E
Eld: Bosch GST135 CE med en riktigt lång klinga ska klara det. Jag har en Boschklinga till min med maxdjup angivet till 150mm. Jag har dock aldrig satt den på prov. Man får nog ta det väldigt lungt när man sågar för att den långa klingan inte ska vandra iväg.
4 svar · 2,7k läst
pernitta
pernitta: Hej! Även om manualen är kass så borde det väl framgå med vad, och hur mycket Du fyller på. Saknades tryckregulator hade snickaren rätt. Fanns en sådan har han fel. I senare fallet kunde han ha  justerat till  önskat tryck  exempelvis 3,5 bar, och detta tryck hade sedan inte varierat, såvida han inte bröt strömmen. per
6 svar · 17,9k läst
D
danieldanieldaniel: instämmer, har massa verktyg i mitt kalla garage utan problem och i bilen med fukt och ute i regnet dagligen ::) Inga problem dom håller
5 svar · 15,1k läst
TorpAnders
TorpAnders: [citat] Från välsorterade elgrossister, eller som i vårt fall direkt från en återförsäljare. tex Siemens,Lenze,Mitsubishi,ABB,Demag,SEW,osv.. Jag jobbar med elautomation, som konstruktör/inköpare bla, vilket kanske är lite orättvist mot er andra, för normalt så är det dyra grejer :-/ Lite info:
19 svar · 20,7k läst
·
teed
teed: Jag fick en Dewalt DC981KB i kitt med ficklampa av sambon :) Har träffat kvinnan i mitt liv
12 svar · 1,3k läst
snickarboden
snickarboden: Backarna kopplas enbart in då du behöver dem och jo de ligger emot men då de kopplas från/till så ser jag inget problem med det, jag använder dem ytterst sällan. Nu argumenterar jag inte ifrån ett test utan för att jag av egen erfarenhet trivs bäst med Bosch och då min gamla GST60 hållt i mer än 18 år så blev min nya en GST135. /Kent
14 svar · 9,7k läst
·
screamin-daemon
screamin-daemon: Jo det är Makita 4341FTC det är ingen importmodell. Nu är den beställd. Tak för hjälpen! mvh kent
2 svar · 2,7k läst
snickarboden
snickarboden: Så länge du inte går på grövre okantade plank i hårdare träslag så reder du dig nog rätt bra med de sågarna du nämnde. Värt att tänka på är att det med mindre bordssågar inte är kul att hantera skivmaterial i större format. DW 744's anhåll är nog världens bästa, det har nämligen allt man kan önska sig och slår även många stora snickerisågar på den punkten. Dock har
3 svar · 4,6k läst
Marta
Marta: [citat] Tung.. Ja, jag har ju trafon i samma låda som dragaren, och då blir ju i alla fall den rätt så tung. Men jämför man med 17 kg så är det ju fjädervikt ;)
6 svar · 5,1k läst
G
geschwint: Det är stavlimmade ekluckor med stavar i hela längder och matchade i fiberriktning så att dom skall hålla formen i det längsta. Jag kör ca 150mm mellan varje kex c-c storlek 20 för material över 15mm. För luckor med fyllning så blir kex för klent tycker jag. Mina vitrinluckor är spontade till 75% av bredden på sidan, mycket bättre än kex. Något knöligare (men roligare) men
17 svar · 5,9k läst
·
snickarboden
snickarboden: Någon som har en hum om var man kan finna olika "knutförbindningar" för aluminiumrör, typ om man skall bygga sin egen byggställning. Menar 90 gradersböjar, T-kors etc.. /Kent
0 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Nu har jag blivit med kompressor ... :D Att jag startade tråden, och ställde frågan var att på Beijers här i Uppsala så säljer dom ut några spikpistolspaket med 2 Hk kompressor + 2 spikpickor (50-90 mm + 15-50 mm T-dyckert) + slang för endast 2000:- :o Men den kompressorn är inte permanentsmord, som jag tänkte kanske är bättre. Men jag slog till iaf. För hugade så kan jag meddela
9 svar · 20,0k läst
G
geschwint: [citat] Nu vet jag inte hur det fungerar med Bosch men då kopierhylsan sätts fast så finns det alltid möjlighet att den inte är helt centrerad. Då kan man få fila lite för att få den bra. 1.5mm låter mycket i stativglapp, även för en grön Bosch. Om det är stativet så gäller nog bara att gå tillbaka och byta eller serva.
20 svar · 8,7k läst
B
Bergabo: Det slutade med att jag köpte en Dewalt 920. Fick på så sätt 2 st batterier och halvtimmesladdare. Större skruvdragare "på köpet". Har en blå 12V sedan flera år, med 3 batterier. Otroligt bra att skruva med, den har gått mycket. Som borrmaskin har den för lågt varv för små borr och är för klen för stora borr (10 mm chuck). Den nya gula känns stark och ger 2000 rpm. Dock väl
3 svar · 3,5k läst
H
husolle: HEJ Fick en ny. Måste ha varit ett måndags ex. Gillar den skarpt för man måste inte ha dasslock till händer. 85:an är kanske en bättre maskin , men kändes som ett tjockt blyrör i mina händer. MVH
1 svar · 2,5k läst
M
Martin_Blomberg: [citat] Med en fungerande konkurreslagstiftning i landet skulle Festool ha åkt på kraftiga omsättningsböter....
12 svar · 3,1k läst
ByggPutte
ByggPutte: Köpte byggradio från Jula. Är väl byggd och smidig dock dyr och tycker inte mottagningen är den bästa. Mvh Putte
8 svar · 2,6k läst
·
ByggPutte
ByggPutte: Det finns ju styrhylsa att sätta i fräsen. Så att det löper fritt i sinkmallen. Så Du borde inte behöva köpa med kullager. Mvh Putte
1 svar · 3,6k läst
G
geschwint: Jag har iofs hela tiden haft min fru med mig då hon sett de riktiga effekterna av dåliga verktyg (byte, besvikelse, tidsåtgång, dåligt material, tungt, trasigt då man mest behöver den, osv, osv). Att köpa ett bra verktyg kostar oftast mer initialt men betalar sig i längden bara man sköter den. Så om jag vill köpa ett verktyg som kostar lite så är det alltid ok med frugan, bara
31 svar · 13,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Fyra lägen räcker långt. Den slutliga strömmen styrs även med trådmatningshastigheten.
6 svar · 21,3k läst
sandhall
sandhall: Har både TS55:an och PS300 (och skena såklart). Köpte faktiskt till hållaren som passar till skenan samtidigt som jag köpte sticksågen men har i ärlighetens namn aldrig använt den. Skall jag såga längs skenan blir det med sänksågen. Valde dock inte sticksåg p.g.a. skenan, utan jag hade valt den ändå. Den som låg bäst i handen på mig helt enkelt (+ att den ligger i en systainer).
7 svar · 5,8k läst
galento
galento: [citat] Hej,har mailat dom men får nog testa telefonen istället.
3 svar · 3,6k läst
hecke
hecke: Bauhaus har aluminiumprofiler i de dimensioner du söker. I alla fall i Västerås. Även K-rauta har ett mindre sortiment aluminiumprofiler.
3 svar · 8,9k läst
L
loomisen: Självklart vet jag att jag kunde fått den billigare om jag beställt den. Men jag ville precis som du säger handla lokalt. Vill behålla min oas där jag får klämma och känna på maskinerna så mycket jag vill, vore tråkigt om han försvann.. Hade en tanke på att handla från tyskland när han inte hade nån Makita hemma men det här känns bättre. Men va faan 3900:- Det är ju bara att
6 svar · 5,9k läst
K
KrSp: Hej I sommras så byggde jag ett arbetsbord med Festools MFT som förebild. (Kan beskådas här:http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted3/10#10) Nu under hösten så har jag byggt ett kombinerat fräs- och sticksågbord som jag kan koppla till arbetsbordet. Bifogar lite bilder för inspiration  :) [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] /Kristoffer
0 svar · 7,1k läst
K
kilroy: Japp, dom är frilagda. Ok, det blir bilmaskin eller slägga.
3 svar · 6,8k läst
G
gosh: Tack för svaren :) Jag såg ett bra erbjudande här på en engelsk sajt. Här är länken. http://www.maxtool.co.uk/cgi-bin/dbsearch.exe?mdb=/uk_tools.mdb,tbl=IC_ITEMS_SEARCH,template=/dw-uk4.htm,DBCOMP=ABS,ReturnMax=1,DB_ITEM=DC6KTJA Är det något som är värt och köpa in?
6 svar · 4,3k läst
P
perkele: Jag sprättade Essvekartongerna efter att jag kollat med uthyraren vad de skulle ha för Essveskruven, 166kr inkl moms / 1000 st :o. Hoppas att de inte luras. Essves priser brukar annars få en att tro att skruvarna är av ädelmetall :-)
2 svar · 5,7k läst
T
Tompa01: Tackar för att ni delar med er så att man undviker felköp. Det är ju typiskt att man sitter med ”gamla” saker som hindrar att man köper det man tänkt. Men det får nog bli en vanlig slagborr. Borrhammaren får anstå tills vidare. Tompa
4 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.