findus42 skrev:
Nano@
Du får höja blicken lite ;). Flexibla, töjbara material ger genvägar till dubbelkrökta konstruktioner (tvångströjor t ex).
Skämt åsido. Är inte där ännu men skulle gärna hålla på med stoppmöbler. Nu inskränker sig kompetensen till att jag avkodar flickvännens stickmönster.

Mvh Findus
Håller med, jag har fuskat lite med att klä om möbler. Läder är lite mer förlåtande än tyg, det vore också skoj att bli bättre med.
Men stickning fick jag nog av i syslöjden, det kommer jag aldrig mer prova😝
 
Kanske inte idag men väl i närtid har jag kört denna maskin, inte min och inte ett verktyg men ändå lite kul. Cirka 100m på sex timmar... ;)

Snökanon i drift som skapar snö på natten med omgivande snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
När jag städade i snickarhålan idag hittade jag en låda med arvegods som jag förträngt, bl.a. lite hyvlar

Olika gamla trähyvlar i olika storlekar utspridda på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade på att jämföra största och minsta hyveln jag har:)

Två trähyvlar placerade på ett trägolv, en stor gammal hyvel och en mycket mindre modern hyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GertD och 4 till
  • Laddar…
Fina grejer, sådana skulle jag inte ha något emot att hitta också.

Själv tappade jag ett lock till en traktörpanna i köksgolvet idag, som tur var gick glaset inte sönder men nog plastknoppen, så jag svarvade ett nytt utav ek:
31346188484_84532f0902_b.jpg
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Limmat lite stål igen. Drygt två m hög, 20x20x2 mm fyrkantsrör. Står stabilt med två skruv i väggen och en i golvet.

Metallsågning av 20x20 mm fyrkantsrör fastspänd i en arbetsbänk, spån och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röda metallhörn använda för att limma ihop stålkonstruktion av fyrkantsrör på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svetsade stålfyrkantsrör i verkstadsmiljö, med synlig svetsfog och rökgaser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två meter hög konstruktion av 20x20x2 mm fyrkantsrör fastsatt med svetsklämmor på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stålstomme av fyrkantsrör i verkstad, fastskruvad i tak och golv, omgiven av verktyg och borrsatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två meter högt hemgjort fyrkantsrörsställ bredvid en brinnande kamin med vedträ bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
roli och 7 till
  • Laddar…
Vet inte om en virkestork räknas som verktyg. Men den har jag fyllt nu i kväll. Så om 3-4 veckor är träd ångbastun klar.

Obehandlade träplankor med naturliga kanter staplade i en virkestork för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staplar av sågat virke ordnade i en virkestork för torkning inför bygget av en ångbastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
Svarvade grovt till andra sidan av en adapterplatta till chuck på svarven. Får se till att slutföra den i morgon och ta en bild.
 
Nu har det sorterats igen...

Den här gången blev det en grovsortering. Detta var utgångsläget... en salig blandning i massa småpåsar :D
En grovsortering av byggmaterial i småpåsar, lådor och hinkar på ett matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska köpa fler lådor från Classe. Tycker dom verkar fungera bra so far. Locket är uppmärkt så att jag ser vilka dimensioner det är.
Öppen sorteringslåda med fack indelade för koppar- och mässingsrördelar för VVS-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite småplock med "bra att ha".
En organiserad låda med sorterade byggmaterial som klämmor, skruvar och anslutningsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brukshinken med verktygen. Har en del annat, större, som får ligga på hyllan.
En hink fylld med bygg- och renoveringsverktyg, sortimentslåda och tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det en låda till nuvarande projekt "nytt vatten till kök och badrum".
Blandning av VVS-delar och fästen i en brun kartong, inklusive rörkopplingar, klämmor och plastpåsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen en låda med bra att ha, överblivet, reservdelar, för stora delar mm. Det är sådant som ska upp på en hylla i källaren i uppmärkta lådor.
Låda med blandade VVS-detaljer för köks- och badrumsprojekt, inklusive rör, kopplingar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hel påse skräp blev det.... :surprised:
En öppen plastsäck fylld med olika små påsar och oidentifierbara föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag tror nog att det snart blir en liknande väska som jag kör med till elprylarna, som ni såg någon sida tidigare. Det blir mycket mer överskådligt känns det som.
 
Svarvade lite men gick bet på de sista momenten i pelarborrmaskinen då jag fått fel borrchucksdorn när jag beställde ny chuck =/
 
Bilder?

PS kom förbi o borra nästa gång:)
 
Inga stordåd precis, bara så nöjd att jag lyckats dimensionera en träbit med handverktyg och fått alla vinklar raka och korrekta. Det känns bra att kunna göra sånt för hand när man tidigare bara fått kilformade profiler då man hyvlat för hand.

Har pillat och ställt in mina hyvlar nu så jag är riktigt nöjd med alla och då vill man nyttja dom mera när man vet det går. Tidigare har de mest haft diverse skavanker och problem, speciellt Esteel 4an som nu gör riktigt bra från sig. Här håller jag på och jämnar lite laminerat spillvirke som jag ska bygga en "shooting board" av:

32126981551_5ff2c65c01_b.jpg
 
  • Gilla
Microkatten och 4 till
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Inga stordåd precis, bara så nöjd att jag lyckats dimensionera en träbit med handverktyg och fått alla vinklar raka och korrekta. Det känns bra att kunna göra sånt för hand när man tidigare bara fått kilformade profiler då man hyvlat för hand.
Det är ett stordåd i min bok! Svårare än man tror.
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Inga stordåd precis, bara så nöjd att jag lyckats dimensionera en träbit med handverktyg och fått alla vinklar raka och korrekta. Det känns bra att kunna göra sånt för hand när man tidigare bara fått kilformade profiler då man hyvlat för hand.

Har pillat och ställt in mina hyvlar nu så jag är riktigt nöjd med alla och då vill man nyttja dom mera när man vet det går. Tidigare har de mest haft diverse skavanker och problem, speciellt Esteel 4an som nu gör riktigt bra från sig. Här håller jag på och jämnar lite laminerat spillvirke som jag ska bygga en "shooting board" av:
Det är bra gjort, laminerat virke är ofta svårt att handhyvla då fiberriktningen kan ändra sig väldigt abrupt över en limfog.
 
Microkatten
DennisCA skrev:
Inga stordåd precis, bara så nöjd att jag lyckats dimensionera en träbit med handverktyg och fått alla vinklar raka och korrekta. Det känns bra att kunna göra sånt för hand när man tidigare bara fått kilformade profiler då man hyvlat för hand.
Ha, det är det jag hävdat hela tiden - kilformade profiler är standard när man handhyvlar! :p Så grattis till stordådet!

Skämt åsido, jag har nu faktiskt för första gången(!) handhyvlat en bräda som faktiskt skall användas! En liggande panelvägg som slutar långt upp på väggen skall avslutas med en fasning. Det gick faktiskt ganska bra. Eftersom det skall se handhyvlat ut så var det ok att det blev ojämnt...

Handhyvel på bräda med bortskalade träspån; symboliserar traditionell snickeriteknik och hantverksskicklighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten
Handhyvlingen ovan skedde för någon dag sedan. Idag har jag bl.a. tagit hål för eluttag i 25mm massivt väggplank.

Borrmaskin med dosfräs vid träplank, redo för håltagning för eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I en annan tråd diskuterade vi hur svårt det var att få väck biten som fastnar i hålsågen/dosfräsen. Jag gängar ur sågen och petar ut biten underifrån. Fungerar bra.

Hålsåg och dosfräs monterad på borrmaskin ovanpå ett träplank, redo för att göra hål för eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.