorby slipen.

32270840065_57d3938dba_c.jpg
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
S
Provsågat lite mdf, i morgon kväll ska jag hjälpa polaren att såga till fönstersmygar till 5 fönster
 
Ikväll har det limats ihop lådfronter till dotterns garderob... Ett projekt som har dragit på sig under hela föräldrarledigheten sedan i juni :surprised: Det får bli klart snart så man kan börja på något nytt...
 
Äntligen fått upp lite förvaring för virke!
Detta är främst för sånt virke man inte använder till vardags och kommer även att fungera som upphängning för kommande spånsugsrörsystemet. Detta gjorde att sista hyllnivån inte är klar än, så det får bli nästa etapp i verkstan.

Virkesförvaring monterad på verkstadsvägg, med upphängning för spånsugsrör, stege och fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev även en lite film om äventyret! ;)
https://youtu.be/CUKqHGyi5mE
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Mina är gjorda på exakt samma vis, tog dock 45 x 45 instället för att såga ner en 70 x 45. Kan medela att det är väldigt stabilt och mitt rack bär redan mängder med virke.

Stabilt trähyllor och förvaringsrack fyllt med virke i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Har gjort en liten passare enligt John Heisz design, fast i mässing:

32140688932_1de513755c_b.jpg

32251367496_d1a144c336_b.jpg

32170570781_462a0e262b_b.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcussjogren och 9 till
  • Laddar…
Delar av en trägrind under konstruktion på en arbetsbänk i en verkstad, omgiven av verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av en grind under tillverkning, med utskurna spår och dominofogar i 9mm tjock björkplywood på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högkvalitativ bild av en handgjord grind under konstruktion med utsågade spår i björkplywood och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar av en hemmagjord grind i björkplywood under konstruktion på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pysslar med en grind då frun och jag väntar en liten. Fräste en mall i cncn och använde en 30mm fräsring med ett kvart tums stål. Det är 9mm björkplywood och ramen är också 9mm. Fick se förlagan till denna hos en vän byggd i samma material. Polarens pappa byggde förlagan med en mindre maskinpark men men kanonresultat.

Använt dominon för kuls skull. Förhoppningsvis blir den klar imorgon :)
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Hyvlat en ekstock. Nu trött.

Trästock på bänk omgivet av träspån, hyvlat för täljprojekt, med hyvel och skrubbhyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.