Jopp, skall man fräsa ett rakt arbetsstycke så är det inte så dumt att använda sig av fräsbordet och dess anhåll, detta anhållet sätts då så att kullagret precis touchar arbetsstyckets yta. Liknande kan du göra med anhållet som följer med handöverfräsen men då för du fräsen över materialet.

Anhållet styr och fräsens kullager bara touchar lätt... ställs lätt in genom att sänka frässtålet, justera in och sen inställa för fräsdjup.

Man får lite hängslen och livrem här men det fungerar förstås inte med svängda arbetsstycken,, ett annat plus är att man faktiskt inte kan få kast bakåt vid hörnor, arbetsstycket följer anhållet och kan inte gå på fel håll då man är nära hörnor.

Allt ses enklast om man kör med ett fräsbord.

/Kent

Hej Snickarboden!

Tar man inte bort kullagret då man använder fräsbord och anhåll? Lagret har ju då ingen uppgift. Så gör i alla fall jag.

Och som sagts tidigare, vinkelrät påskjutare.

per

Varför skall man ta bort det? Jag har det för att syfta med så det fyller ju en funktion ändå.

/Kent

Hej!

För att det i början inte deltar i operationen. Vill jag fräsa djupare blir det ivägen. Jag vidhåller att fräsar i bord med anhåll varken skall ha lager eller tapp.

pic000512yf.jpg

Ett bra exempel på när lagret/tapp är ivägen är vid fräsning av tavelramar.

per

*fattar noll* Men hur kan lagret vara i vägen här? Man använder ju frässtålet på samma sätt oavsett om man har kullagret eller anhållet som stöd? Jag hänger inte med på hur du menar. På bilden så ser jag inte ens att lagret skulle vara i vägen utan arbetsstycket följer anhållet, touchar lagret och går vidare på den andra sidan av anhållet.

<edit> Aha, du menar då man behöver komma förbi t ex lager och tapp...
Då funkar inte vanliga stål nej men det gör det inte på en vertikalfräs heller eftersom då är det en mutter i vägen, dvs den som håller kuttern.
Har dock inte sett alltför många fräsar utan kullager som klarar att fräsa stavar dvs avrundningsfräsar.

/Kent

Det här var knepigt!

På bilden är lagret inte alls ivägen Mellanrum 4 - 5 mm.

Men vad sker om anhållet flyttas så att fräsen skär djupare in i trät? Jo, efter ett par skär kommer lagret att gå mot trät. Men jag vill fräsa ännu djupare - då är lagret ivägen, och även tappen. Hoppas att Du förstår nu.

per

Är det någon som vet om det är radie 12,7 mm på avrundningsfräsen som köksbänkskivor brukar vara frästa med (Bauhaus)?
Är på jobbet nu och kan inte mäta skivan och skulle vilja lägga en beställning hos toolbox. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.