Verktyg, Maskiner & Fordon
ClasseClas: Nu har jag testat i garaget! Jag hittade ett ett kopierstål (flush tool) i mina gömmor av det hedervärda fabrikatet Meec Tools... ::) (förmodligen köpt på Jula någon gång). Det funkade riktigt bra ihop med min rätskiva i alu, så nu har jag en metod att fixa till kanterna. :) Vad gäller kanterna på limträskivorna så är det inga djupa ojämnheter utan mer små bågmärken på jämna
snickarboden: Angående bandslip så har jag en ca 10 år gammal Skil som funkar utmärkt och lätt att montera upp och ner med. Den är med ute på jobb medans i verkstaden så kör jag de stationära för de flesta jobben. Misstänker att Skil'en fortfarande kostar kring 500:- och den är mer än prisvärd. Vill du ha det bästa så är Hitachi's eller ELU's mer än bra men de kostar därefter, Skil'en duger
ThomasN: Såhär verkar det vara: Betongblandare kör vanlig chuck således finns inte vispar med hiltikoppling (lätt att få tag i iallafall). Däremot har t.ex. Bauhaus skruvgänga på sina betongvispar och det finns konverterare från SDS+ till sån skruvgänga. Så var det med det!
Snozzi: Syftade på c-c måttet men skrev kanske inte så tydligt, så någon mer än jag förstod :-? // Snozzi
Drogen: [citat] Har gjort exakt samma sak av samma anledning. Skillnaden är att min TE5:a har steglös hastighet så det funkar faktiskt bra.
apan: Härligt att höra! Skönt med enkla/billiga lösningar på problem. Jag lagade en helt värdelös tandborste en gång genom att vända på den. ::) sorry menade inget illa är bara lite trött :o
Illunion: En annan nackdel med Domino är ju att ett kex tar mycket mindre på djupet vid anslutning av tunna byggelement. Detta är dock enbart en slutsats jag drar av det jag har sett från demon etc. Nej, ska mycket till för att jag ska ersätta min Milwaukee PJ 710!
sville: Du behöver inte bli sur. Om jag skulle gå och köpa 24k skruv och få en skruvdragare på köpet hade du bara fått betala den mängden skruv som hade gått åt i ditt hur delat på vad jag har gett för skruven. Appropå lön, snackade med min revisor idag om lönsamhet och hon sa att jag behöver ta ut 500:-/h för att få en 100 lapp i handen och 5 veckors betald semester. Tror du inte
neiden: köp en http://62.146.25.231/products.asp?lid=11&mktid=8&catno=D51256K&hierarchyID1=1&hierarchyID2=1011&hierarchyID3=1013&bucketid=&sid=1 från staterna och sen vilken kompressor som hellst här i svedala. Jag betalade 1700:- för den pickan från staterna inklusive frakt. (på ebay). Ja det va ny. Köpa hela paketet från staterna med kompressor blir mycke pengar till
mattiasp: [citat] Jag tog dem av mig hastigt, och tänkte inte på att jag hade hörselkåpor på. Skalmen gick av. Däremot lärde de mig att skyddsglasögon är en bra sak, och att de inte behöver vara klumpiga. Har nu oftast på mig skyddsbrillor när jag bygger hus.
apan: Jag hade varit riktigt impad av cyklonen om hinken också visade sig vara tom :)
cpalm: [citat] Precis samma uppsättning som jag har. Säger inte att Wera-bitsen är direkt dåliga. Har sett betydligt sämre bits, och alla bits blir utslitna förr eller senare. Men om jag kan köpa 10st bits-satser som är lika bra eller bättre och dessutom mer kompletta för samma pris som 1 sats Wera-bits så är iallafall mitt val klart.
cpalm: [citat] Tja, faktum är dock att Bosch-borren inte var särskilt mycket dyrare än Piranha-borren. Vad som förvånar mig är att kina-fabriker (antar jag) spottar ut prylar i miljontal som säljs (relativt) billigt på t.ex. byggmarknader, och som faktiskt inte fungerar ens för vad de är avsedda för. Och då är det även "märkesprylar" på så sätt att märkena är högst välkända (dock
ACME: [citat] Visst är den det, men den får finna sig på andra plats (förste förlorare..) i jämförelse med "Tors Hammare" från Hultafors. Den kan jag sitta och smeka länge...linoljat Hickoryskaft, 18 oz handsmidd skalle som fortsätter ner i skaftet och är fäst med tre stycken genomgående mässingsnitar och som avslutning en motvikt av mässing i skaftets ände. Jummy! Börjar bli många
mikko: Nä det gick betydligt färre än jag själv trodde, men de kostade väl runt 50-60 spänn / blad. /m
Wodie: [citat] Vi kör med lite trycklufts verktyg från kuken på jobbet. Det är rätt bra grejer :)[/quote] ' haha nice :D
brevik: Tanken har faktiskt slagit mig. Har tidigare kollat upp priser och som du säger så kostar det inte mycket att hyra. Däremot så tror jag knappast att CT22an skulle gå sönder av det. Vi har precis haft en ventilationsfirma hos oss hela denna vecka som har installerat FTX ventilation och då var det ca 7st 200mm hål och ca 15st 100-160mm hål som borrades i vanlig betong och lättbetong och
snickarboden: Tipsar om att förutom att borra hålen även köra ner en avrundningsfräs och på så vis bryta kanterna på borrhålet. Gjorde så på inredningen på en skola där jag var slöjdlärare, det ser lite bättre ut så... Likaså kan man få ideer av att se på hur verktygen sitter i slöjdskåp, en del är rätt genomtänkt och det mesta där är gjort i just... trä... /Kent
snickarboden: pernitta>För att borra exakt så en tolk, dvs en med skjutmått mätt passbit som används för förflyttning av arbetsstycket. Daniel>Nope, får se om jag kan dyka inom snickeriet där jag byggde den och se om den finns kvar. Den och en jigg för fingersinkning (på bordssåg utan wobbelklinga) är kvar där (tyvärr). Skall ta några bilder på lite andra jiggar i dagarna och starta upp
matshermansson: Hej, För dom som är intresserade av att tillverka en egen sågskena enl Pernittas exemplariska modell i tidigare tråd, så har nu K-Rauta ett bra pris på sågen. SEK 1495:-- Borde väl vara bra!? Mats
Tomtebo: Ah tack för alla svar. Ingen risk att den krymper i tvätten då? ::)
maskinspec: Ta bort fraenkel där :) Fraenkel och Ahlsell är idag samma företag. Ahlsell köpte Fraenkel för några år sedan.
maskin_johan: [citat] blocket bryr sig inte om det i verkligheten...bara ett spel för galleriet med artikeln tråden startade med....
matshermansson: Jo, nu har jag en TS 55. Och jäkl... vilka snitt. Har kört i ek på längden och tvären. Kapat/girat och klyvt hyvlad gran till smygar. MDF till salning mm. Nu får tanten vara ifred på kvällarna. Jag får mitt vid sågen. ;D ;D I granen ser man små märken efter tänderna på den klyvda ytan. Pa ekskivorna jag klyvt, syns ingenting. Bara en slät fin yta. Har redan spara in lite pengar på
Johan Gunverth: Det här är Boschs attack mot spotmarknadsförsäljning. Garanti börjar i praktiken löpa när maskinen lämnar en ÅF. Lämnas den då till partihandelsplatser blir det bara problem för slutkund (som får en "begagnad" maskin) och Bosch som får hantera garantianspråk som inte existerar (fel ägare).
Framerate: Jag tycker att den blå är lite för stor för mitt hobbybruk (trots att den är liten), men hittar man en för 895 och en 200 LI kostar bara hundralappen mindre, så är det nästan lite taskigt läge. IXOn ligger oerhört fint i handen alltså och jag inbillar mig att 200 LI är lite åt det hållet, fast fyra gånger starkare, vilket då gör den väldigt intressant. IXO 300g 3Nm 200 450g
Midas: Hej! Hittade denna när jag surfade omkring lite: http://www.tool-up.co.uk/shop/diy/C/M33002.html Input 240v. 50 HZ Single Phase. Output 110V. Tool Rating 3300VA Output Sockets. 2 x 16amp. Pris 50£ Ser ju onekligen bra ut och gjord för att kunna användas ute