P-plats
P-plats: [citat] Bra grundfärg men den bör även övermålas för bästa hållbarhet.
7 svar · 14,1k läst
V
vilden: Pela heter sågen och finns på Verktygsboden i Borås...
8 svar · 5,7k läst
(Inte Alltid)Glad Ammatör
(Inte Alltid)Glad Ammatör: Tack:)! Du har nog rätt, särskilt om man betänker reservdelstillgången. Tack för ett snabbt och trevligt svar:D!
2 svar · 1,8k läst
·
snickarboden
snickarboden: Vid fräsning så använder man oftast snabbspännare för att spänna fast arbetsstycket på en mall, dvs spännarna sitter inte fast i bordet utan på en mall som förs fritt på fräsbordet. /Kent
17 svar · 6,7k läst
G
geschwint: Fast ibland kan det vara så att man behandlar verktyg inte fullt så bra på en arbetsplats, 'dom e ju inte mina, och går den sönder så finns det nya'. Ofta är det så... Har själv den erfarenheten från mitt tidigare liv.
5 svar · 4,0k läst
Y
yens: Nu har min 500-kronors skiva sågat färdigt för den här gången. Totalt har det blivit ungefär 25 meter sågning med den och den har inte mått dåligt av det. Hade jag använt firmans skiva så hade jag fått betala minimidebiteringen på 1mm, (ca 500 inkl. moms) och sedan fått lämna skivan. Nu har jag en skiva som fungerar mycket bra en massa gånger till om det skulle behövas (kan inte
14 svar · 6,7k läst
·
pellefant
pellefant: kundtjänsten har ett mobilnummer till åkersberga och det andra numret är åxå ett nummer i åkersberga fast företaget ligger i Halmstad.
5 svar · 6,0k läst
pellefant
pellefant: jag har åxå en storebro modell äldre, ca 3 m lång. den väger rätt så mycket, men inga problem att lyfta den med baklastaren, bm 642. inne i garaget så har jag flyttat den mha en slipersbit på en stadigare garagedomkraft och i andra änden av svarven hade jag underredet med hjul från en lastbilsväxellådsdomkraft. man får ta det lugnt och fint så den inte tippar. kanske du kan bygga
2 svar · 6,1k läst
M
Martin_Blomberg: Nån som har lust att sätta igång ett gruppköp av pockethole jig? Verkar ju vara poppis med gruppköp här på forumet :-) Har tyvärr inte tid just nu själv att administrera ett gruppköp.
21 svar · 18,8k läst
D
dennis_f: Ta en multimeter och mät mellan vilka stift du har kontakt på de olika lägena på nyckeln. Det står ju på bilden du postade vilka kabar som skall ha kontakt på det gammla låset.
1 svar · 25,4k läst
·
BuDDHa
BuDDHa: [citat] takk som fanken, skitbra sajt!!
2 svar · 3,2k läst
D
Digo: Det blev en tripp till "gubbdagiset" Classe på lunchen där en PEX 400 inhandlades!
21 svar · 13,7k läst
ACME
ACME: Det kan upplevas som ganska jobbigt över huvud taget innan man har vant sig. Allt förstärks, inkl pappersprassel, skognissel och skruvskrammel.
15 svar · 5,8k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Nu har jag ändrat rubriken och stänger tråden, då frågan nu är besvarad.
11 svar · 4,5k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Kan du inte bara vägra låna ut? Funkar bra för mig:)....däremot erbjuder jag däremot mig gärna att ta med borrmaskinen eller vad det nu är och borrar de där hålen nästa gång jag kommer, det blir oftast den bästa lösningen för alla parter.
11 svar · 16,4k läst
P
patrikz: Blri nog till att köpa pickan för enbart spik för min del isåfall.
12 svar · 11,2k läst
N
norrbottenstorpet: Linoljespackel ger det jämnaste resultat av några spackelmassor jag använt. Betydligt bättre som underlag än fin och möbelspackel i övrigt. Tar dock lite tid att torka, men det fäster bra på de flesta underlag.
20 svar · 15,0k läst
V
vilden: Köpte en förra sommarn, den är så tung att man satt hjul på den. Förvisso lite smarta tillbehör men de låg mest och skräpade i alla fall. Tror att om du vill ha lite mobilitet, så titta på t.ex. Kellen eller Niko. //vilden Sorry, trodde du menade stativet. Sågen är ju tydligen slutsåld så den verkar poppis. Har du ont om plats och vill ha en mobil såg så skulle jag valt Dewalt
1 svar · 3,9k läst
M
mrfrenzy: Alltså om ni inte orkar starta maskinen med snöret vid handtaget, så är det hög tid för översyn. Jag trycker tre gånger på primern på min stiga, ställer mig vid handtaget, ena handen på dödmansgreppet och med det andra ett lätt ryck i snöret så startar den. När man sen släpper handtaget stannar den på mindre än en sekund. För att starta när den är varm är det bara trycka
8 svar · 9,4k läst
E
EoJ: "Facit": Skaffade Co/Tech-pickan och nu sitter 50 m2 takpanel uppe. Inga märken mer än hålen efter dyckerten men så skaffade jag ju också modellen utan klammerstöd efter råd från forumet, tack fö det! Svärfar erkände att jag fick rätt i att det underlättar med en spikpistol, hade han fått bestämma hade allt spikats för hand... ;-)
5 svar · 5,1k läst
·
J
jerk: Jag har en dyckertpistol som man sätter en gummi hätta längst fram. Då blir det inga märken när man spikar.
18 svar · 21,8k läst
·
Illunion
Illunion: Alla byggvaruhus har Hålmasonite. Förvisso inte helt vanligt som Lagervara, men Alla kan beställa hem det. Om köpa, var noga med att det är Oljehärdad Masonite och inte någon skruttig HårdBoard.
3 svar · 8,9k läst
bax
bax: Jag känner några som har Sceppach rikt-och-plan-hyvlar. Dom har inget att klaga på när det gäller dessa maskiner.
1 svar · 8,2k läst
G
Gravforsarn: Jo, det blir väl att börja med yxa och se hur det går, man vill ju inte klyva rören i taket :P
20 svar · 34,3k läst
·
J
JOS81: Köpte en "Makita 6319 DWFE" skruvdragare från en tysk firma HSH-Home 2500 kr inkl frakt till dörren. Tog ca 5 dagar. Pris på samma maskin hos lokala järnhandlaren: 5200 kr....
5 svar · 3,7k läst
Y
yens: skruva i tak med bakvänt batteri känns verkligen som att ta bort ett antal hekto från vikten... håller alltså med föregående talare, i denna tråd som verkar vara lovsång för AEG :D
10 svar · 3,6k läst
J
jerk: Jag betalade 1700 kr för en XRP Dewalt borrmaski 12 volt för några år sedan. Det var inklusive frakt, det knackade på dörren och där stod en kille som gav mig ett packet. Samma maskin kostade då över 4000 kr i sverige. Jag hade förvisso redan en trafo för att omvandla från 220 till 110 volt för att den medhörande laddaren skulle fungera men en sådan kostar inte många hundra att
16 svar · 4,6k läst
·
G
gds4me: Fein Multimaster?? Där har du en slip som bara blir bättre och bättre ju mer du använder den! MultiMaster Den är inte direkt billig men den ersätter många maskiner och har ett stort användningsområde..
1 svar · 2,6k läst
M
mrfrenzy: Tack för informationen P-plats. Rekommenderad slangdimension till ovanstående maskiner är 3/8", men vid vilken längd? Gäller det både vid 5 och 25 meter? Om man drar rör inuti byggnaden, vilken dimension behöver dom ha? Om någon känner sig manad får den gärna skicka mig ett pm med cirkapris, eller länka till någon webbutik. Jag blir knasig på varor som man inte kan ange priset
10 svar · 7,7k läst
·
snickarboden
snickarboden: Angående rosten på borden så funkar planslipen eller excentern bra för att ta bort det, på med lite motorolja med så blir borden om inte som nya så klart acceptabla. Har haft både Gjerde och en svensk variant men som Byggputte säger så är de för tunga att hasa runt och då de dessutom mest används för grövre dimensioner så är de inget man direkt vill köra listverk eller
13 svar · 12,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.