Jag köpte en 12 -220 volts omvandlare som drev cirkulationspumpen.Hade strömavbrottet varat längre så hade jag kopplat in frysen till den med.
Då hade jag fått ha bilen som strömkälla men det hade räckt med ett par timmar så hade frysen varit kall igen

Mikael_L
TorpAnders, nu ser jag att jag läste lite slarvigt, missade just det du skrev om spisplattor och nollan .... sorry :-[

Då har vi tänkt likadant hela tiden...

jag är förvånad hur bra mitt Kipor 2500 elverk har fungerat, använder det under mitt husbygge. Men häromdagen la det av :( och jag som alltid haft god hand med maskiner.
Jag kollade allt, flottörhus, bränsleslangar, luftfilter, men allt var rent och snyggt. Jag skakade på det, och så gick det igen några timmar. Intruktionboken kunde jag inte hitta, och vem behöver egentligen en sådan ;D Funderade på ett nytt, och såg att Rusta tog emot beställningar på ett diesleverk 5 kW för 3.800:-. Men jag kollade även i Drifts o Unders katalog, och där lästa jag att Kipors hade oljevakt :-? Ahaa, upp med elverket, och mycket riktigt, oljan va slut :D Tänk va dom kan, kineserna.

saturnus2 skrev:
:D Tänk va dom kan, kineserna.
Ja det som inte håller måttet är oftast lagren i kinesmaskinerna, oavsett typ av maskin.

Annars är det inte mycket som kan strula på just ett elverk, en simpel motor och en ännu simplare generator :)

Har kollat lite globalt och just den motorn som sitter i min maskin är väldigt vanlig i mobila pumpar ,mm. som används av brandkårer och dylikt i USA/Canada, så helt kass är den nog inte..?

anders.bostrom skrev:
Spännande - var hittar man sådant?
mvh/anders
Från välsorterade elgrossister, eller som i vårt fall direkt från en återförsäljare.
tex Siemens,Lenze,Mitsubishi,ABB,Demag,SEW,osv..

Jag jobbar med elautomation, som konstruktör/inköpare bla, vilket kanske är lite orättvist mot er andra, för normalt så är det dyra grejer :-/

Lite info:
http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx?cid=25&hid=999&uid=4955&pid=22723#pnlPDetails

http://www.lenze.se/download-filer/8200smd_1fas_sv.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.