Lägger mig i lite eftersom det handlar om jigg *ler*
Ett annat sätt är att helt enkelt bara göra en enkel "kamjigg" dvs ifrån t ex en skiva laminatgolv borra små hål med exakt precision, förstora sen dessa och ja det går att få till med nån tiondels millimeter i precision med en bra pelarborr.
Klyv sedan denna skiva så halva hålraden finns kvar.
Fräsen fästs på en platta som har en skruv som passar i detta halva hål dvs fräsen styrs fritt ovanpå arbetsstycket men styrs rätt då man för skruven/stiftet i det halva hålet.

Sen gör man lämpligen tolkar så att man har avståndet mellan "kamjiggens" kant och frässtålets centrum så man slipper mäta eller sätter anhåll på "kamjiggen"

Som borr fungerar notfräsar och de kostar inte många kronor. De flesta notfräsar skär någotsånär i bottenskär.

Har man sen ingen handöverfräs så fäster man kamjiggen på arbetsstycket och styr emot en pinne som sitter på pelarborrens bord.

Kanske inget som slår Festo's lösning men funkar för de som enbart skall göra några bokhyllor/köksskåp.

För gångjärnen har jag använt schablontillsatsen till fräsen och en jigg anpassad för det större måttet. Justerbara hålskärare och pelarborren är jäkligt användbar där.

Förresten, för mätningar på jiggar så funkar inte tumstock utan stålskalor och skjutmått är det som gäller.

/Kent

pernitta skrev:
Hej Mattiasp

Jag har en Solberga kombinationssvarv med under- och överslid. Ett hårt trästycke sätts fast på översliden, och ett borr sätts i schucken. Radiellt kan översliden  förflyttas 170 mm, och små lika långa steg kan utföras med den graderade matningen. Borrningen sker med hjälp av axiell matning av översliden.
Jaha, jag förstår! Det var ju listigt! Med den metoden skulle man kunna fräsa små arbetsstycken i metall om man monterar en pinnfräs i chucken och arbetsstycket på toppsliden. Omständligt, men möjligt!

Jag använde, som sagt, en fräsmaskin (Abene VHF-340) eftersom jag redan hade 3 st 1400 skenor och en 800 skena. Då bar det mig emot att skaffa fler skenor.

Snickarboden skrev:
Lägger mig i lite eftersom det handlar om jigg *ler*
Ett annat sätt är att helt enkelt bara göra en enkel "kamjigg" dvs ifrån t ex en skiva laminatgolv borra små hål med exakt precision, förstora sen dessa och ja det går att få till med nån tiondels millimeter i precision med en bra pelarborr.
Klyv sedan denna skiva så halva hålraden finns kvar.
Fräsen fästs på en platta som har en skruv som passar i detta halva hål dvs fräsen styrs fritt ovanpå arbetsstycket men styrs rätt då man för skruven/stiftet i det halva hålet.

Sen gör man lämpligen tolkar så att man har avståndet mellan "kamjiggens" kant och frässtålets centrum så man slipper mäta eller sätter anhåll på "kamjiggen"

Som borr fungerar notfräsar och de kostar inte många kronor. De flesta notfräsar skär någotsånär i bottenskär.

Har man sen ingen handöverfräs så fäster man kamjiggen på arbetsstycket och styr emot en pinne som sitter på pelarborrens bord.

Kanske inget som slår Festo's lösning men funkar för de som enbart skall göra några bokhyllor/köksskåp.

För gångjärnen har jag använt schablontillsatsen till fräsen och en jigg anpassad för det större måttet. Justerbara hålskärare och pelarborren är jäkligt användbar där.

Förresten, för mätningar på jiggar så funkar inte tumstock utan stålskalor och skjutmått är det som gäller.

/Kent
Har du bilder på denna lösning? I så fall får du gärna lägga upp dem!

//Daniel

Hej Snickarboden

Men hur gör DU för att borra exakt?

Och en annan fråga, om man kan åstadkomma en ganska exakt hålrad i en laminatskiva och valt håldiameter passande kopieringsring 10,8 mm, skulle precisionen inte bli tillräcklig om man sedan borrar med hjälp av just den ringen?

Jag inser, att skivan måste placeras alldeles rätt inför borrningen i skåpssidan, men det är nog inte så svårt att lösa.

per  

Elof

Jag lovade att inte återkomma i ärendet, men löften kan svikas. Det beror på att jag vill ge Dig ett tips.

Kolla om Du har en väggkonsol med hållängd 19 mm. C-C avståndet mellan hålen torde då vara 32 mm, helt i enlighet med anvisning tidigare i tråden.

Lägg konsolen med insidan uppåt på en slät planka och sätt fast med tvingar Borra i pelarborr med 3 mm, och låt gärna borret "gnida" lite mot ena änden av konsolens hål. Fortsätt med flera hål och kontrollera resultatet. Kolla att det inte finns grader.

Om Du är nöjd kan Du utan vidare borra en av Dina styrskenor och har sparat en tusenlapp. Resten löser Du säkert själv.

per  

pernitta skrev:
Elof

Jag lovade att inte återkomma i ärendet, men löften kan svikas. Det beror på att jag vill ge Dig ett tips.

Kolla om Du har en väggkonsol med hållängd 19 mm. C-C avståndet mellan hålen torde då vara 32 mm, helt i enlighet med anvisning tidigare i tråden.

Lägg konsolen med insidan uppåt på en slät planka och sätt fast med tvingar Borra i pelarborr med 3 mm, och låt gärna borret "gnida" lite mot ena änden av konsolens hål. Fortsätt med flera hål och kontrollera resultatet. Kolla att det inte finns grader.

Om Du är nöjd kan Du utan vidare borra en av Dina styrskenor och har sparat en tusenlapp. Resten löser Du säkert själv.

per  
Du är förlåten Per ;)

Återigen tack för tipsen!

Dock beställde jag under eftermiddagen "lite" (läs mycke) festoolleksaker, bland annat innehållande ett hålradsset i systainer samt en 1080 hålad skena. Så får se framåt nästa vecka när sakerna dimper ner i brevlådan, kanske återkommer med en liten recension :)

Skall dock försöka borra upp min 3000 skena, kan va bra att ha om man vill göra lite längre skåpssidor. Lämnar dock med varm hand över denna uppgift till en polare på mekanisk verkstad, rör ju sig om närmare 100 hål så jag har nog inte orken att genomföra detta själv ::)

pernitta>För att borra exakt så en tolk, dvs en med skjutmått mätt passbit som används för förflyttning av arbetsstycket.

Daniel>Nope, får se om jag kan dyka inom snickeriet där jag byggde den och se om den finns kvar. Den och en jigg för fingersinkning (på bordssåg utan wobbelklinga) är kvar där (tyvärr).

Skall ta några bilder på lite andra jiggar i dagarna och starta upp en ny tråd om just jiggar. Det är saker som man kan kan spara både tid och pengar på och ett av skälen till att jag gärna läser Wood Magazine, ett tips där betalar tidningen många gånger om.

Har bl a en liten trevlig jigg för slipning av hyvelstål som jag mer än gärna fotar och lägger ut här. Likaså så kommer nog en del att bli glada över fräsbordet och en fräsjigg...

<edit>
pernitta>Jovisst blir det exakt att köra med schablon men varför? Det är enklare att styra emot något och där är "kammar" rätt överlägsna.
Sen skall man inte glömma att det är inte lagerprecision som vi pratar om här utan hållare till hyllplan så toleranserna blir "lite" snällare.

/Kent

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.