H
hellbeach: Hej allihopa Jag har för tillfället ett wolfcraft fräsbord (kommer inte ihåg modellnummret) och en Bosch POF1300 monterad i den. Jag tänkte nu investera i en lite kralligare fräs som klarar 12 mm frässtål och har en liten fundering: På Bosch POF1300 så ställer man in fräsdjupet grovt, och kan sen finjustera det genom att vrida på en ratt, man behöver inte ta bort fräsen eller
0 svar · 2,8k läst
M
maskin_johan: jag har varit på sernbrands auktioner i ca 5 år och bara fyndat en gång... förra auktionen gick festool ps 300 nya i systainer för 2000-2500 / st + moms + slagavgift...inte så billigt... eller bosch 10.4v ( tror det är 10,4) vinkel och rakdragare med ett batt för runt 1000 + moms och slagavgift... då är den stora auktionen i äntran bättre : Exekutiva Auktioner
2 svar · 2,1k läst
P
Pysslarn: I senaste numret av "Gör det själv" hade de testat en Woodstar bordssåg och ansåg att den var mycket prisvärd. Tydligen är det Sheppach som tillverkar och det ger väl ett visst förtroende för produkten. pris ca 3 500 kr om jag inte missminner mig. MVH Ronnie
3 svar · 4,7k läst
R
rikard55: Skall klyva ved. Hittade felet idag. Pumphuset är sprucket. Skall prova att svetsa med tig (aluminium) Någon som känner igen ventilerna på bilden?
2 svar · 1,7k läst
·
hahel
hahel: BM - Inom EU ingen moms och tull :) Kan meddela att prylarna dök upp precis enligt plan (5-arbetsdagar), var tvungen att köpa en 300W 220-110V adapter (Finns från ca 260:-), men det var en förutsedd utgift. /Håkan
11 svar · 3,6k läst
snickarboden
snickarboden: Kör med Bosch 2-26 på jobb och en gammal Hilti TE-22 samt DW 566-QS "privat". Av någon anledning så blir jag inte riktigt kompis med Boschen utan föredrar DW'n. Boschen verkar dra i lite väl hårt så borr går av rätt lätt medans DW'n har en bättre balans på kraften. Hiltin å andra sidan är min absoluta favorit men stor och tung samt saknar bilningsfunktion. DW'n är bättre
26 svar · 14,7k läst
R
Reppo: [citat] Oj, missade visst det.. då är det ju defenitivt prisvärt isåfall.
3 svar · 4,4k läst
Cinolin
Cinolin: Jag har en Biltema-låda 20-254 för 98kr till min stickis, den funkar bra och man kan förvara blad o småprylar i locket.
7 svar · 2,3k läst
Springare
Springare: Är det någon som vet om det är radie 12,7 mm på avrundningsfräsen som köksbänkskivor brukar vara frästa med (Bauhaus)? Är på jobbet nu och kan inte mäta skivan och skulle vilja lägga en beställning hos toolbox. :)
21 svar · 7,9k läst
spocks_beard
spocks_beard: Är det en sån här mejsel du kanske ska ha? http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/tvrum/big/70.jpg
10 svar · 3,2k läst
Marta
Marta: Tänkte att jag skulle meddela att maskinen fungerar precis som alla sagt helt perfekt, efter byte av stickpropp. På märkskylten står som nämnt 230v. Tackar för hjälpen / Marta
11 svar · 11,9k läst
L
Leaff: jag har en mus från biltema, funkar perfekt att slipa spackel med, 149kr kostade den. Extra slippapper kostar 29kr/10st, finns i grovlek 80-240.
10 svar · 9,5k läst
S
Styx: [citat] Precis så, det är inte ofta man ser någon annan lösning.. Enda gången jag har med mig två maskiner är just när man måste försänka eller förborra varenda hål i t.ex. hårt trallvirke (ej tryckt) eller liknande. Då är det gott med en extra maskin annars blir det ett fasligt bytande i och med att man inte kan förborra/försänka allt på en gång..
4 svar · 4,3k läst
C
: [citat] Alldeles rätt. Mitt misstag.
18 svar · 5,3k läst
prototypen
prototypen: Vinkelslip med motorsågdklinga är ett alternativ men den sprider spån och är lite för vinglig. Stiletto är ett bra alternativ, tar gissningsvis 2 timmar av blod svett och tårar men som komplement till annan kapning så blir det en sådan också. Japansåg ska jag investera i och den är väl i samma fack som stiletton. Tryckluft finns inte på platsen och frakta en kompressor 60 mil var
6 svar · 3,0k läst
S
somelvis: Jula har mycket prisvärda kompressorer från ABAC. Seriös världsledande tillverkare med stort utbud. Jula har reservdelar, kan vara värre med nåt konstigt knasmärke. Ska du spika kräver det inte en större än de för en 700-800 kr, dvs 1,5 hk med 24 liters tank, samma med fylla bildäck. Sprutmåla kräver lite mer och då hoppar man upp kring 2000 kr eller 2500 kr. Ska du måla något
13 svar · 21,6k läst
G
geschwint: Kolla in de auktoriserade verkstäder som finns för Bosch. Dom kan ofta få fram reservdelar till väldigt bra priser. Jag har hittils bara bra erfarenheter av det: gummitätning till Makita borrmaskin (jag själv klantade till det), 12:- SEK nya metriska spännhylsor till nya Bosch Colt fräs (USA): 71:- SEK/styck Jag gjorde misstaget att köpa metriska hylsor till min brittiska Makita fräs
3 svar · 9,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: En för stor och tung skottkärra drar man sig för att använda. Som kvinna tyckar jag att en skottkärra som Ekeby 90-liters absolut är den största jag kan tänka mig att dra. Maken hade gärna velat ha en lite större. Hade tidigare en lite mindre i galvad plåt, den var mindre och lättare o enklare att använda. Den är nu efter 10 års slit med körning av tonvis med grus, sand o annat
10 svar · 20,3k läst
Y
yens: Jag har köpt Black&Decker LZR5, som är ett enkelt självnivellerande med fördelen att man kan låsa en 90-gradersvinkel på det, perfekt om man lägger klinker eller liknande. Nackdelen är att lasern bara visar uppåt och åt höger, så man får vara lite kreativ ibland när man använder det, men det brukar funka. Det saknar regelsökare vilket jag absolut inte brydde mig om, tycker inte
1 svar · 4,3k läst
H
henrik79: nu har jag något att bita i. Men jag tror nog att jag får tillverka en jigg som geschwint visade. Bara man får tummen ur någon gång... MEn även fall jag läst teknisk så förstår jag inte riktigt. Men den som ser den lär. Den dag jag gör allt detta så gör jag en DIY tråd. med bilder.:D
5 svar · 5,5k läst
M
Mike Wazowski: Min Nilfisk Alto funkar inte efter vintern. "Glömde" den i mitt ouppvärmda skjul. När jag trycker på "Start" går säkringen i elcentralen direkt. Inte ett ljud från högtryckaren. Är det ett tecken på att den frusit? Nån som vet vad det kan kosta att får den reparerad? Vad brukar de laga/byta ut? Kan man göra det själv?
0 svar · 8,2k läst
hkkv
hkkv: http://www.byggnadsarbetaren.se/pdfarchive/pdffiles/files/43900-43999/file_43923.pdf
8 svar · 6,3k läst
Cheesus
Cheesus: Det där tramset många kör med om att de är så rädda för spik på sin bonnsåg...så less på att höra om det. Farsan har drivit en bonnsåg i 25 år och varenda tradare som sågats upp har varit bortsorterat spiktimmer från ett jättesågverk som inte har råd med stopp i produktionen. På 25 år och en dryg veckas arbete per tradare sågtimmer så har det väl rullat igenom en 7-800
2 svar · 6,0k läst
J
jon_h: Har letat som fasen efter begagnade maskiner nu men inte hittat några helt lämpliga Hilti eller liknande. Är det någon som har någon erfarenhet av märket Kress? De har en maskin (1150 PSK-Max) för 6200 plus moms hos Swedol. Såg en sådan begagnad. Edit: Här är maskinen. Verkar ganska hyfsad.
4 svar · 4,2k läst
tallmilan
tallmilan: Om du ska fräsa upp gräsmattan så ska det vara en stor och tung jordfräs. De enklare ( mindre) knäcker du växellådan i. Jordfräs är väl egentligen fel verktyg att börja med, hyr istället först en sådan som lyfter upp/kapar gräs svålen och sedan rullar upp den framför dig.
2 svar · 5,2k läst
phl
phl: Det är mycket prat om Festools 48-taggarsklinga och slitage på en? Kan man inte slipa dito klingor eller är de för tunna för det? Jag menar, det lönar sig ju utan tvekan att slipa 60-taggaren i kap/gersågen...
3 svar · 6,0k läst
mattiasp
mattiasp: Det finns färdiga trejdepartslösningar också: Portable Tools boxes
15 svar · 9,3k läst
·
snickarboden
snickarboden: Angående det där med Hitachi's "fartränder" så kan jag ju säga att de lossnat på firmans 4 månader gamla gipsdragare, givetvis precis i tumgreppet vilket inte gör greppet behagligare direkt *suck* Nu är den maskinen inte ute på byggen eller kastas runt i bilar etc utan den sitter snyggt och prydligt på en monteringsplats i verkstaden. Antagligen är det dock för tuff miljö för de
10 svar · 8,8k läst
snickarboden
snickarboden: Ingen större mer än att livslängden är extremt lång på Elu-maskinerna samt att du inte har några problem med reservdelar. /Kent
1 svar · 5,4k läst
Pingler
Pingler: Tack för att du tipsade alla :( SKämt åsido, det finns en del godbitar där, men buden verkar gå upp lite väl snabbt.
2 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.