3 419 383 läst · 18 335 svar
3419k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Håller med, jag har fuskat lite med att klä om möbler. Läder är lite mer förlåtande än tyg, det vore också skoj att bli bättre med.findus42 skrev:
Men stickning fick jag nog av i syslöjden, det kommer jag aldrig mer prova😝
När jag städade i snickarhålan idag hittade jag en låda med arvegods som jag förträngt, bl.a. lite hyvlar
Passade på att jämföra största och minsta hyveln jag har
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passade på att jämföra största och minsta hyveln jag har
Logga in
Skapa konto
Fina grejer, sådana skulle jag inte ha något emot att hitta också.
Själv tappade jag ett lock till en traktörpanna i köksgolvet idag, som tur var gick glaset inte sönder men nog plastknoppen, så jag svarvade ett nytt utav ek:
Själv tappade jag ett lock till en traktörpanna i köksgolvet idag, som tur var gick glaset inte sönder men nog plastknoppen, så jag svarvade ett nytt utav ek:
Limmat lite stål igen. Drygt två m hög, 20x20x2 mm fyrkantsrör. Står stabilt med två skruv i väggen och en i golvet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Nu har det sorterats igen...
Den här gången blev det en grovsortering. Detta var utgångsläget... en salig blandning i massa småpåsar
Ska köpa fler lådor från Classe. Tycker dom verkar fungera bra so far. Locket är uppmärkt så att jag ser vilka dimensioner det är.
Lite småplock med "bra att ha".
Brukshinken med verktygen. Har en del annat, större, som får ligga på hyllan.
Sen blev det en låda till nuvarande projekt "nytt vatten till kök och badrum".
Sen en låda med bra att ha, överblivet, reservdelar, för stora delar mm. Det är sådant som ska upp på en hylla i källaren i uppmärkta lådor.
En hel påse skräp blev det....
Jag tror nog att det snart blir en liknande väska som jag kör med till elprylarna, som ni såg någon sida tidigare. Det blir mycket mer överskådligt känns det som.
Den här gången blev det en grovsortering. Detta var utgångsläget... en salig blandning i massa småpåsar
Logga in
Skapa konto
Ska köpa fler lådor från Classe. Tycker dom verkar fungera bra so far. Locket är uppmärkt så att jag ser vilka dimensioner det är.
Logga in
Skapa konto
Lite småplock med "bra att ha".
Logga in
Skapa konto
Brukshinken med verktygen. Har en del annat, större, som får ligga på hyllan.
Logga in
Skapa konto
Sen blev det en låda till nuvarande projekt "nytt vatten till kök och badrum".
Logga in
Skapa konto
Sen en låda med bra att ha, överblivet, reservdelar, för stora delar mm. Det är sådant som ska upp på en hylla i källaren i uppmärkta lådor.
Logga in
Skapa konto
En hel påse skräp blev det....
Logga in
Skapa konto
Jag tror nog att det snart blir en liknande väska som jag kör med till elprylarna, som ni såg någon sida tidigare. Det blir mycket mer överskådligt känns det som.
Inga stordåd precis, bara så nöjd att jag lyckats dimensionera en träbit med handverktyg och fått alla vinklar raka och korrekta. Det känns bra att kunna göra sånt för hand när man tidigare bara fått kilformade profiler då man hyvlat för hand.
Har pillat och ställt in mina hyvlar nu så jag är riktigt nöjd med alla och då vill man nyttja dom mera när man vet det går. Tidigare har de mest haft diverse skavanker och problem, speciellt Esteel 4an som nu gör riktigt bra från sig. Här håller jag på och jämnar lite laminerat spillvirke som jag ska bygga en "shooting board" av:
Har pillat och ställt in mina hyvlar nu så jag är riktigt nöjd med alla och då vill man nyttja dom mera när man vet det går. Tidigare har de mest haft diverse skavanker och problem, speciellt Esteel 4an som nu gör riktigt bra från sig. Här håller jag på och jämnar lite laminerat spillvirke som jag ska bygga en "shooting board" av:
Det är ett stordåd i min bok! Svårare än man tror.DennisCA skrev:
Det är bra gjort, laminerat virke är ofta svårt att handhyvla då fiberriktningen kan ändra sig väldigt abrupt över en limfog.DennisCA skrev:Inga stordåd precis, bara så nöjd att jag lyckats dimensionera en träbit med handverktyg och fått alla vinklar raka och korrekta. Det känns bra att kunna göra sånt för hand när man tidigare bara fått kilformade profiler då man hyvlat för hand.
Ha, det är det jag hävdat hela tiden - kilformade profiler är standard när man handhyvlar! Så grattis till stordådet!DennisCA skrev:
Skämt åsido, jag har nu faktiskt för första gången(!) handhyvlat en bräda som faktiskt skall användas! En liggande panelvägg som slutar långt upp på väggen skall avslutas med en fasning. Det gick faktiskt ganska bra. Eftersom det skall se handhyvlat ut så var det ok att det blev ojämnt...
Logga in
Skapa konto
Handhyvlingen ovan skedde för någon dag sedan. Idag har jag bl.a. tagit hål för eluttag i 25mm massivt väggplank.
I en annan tråd diskuterade vi hur svårt det var att få väck biten som fastnar i hålsågen/dosfräsen. Jag gängar ur sågen och petar ut biten underifrån. Fungerar bra.
Logga in
Skapa konto
I en annan tråd diskuterade vi hur svårt det var att få väck biten som fastnar i hålsågen/dosfräsen. Jag gängar ur sågen och petar ut biten underifrån. Fungerar bra.
Logga in
Skapa konto
Redigerat: