Verktyg, Maskiner & Fordon
bax: Skränkmall, enligt min granne. jag antar att "kärt barn har många namn", det varierar säkert efter vilken landsände man huserar i. I mina trakter ett, på sin tid, oerhört viktigt verktyg för att justera skränkningen på timmersvansen. Minsta ojämnhet på skränkningen gjorde att svansen gick sämre att såga med = mindre dagsförtjänst = mindre bröd på bordet. Det ligger några gamla
pernitta: Hej! Tråden inleder med ett fräsförsök. Gav inget tycker jag. [bild] Då gillar jag mitt gamla anhåll bättre. Det är ju egentligen inget annan än en plankbit fastsatt med två tvingar. Utrymmet för fräsen kan anpassas, och spånorna kan lämna bordet, de sugs ner mot fräsen och ut genom spånsugaren. Fräsbordet finns sedan tidigare i Tips&Tricks. per
Mats: [citat] Oroa dig inte, den håller. Min har fått slita hund med både mutter och franskskruvdragning samt 6X100 mm skruv till bygget. Och där har det varit många tvärnyp utan minsta lilla problem. Ser ut som om jag har en ack som är på väg att trilla av pin nu så få se vad man kan hitta för alternativ till orginal där
Tedde: Lånade ut min mutterknackare till en kompis som provade den med rejäla doningar, den slog loss hans bultar utan problem!
ornet: :) Ännu bättre. Se dig som en god hantverkare Mickael;) Utan kunskap har du ingen nytta av verktygen. Tycker jag får lägga ned så mycket tid att sortera allt googelmtr så är tacksam för allt ni delar med er
Matss: Jag hade en gång samma problem (ingen svetsström) men då hjälpte det att putsa kolen och ytan dom ligger an mot...
Joggin: [citat] Då passar det ju bra att tipsa om den nya tvätten som lanseras inom kort. Den är något av det snyggaste i designväg jag sett. Dessutom ser de tekniska datan väldigt lovande ut. Sen passar det ju bra att de gamla modellerna brukar reas ut när de nya släpps.
Joukko: Det var ju skit också. :D Tack för hjälpen i alla fall. Jocke
Cinolin: Du har en snäll familj som vet vad pappa vill ha... :)
Johan Gunverth: De går ihop helt och hållet, men allt beror på hur noggrann du är när du gör kistan i kortändan.
Beppo: [citat] Anlita någon med kolsyra. Kolsyran fryser asfalten och spräcker den för att sedan blåsa loss den. kolsyran dunstar och sedan är det bara asfalten kvar att sopa upp. Kostar ca 1000kr timmen men ingen sanering är ju plussidan.
JanneT5: 90% av allt i verkstan är köpt på jula i Skara. Enda gången jag inte lyckats reklamera nått var när min fru städade bort kvittot :-[
tallmilan: Du vill inte vara en varmkorv med andra ord, låter naturligt ;D Henrik
TorpAnders: [citat] Jag har också sett den, och efter ihärdigt letande på nätet och i butiker så verkar denna vara bland det mesta man får för pengarna, bortsett från ev. begagnade.. Det får nog bli en stationär 400V i anslutning till garaget!
saturnus: frågan har varit uppe flera gånger tidigare, så jag tror inte vi kommer längre vad gäller synpunkter för vilken kompressor/storlek som är nödvändig för t ex 90mm spik. Köpte en de walt för 90mm spik, och den funkade inte med en mindre kompressor, om man nu skall skjuta i en följd, men enstaka spik går bra. Den blå kompressorn, 3hk, klarade att försörja pickan med luft, men om jag
artsibungeri: Köpte precis själv en ny skruvdragare Hitachi DS 14 DAL som går på kampanj nu, förvisso kostar den "bara" 2990:- + moms (3740:- ca) ::) 1,6KG bara med 2st LI-ON 3,0AH batterier och fläktkyld laddare. 13 mm chuck var ett krav (har jag inte på någon av de andra) Overkill för mig egentligen men nu skall jag ha riktigt bra maskiner endast och ranchera bort det billiga. Blir ju inte dyrare i
klister: Har kikat på Makita BDF451 innan, men nu har hitachi också kommit med li-ion. Någon som har provat hitachin och kan kommentera?
pernitta: Hej! Av två skäl vill jag återkomma, dels är ju forumet avsett för artigt meningsutbyte, dels vill jag se om bildinförandet lyckas idag. Metoden Mathiasp beskriver är säkert klockren och kräver att eleven inte sovit sig igenom mattetimmarna. Men om han nu gjort det så kanske följande metod kan vara en variant. [bild] Kapad bräda, åter lagd på plant underlag och mot rak skena. [bild]
Mikael_L: När jag nu såg den bilden kom jag ihåg en juldikt som jag fick på något vis för några år sedan. Säkert har många redan sett den, men jag passar ändå på och bifogar den, till de som än inte är upplysta ;)
hecke: Jag har köpt en mätklocka från Jula med magnetstativ för 395:- Den funkar helt OK. Digitalt skjutmått som tidigare nämnts är en annan favorit. För vinklar har jag tidigare rekomenderat en precisionsvinkelmätare från Woodcraft: http://www.woodcraft.com/family.aspx?familyid=4438 Den har nonie skala och kan ställa in vinklar bättre än 1/10 grad precision. Perfekt när man vill kalibrera
maskin_johan: själv köpte jag min på blocket för 3500 ink benställning ( och kvitto)....
pernitta: Hej! Varför tvätta?.. [bild] Käka sparris i syfte att komma över burkarna. Stoppa i rullen och fyll på med vatten eller vanolen, beroende på lösningsmedel, och märk burken med exempelvis båtbotten, om Du är båtägare. Jag har burkar med flera år gamla rullar, och de är fullt användbara. per
FemTummar: [citat] Inte på de gula från CO i alla fall. Där står det inte ens vilka hastigheter fräsen pallar för. Ska för övrigt reklamera en 6-mm gul notfräs från CO idag eftersom den bröts rätt av när jag skulle fräsa några spår igår. Är relativt nybliven fräsägare och hade tänkt skaffa mig lite fräsrutin på billigare produkter och upptäcka vilka fräsar jag egentligen behöver
sandhall: Verktyg med mjukstart står inte högt i kurs där vad jag förstår. :)
nomis: "Lite större fräsar..." Lite luddigt ja. Om man fräser spår eller kör med stora avrundningsfräsar i hårda träslag, så "sackar" maskinen naturligtvis. Men genom att ta det lugnt och köra i flera omgångar går det bra ändå. Det jag menade var att om man skall ha fräsen för att fräsa in elrör i väggar, eller köra fingerskarvs- eller kontraprofilsfräsar, så är den för liten.
toax: Är det någon som har köpt Alpha tools handöverfräs inklusive Alpha tools bord? Hur monteras fräsen i bordet? jag tar gärna emot en bild som visar hur det skall monteras.
Snailman: Ett alternativ till byggel är ju, om nätdistributören tillåter det, att sätta elskåpet på stolpar med ev. ett litet tak, sedan när väggen är uppe kan skåpet monteras på rätta stället. Om de inte tillåter ovanstånde, måste det ju då väggen är uppe, kunna gå att montera elskåpet där och sedan anmäla till nätbolaget. man sätter då en handske 16A bredvid elskåpet för