Nä nu blir jag lite besviken Geschwint...Du köpte en Biltema tigersåg bara för att testa mot din makita tigersåg:geschwint skrev:Jag har en till Makitan... men har inte använt den ännu då det inte känts nödvändigt. De flesta tillverkare har en. Syftet är att inte avverka för mycket samt att maskinen inte skall ge skador för att man råkar komma i obalans.
Det som då är bra med en balanserad maskin är att om man är försiktig och metodisk med en bandslip så kan man slipa även känsliga prylar utan ram. Ramen kan göra att bandslipen har svårt att komma åt.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19598-vilken-tigersag.html
och så har du inte ens testat slipramen till din makita bandsåg? Vill ju ha en lite recension. Min enda långvariga kontakt med en bandslip var en gammal metabo, byggd som en stridsvagn, men tyvärr inte särskilt balanserad. Nu har rotex ersatt den, men jag funderar på hur en modern bandslip med slipram skulle fungera...
Okejrå, skall testa vid tillfälle. Kan inte lova återstoden av denna vecka. Men nästa vecka så...
Kruxet med ramen var att jag har fortfarande inte känt behovet av att använda den fast det kan ju ändra sig efter en test. Har även ett stativ för den och det fungerar klockrent eftersom den är just för denna slip.
Jo, tigern var/är ju en upplevelse... Har den kvar som varning och har testat den då jag byggde en stödmur av byggtimmer för en vecka sedan. Direkt livsfarlig var den, tyckte jag iafa. Sågade mycket rötter, stubbar och timmer.
Kruxet med ramen var att jag har fortfarande inte känt behovet av att använda den fast det kan ju ändra sig efter en test. Har även ett stativ för den och det fungerar klockrent eftersom den är just för denna slip.
Jo, tigern var/är ju en upplevelse... Har den kvar som varning och har testat den då jag byggde en stödmur av byggtimmer för en vecka sedan. Direkt livsfarlig var den, tyckte jag iafa. Sågade mycket rötter, stubbar och timmer.
Bra fråga... Egentligen ingen budget utan en Bosch grön (PEX400 på classe) kan nog vara bra. Mellanklass alltså. Kan inte rekommendera budget om man vill ha bra resultat där slipning av reglar inte ingår
Min enklaste excenter är Makitas lilla 125mm excenter. Suverän precis som sin storebror men ligger en bra bit över 1000SEK
Min enklaste excenter är Makitas lilla 125mm excenter. Suverän precis som sin storebror men ligger en bra bit över 1000SEK
På coop säljer de en Kellen för 299kr och den fungerar utmärkt tycker jag, men köp riktiga papper, budget papper håller inte oavsett hur dyr maskin man har.
Men den billiga metabo modellen är ju ganska klen effektmässigt, mest för putsjobb antar jag. Pex 400 är ju en väldigt bra maskin i den prissklassen, har en själv och den har fått jobba en hel del utan problem trots att det är den mest använda elektriska verktyg som har gått hemma hos oss. Fungerar även bra som polermaskin till bilen om man kör på det lägsta varvtalet. En annan fördel med Boschen jämfört med den lilla metabon är det ställbara handtaget, även om maskinens tyngd gör grovjobbet så är det skönt med ett bra grepp vid större jobb.
Liknande trådar
-
Erfarenheter av Ryobis bandslipmaskiner (batteri/sladdbundet)
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Har någon testat dessa väggslipmaskiner?
Vägg tak slipmaskiner (giraff)
Raka slipmaskiner, finns det några gör det själv modeller?
Vilka slipmaskiner till trappa?
Verktyg, Maskiner & Fordon