Det finns säkra tillsatser till vinkelslipar så man kan fräsa med dem.
Toolbox har dem.

/Kent

Byggaren skrev:
Om du ska köpa handöverfräs bör du fundera noga över vad du ska ha den till och vilka uppgifter/arbeten du ska kunna utföra med den. Det är ingen maskin man köper bara för att den är rolig att ha.
Varför är det ingen maskin man köper bara för att den är rolig att ha. Det är väl upp till mig egentligen?

Att fälla in rör/el i väggar går otroligt smidigt med Feinsågen. Med rätt klinga klarar den spik. Man fattar inte hur man klarade sig innan man fick Feinlådan.... Det är som att ha ett motoriserat stämjärn i näven. Rekommenderas varmt.

Byggaren skrev:
Jovisst är det det. Men den dag du ska använda den på 'allvar' kommer du att ångra dig att du inte köpte en som klarar alla de uppgifter du kommer att använda den till. Och tro mig, det är bra mycket roligare att jobba med rätt grejor än fel grejor  ;)

:cool:
Detta är faktiskt intressant, för jag går själv och suktar efter en handöverfräs.  :p Såsom prenumerant på Gör Det Själv (tidigare Gör Så Här) finner man att artikelförfattarna i en stor andel av deras projekt alltid finner någon anledning att använda just handöverfräsen till både det ena och andra.

Den ursprungliga författaren till tråden hade ju ett antal alternativ på prisnivåer som han angav, så därför är jag fortfarande lite undrande till din kommentar i denna tråden om att man inte köper en handöverfräs bara för att det är kul.

Om du hade sagt att en handöverfräs är ett kasst verktyg till den typen av uppgift (fälla in dosor) som trådskaparen ville utföra, kunde jag förstå det. Hade trådförfattaren föreslagit att han skulle köpa en 300:- fräs och använda den, hade jag också kunnat förstå om du sagt att det inte kommer att fungera.

Jag tycker själv att rätt verktyg är minst halva arbetet, så missförstå mig rätt här. Jag håller med din ovanstående kommentar, men har bara hängt upp mig på din ursprungliga ;-)

Ska man tro allt man läser verkar ju en handöverfräs vara bra på riktigt många saker?

Eftersom jag är riktigt riktigt sugen på en handöverfräs, men kan inte bestämma mig för vilken jag vill ha vore jag tacksam för en åsikt. Mina val står just nu mellan

Bosch POF 1300 ACE ca 1.500:-
DeWalt DW621K ca 3.500:-
Festool OF1400 ca 5.500:-

Allt nypriser. Jag har i princip aldrig kört en handöverfräs (mer än ett par enkla spår) så jag kan egentligen inte säga något om någon, men det jag läst mig till indikerar att alla är bra i respektive klass. Frågan är om jag som nybörjare märker skillnad på att Bosch och en DeWalt t.ex? Tilläggas kan att jag tycker att träarbete är väldigt roligt, om än jag inte just nu har tid till det. Men om några år kanske. Är det då värt att investera i en t.ex. DeWalt framför en Bosch, för att om (vilket jag tror) jag kommer att jobba mycket med trä så kommer jag att märka en skillnad. Eller blir jag lika lycklig med en Bosch? Priset är naturligtvis av betydelse, men jag är inte främmande för att lägga ut lite pengar för att få en bättre produkt.

Hej, jag fick en Bosch POF 1300 ACE av min fru i julklapp och har börjat använda den lite smått. Vad jag märkte med min, när jag använde kopierhylsan som kom med paketet, är att den (fräsen) är lite sned. Den fräser ca 1,5 mm mer åt höger än åt vänster. Om det beror på att den bara låser på ett av benen vet jag inte men jag misstänker att det kan vara en bidragande orsak. Jag antar att man inte behöver leva med sådant om man har en DeWalt....
Däremot vill jag säga att den är grymt mycket skönare än den för 300kr som jag lånade först av min svärfar. Ett klart lyft jämfört mot den.

Segerstad skrev:
Hej, jag fick en Bosch POF 1300 ACE av min fru i julklapp och har börjat använda den lite smått. Vad jag märkte med min, när jag använde kopierhylsan som kom med paketet, är att den (fräsen) är lite sned. Den fräser ca 1,5 mm mer åt höger än åt vänster. Om det beror på att den bara låser på ett av benen vet jag inte men jag misstänker att det kan vara en bidragande orsak. Jag antar att man inte behöver leva med sådant om man har en DeWalt....
Däremot vill jag säga att den är grymt mycket skönare än den för 300kr som jag lånade först av min svärfar. Ett klart lyft jämfört mot den.
Nu vet jag inte hur det fungerar med Bosch men då kopierhylsan sätts fast så finns det alltid möjlighet att den inte är helt centrerad. Då kan man få fila lite för att få den bra. 1.5mm låter mycket i stativglapp, även för en grön Bosch.

Om det är stativet så gäller nog bara att gå tillbaka och byta eller serva.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.