Nu har jag ställt helgens projekt på plats, och har därmed en huggkubbe i vardagsrummet!

Visa bilaga 206736

Det hela började med att min fru gav mig en bok om täljande i julklapp, tillsammans med en klabbe Jelutong. Hon känner mig tillräckligt väl för att veta att jag skulle vilja köpa knivar själv, så dessa har jag själv lagt beslag på nu i veckan efter sedvanlig due diligence.

Visa bilaga 206740

Då jag bor i lägenhet hade jag inte en huggkubbe än, så jag började kolla runt efter ett lämpligt specimen. Ibland ska man ha lite flyt, vilket jag hade då det visade sig att det låg en meterlång bit ekstam och skräpade bakom gästhuset på landet, efter bygget av nämnda stuga.

Visa bilaga 206742
Visa bilaga 206743

Så, upp på sågbocken, såga till lämplig längd, fyrkantifiera. Sedan på skiten med skrubbhyveln för att göra motstående sidor parallella, samt ta bort vad jag tror är ett begynnande rötangrepp i splintveden. Barnhyvelbänken jag byggde för något år sedan var skön för att få till en bättre höjd och dessutom slippa slänga upp den drypande stocken på MFTn.

Visa bilaga 206746
Visa bilaga 206747

Hyvla drypande virke var en intressant erfarenhet. Tjocka spånor lika långa som ämnet, utan minsta problem. Måste börja jobba med mer grönt virke, framförallt för svarvning.

Nästa projekt är att få till ett bra slip- och brynsystem som funkar vid diskbänken och är ivägstuvningsbart.
 
Kul, helt rätt prioriterat tycker jag!
Jag ser tyvärr inga bilder, varken på dator eller iOS?

Vill gärna se bilderna för jag har också planer på huggkubbe i vardagsrummet vid spisen. Kubbe, yxa och en rullpack i läder för knivarna tror jag skulle göra att det faktiskt blev av att tälja.

När det gäller slipsystemet föreslår jag diamantbrynen och stropp på en skiva av marinplywood. Väldigt kvickt att ta fram och stuva undan iom att den blir i ett stycke, kan kanske förvaras tillsammans med brickorna?

Edit: Om det är knivslipning framförallt så är det nog smidigare med smala lösa diamantbrynen.
 
jonmo skrev:
Irriterande. Funkar inte bilden i idag-tråden heller?

[länk]
Nix
 
Argh! Irriterande. Här kommer en bild så länge, hinner inte mer just nu.

Huggkubbe i ek placerad i ett hörn av vardagsrummet bredvid en vit möbel, med en kniv till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt! Vad blev dimensionen på kubben?
 
nanowire skrev:
Snyggt! Vad blev dimensionen på kubben?
50 hög, vet inte övriga dimensioner. Skönt långsamväxt ek, en bra bit över 100 år, närmare 130 skulle jag säga. Nu ska den torka i 10 år eller så, det blir intressant att se hur den spricker!
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
[gör om första inlägget för att se om det funkar den här gången]

Det hela började med att min fru gav mig en bok om täljande i julklapp, tillsammans med en klabbe Jelutong. Hon känner mig tillräckligt väl för att veta att jag skulle vilja köpa knivar själv, så dessa har jag själv lagt beslag på nu i veckan efter sedvanlig due diligence.

Bok om täljning, täljknivar, och en rektangulär träkloss på ett bord, relaterat till hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag bor i lägenhet hade jag inte en huggkubbe än, så jag började kolla runt efter ett lämpligt specimen. Ibland ska man ha lite flyt, vilket jag hade då det visade sig att det låg en meterlång bit ekstam och skräpade bakom gästhuset på landet, efter bygget av nämnda stuga.

En ekstock på sågbock i snötäckt miljö, med motorsåg och spånor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ekbalk på sågbock fyrkantifierad i snöig miljö, med tydliga hyvlingsmärken och splintved borttagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, upp på sågbocken, såga till lämplig längd, fyrkantifiera. Sedan på skiten med skrubbhyveln för att göra motstående sidor parallella, samt ta bort vad jag tror är ett begynnande rötangrepp i splintveden. Barnhyvelbänken jag byggde för något år sedan var skön för att få till en bättre höjd och dessutom slippa slänga upp den drypande stocken på MFTn.

Ekstock på barnhyvelbänk med hyvel och spånor på verkstadsgolv, process av träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästock på bänk omgivet av träspån, hyvlat för täljprojekt, med hyvel och skrubbhyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyvla drypande virke var en intressant erfarenhet. Tjocka spånor lika långa som ämnet, utan minsta problem. Måste börja jobba med mer grönt virke, framförallt för svarvning.

Nästa projekt är att få till ett bra slip- och brynsystem som funkar vid diskbänken och är ivägstuvningsbart.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
jonmo skrev:
Irriterande. Funkar inte bilden i idag-tråden heller?

[länk]
Tack för buggrapporten jonmo. Nu ska bilderna synas för alla i båda foruminläggen.

Tack vare din utförliga felbeskrivning har vi hittat orsaken (åtminstone en av orsakerna) till varför bilder ibland inte syns i inläggen för vanliga medlemmar. Orsaken verkar vara att forumprogramvaran vbulletin kräver att alla bifogade bilder också har ett inlägg kopplat till sig. Svårt att förklara på något annat sätt men vi tror och hoppas att detta fel inte finns i vår nya forumprogramvara som vi är på väg över till. Naturligtvis så ska vi testa detta. Tack än en gång.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…

Bästa svaret

Hör du....... jag tror det skulle bli en bra landsbo av dig!
Känn dig hedrad av det.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Tack för buggrapporten jonmo. Nu ska bilderna synas för alla i båda foruminläggen.

Tack vare din utförliga felbeskrivning har vi hittat orsaken (åtminstone en av orsakerna) till varför bilder ibland inte syns i inläggen för vanliga medlemmar. Orsaken verkar vara att forumprogramvaran vbulletin kräver att alla bifogade bilder också har ett inlägg kopplat till sig. Svårt att förklara på något annat sätt men vi tror och hoppas att detta fel inte finns i vår nya forumprogramvara som vi är på väg över till. Naturligtvis så ska vi testa detta. Tack än en gång.
Kul att höra! Jag har själv precis spenderat en vecka på att hitta en kritisk bugg som till slut visade sig bero på ett specialfall och ett annat specialfall i en specifik ordning på helgfria söndagar osv. Därav en gedigen buggrapport.

Feature request: Ni borde jag en möjlighet till buggrapportering av power users. Släng in lite obligatoriska fält i formuläret, typ browser, OS osv, så kommer ni inte få spam.
 
Om kubben nu var blöt när du hyvlade den skulle jag rekommendera att du funderar på hur golvet bredvid kaminen mår av en småfuktig kubbe.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Huggkubbe i lägenhet — den är jättefin och du har gjort ett kanonjobb, men — hoppas du bor på första våningen... :D

//Ronnie
 
heimlaga skrev:
Hör du....... jag tror det skulle bli en bra landsbo av dig!
Känn dig hedrad av det.
Det var banne mig den finaste komplimang jag fått sen jag konfirmerade mig!

phl skrev:
Om kubben nu var blöt när du hyvlade den skulle jag rekommendera att du funderar på hur golvet bredvid kaminen mår av en småfuktig kubbe.
Bra poäng, hade faktiskt tänkt göra någon typ av fot, vet inte riktigt hur, en tanke var att ha en bit liggunderlag fastsatt på undersidan, som pyttelite stötdämpare, men framförallt golvräddare.

Det var också intressant att se hur snabbt virket torkade på ytan. Från drypande virke när man exponerade det till torrt inom 10 minuter eller kanske till och med mindre. Nu torkar ju stubben just från ändträet, så det finns nog mer risk att den är våt där än där jag hyvlade faktiskt.

Pysslarn skrev:
Huggkubbe i lägenhet — den är jättefin och du har gjort ett kanonjobb, men — hoppas du bor på första våningen... :D

//Ronnie
Alltså jag ska inte stå och klyva klabbar, i värsta fall spänta lite. Stubben är tänkt för slöjdande. Se ovan för tankar kring stötdämpning.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.