jonmo skrev:
Hyvlat en ekstock. Nu trött.

[bild]
Jag tror bara det är hyvelns plasthandtag som gjort dig deprimerad. Om du använt ngn av dina fina hyvlar hade du varit piggare efter än innan ;)
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
nanowire skrev:
Jag tror bara det är hyvelns plasthandtag som gjort dig deprimerad. Om du använt ngn av dina fina hyvlar hade du varit piggare efter än innan ;)
Grovdimensionering av vått smutsigt virke handlade det alltså om. Anchor tjänade mig väl som skrubbis, den tog full-långa millimetertjocka spånor. Det var, trots mitt generella hyvelsnobberi, mycket tillfredsställande.

Det våta virket gjorde hyvelsulan blålila, och missfärgade på sina ställen virket. Antar att det var garvsyra på något sätt, oklart exakt vad som hände. En ytterligare anledning till att det var skönt att använda Anchorn.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Tydligen syns inte bilden, nytt försök:

Huggkubbe i ek placerad i ett hörn av vardagsrummet bredvid en vit möbel, med en kniv till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
jonmo skrev:
Tydligen syns inte bilden, nytt försök:
Syns bättre nu!

Och välkommen till vår Hugg-Kubb-Klubb! Nu är vi i alla fall två (y)

Yxan sitter fast i en vedklabb med en morakniv för småstickor framför en kakelugn inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS
Lägg märke till den välplacerade morakniven för att spänta småstickor :)
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Syns bättre nu!

Och välkommen till vår Hugg-Kubb-Klubb! Nu är vi i alla fall två (y)

[bild]

PS
Lägg märke till den välplacerade morakniven för att spänta småstickor :)
Mmm, nog för att jag tycker barn ska göra sig illa för att lära sig, men med den skärpa mina yxor och knivar har gör de sig bäst utom räckhåll för en 2-åring och en 4-åring. Eller som ovan: med ett eggskydd som ingen av tjejerna får av.
 
jonmo skrev:
ett eggskydd som ingen av tjejerna får av.
Tror du verkligen på det...? ;)


EDIT: Riktigt snygg huggkubbe för övrigt!
 
Då dottern blivit inbjuden till ett piratkalas i helgen fick jag en förevändning för att köra lite maskiner...

Hemmagjord träpistol för barns lek med plommonträ i handtag och gråal i bladet på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plommon i handtaget och gråal i bladet, kanske inte de tåligaste träslagen men det blir ett lätt och relativt harmlöst vapen. Dessutom blir jag av med lite spill... ;)

Dessvärre sade gummeringen på ena bandsågshjulet upp sig under sågningen så nu har man väl lite jobb framför sig med att hitta rätt, beställa och montera... ;/
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
En flaska rött vin förvarad i ett handgjort träpussel med rep vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjort ett vinpussel
 
  • Gilla
niklasn och 5 till
  • Laddar…
Fick klart den där backplaten till svarven. Visade sig att den blev för tight mot flänsen på svarven när jag väl spände fast chucken i den. Fick centrera in plattan igen och ta tre hundradelar till.

backplate3.jpg

Sedan blev det en timmes städande av svarven =/

Dimensionerade lite furu för att göra french cleats till montering av en projektorduk. Första gången på aplänge jag kört hyvlarna i snickeriet. Gick bra fram till att jag bytte säck i spånsugen. Misslyckades med att få den rätt i lådan under cyklonen vilket resulterade i att en säck spån hamnade i filterlådan. Tyvärr är hela anläggningen lite tight och jag har aldrig ens testat att komma åt filtret (inre lådan på bilden nedan).

cyklon2_3.jpg

Fick bygga en ramp till kompressorn för att kunna dra ut den (man får inte ut den genom dörren), klättra över kompressorn under rören, Lossa 38 M6-skruvar och tömma och dammsuga filterlådan. Något trångt, något dammigt.

Kvällen avslutades med att jag sågade upp ett hål i lådan under cyklonen och limmade i en bit polykarbonat för att se vad som händer.
 
Låter som en typisk arbetsdag. 20% getting things done. 80% fixa allt skit runt om som inte funkar......:)
 
  • Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
Man blir lite nostalgisk när man ser en HP48 :)
 
RPN är det enda som funkar på miniräknare......
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
MathiasS skrev:
RPN är det enda som funkar på miniräknare......
Kan bara hålla med :)

Från en stolt ägare av en HP25; RPN och programmerbar med hela 49 programsteg. Coolare än så blev det inte 1975....
 
Tillbehörsväskans innehåll ökade stadigt..
En öppen verktygsväska med diverse tillbehör inuti och en ny verktygsväska i plastförpackning på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det blev en enkel verktygsväska att lägga ner allt i. Nu är det betydligt mer lättöverskådligt.
Verktygsväska med olika verktyg och tillbehör ordnade för överskådlighet, inklusive hörselskydd och tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.